Výhod cestování na elektrické motorce je spousta. Nejenže je šetrnější k planetě, ale také vám lépe než kterýkoli jiný dopravní prostředek umožní užít si cestu – cítit vítr na kůži, teplo (nebo chlad) na zádech, vůni okolní přírody. To všechno bez hluku a zápachu výfukových plynů a benzinu.
Jednu dobu však elektromotorky byly něco, nad čím se milovníci dobrodružství na dvou kolech jen ušklíbali. A právem. Tahle doba je už však dávno v trapu. Což loni dokázal i herec Ewan McGregor, který na elektromotorce zdolal jednadvacet tisíc kilometrů dlouhou cestu přes třináct zemí.
A nejde jenom o spolehlivost a výkon. Na trhu teď najdete několik opravdu skvěle vyhlížejících modelů. Tišších, za to silnějších než kdy dřív. Možná je právě tento podzim tím správným okamžikem, kdy prožít vzrušující život na dvou kolech bez nutnosti polykat při tom fosilní paliva.
Podle předpovědi skupiny Pierer Mobility (do které patří značky Husqvarna, KTM nebo GasGas) bude mít navíc trh s elektrickými motorkami a elektrokoly do roku 2025 hodnotu 257 miliard korun. Není proto divu, že mají jejich výrobci napilno.
Ať už tedy hledáte svoji první motorku, nebo jste připraveni na dvou kolech procestovat svět, vybrali jsme pro vás modely, ze kterých si vybere každý – od cenově dostupné motorky pro začátečníky až po výkonné mašiny, za které by se nestyděl ani vrchní záporák v Bondovce.
Horwin CR6 Pro
Ideální první motorka, 7600 dolarů, HorwinGlobal.com
Jeden z nejtišších elektrických motocyklů na trhu a ten úplně nejdostupnější v našem seznamu. Horwin CR6 je tak trochu jiná retro motorka. A vynikající volba pro začínající jezdce.
Pyšní se dojezdem 150 kilometrů, pouhými čtyřmi hodinami do úplného nabití, váhou 130 kilogramů a navíc čtyřmi barevnými provedeními. CR6 je motocykl, na kterém můžete vyjet přímo z garáže, aniž byste probudili sousedy.
Jako jediný v tomto seznamu je vybavený elektrickým motorem kombinovaným s mechanickou pětistupňovou manuální převodovkou, díky čemuž je ideální i pro manévrování po městě. Díky kotoučovým brzdám je navíc ještě snazší kdykoli zastavit a pokochat se památkami.
CAKE Kalk&
Pro neohroženého průzkumníka, 14 000 dolarů, Ridecake.com
Na většině elektrických motocyklů je třeba milovat (nebo nenávidět, podle toho, koho se ptáte), že při jízdě na nich není potřeba řadit. Zatímco konzervativnější jezdci nelibě kroutí hlavou, díky strojům bez převodovky je svět na dvou kolech dostupný téměř každému. A co na tom nemilovat.
S pouhými osmdesáti kilogramy, a to včetně zabudované baterie, je Kalk& lehký a robustní zároveň. S Dual Sport pneumatikami, dvoutaktním a čtyřtaktním brzdovým režimem a více než dostatečnými otáčkami, abyste se na cestě dostali z (a do) téměř jakéhokoli situace, je tento motocykl skvělou volbou pro silnice i do terénu a pro jezdce na všech úrovních.
I díky čtyřhodinovému dojezdu na jedno nabití a vyjímatelnou baterií, kterou lze zapojit do jakékoli 110 nebo 220 voltové zásuvky a nabít do tří hodin, je tato motorka malý zázrak, díky kterému se možná i vy stanete krajním stoupencem e-motorek.
Že těch dobrých zpráv ještě nemáte dost? Ke každé z padesáti motorek z limitované edice Cake Kalk AP navíc dostanete nabíjecí stanici a solární panely značky Goal Zero. Nezbývá než doufat, že je firma brzy začne nabízet se všemi motorkami Cake řady Kalk.
Husqvarna E-Pilen
Stroj pro ambiciózní, Cena zatím nebyla zveřejněna, Husqvarna-Motorcycles.com
Stejně jako předchozí vydařené street modely Vitpilen a Svartpilen, vypadá i E-Pilen přesně tak, jak má podle Husqvarny vypadat správný motocykl. S výkonem osm kilowattů a dojezdem sto kilometrů je tento model vhodný spíš do města než na road trip, díky vyměnitelné baterii ale není ani jízda na dlouhé vzdálenosti úplně ze stolu.
Zejména proto, že KTM, Honda, Yamaha a Piaggio už pracují na vytvoření společných specifikací baterií pro své e-motorky. To znamená, že budou nejen vzájemně vyměnitelné, ale navíc cenově dostupnější.
Kromě E-Pilen vytvořila Husqvarna i elektrický skútr, pro případ, že byste chtěli vkročit do světa na dvou kolech o trochu opatrněji. Ze stejného důvodu vyrábí i elektrické koloběžky, které ocení především mladší generace.
Zero DSR Black Forest Edition
Méně hluku, více jízdy, 15 495 dolarů, ZeroMotorcycles.com
Díky svému nabubřelému sloganu „nejschopnější elektromotorka na planetě“ měla motorka DSR co dokazovat. Ambicióznímu tvrzení však naštěstí dostála a je jedním z nejlepších elektrických žihadel pro navigaci nepředvídatelným terénem.
U žádného z modelů Zero Motorcycles nenajdete řazení. Za každou hodinu nabíjení má motorka dojezd 151 kilometrů a díky funkci super rychlého nabíjení, které je šestkrát rychlejší než to běžné, tenhle bike dobijete za hodinu.
Díky snadné údržbě, za kterou může pohonné ústrojí Z-Force, navíc v průběhu vašeho dobrodružství nebudete muset vyměňovat zanesené filtry ani špinavý olej. Žádný olej tady totiž nenajdete, stejně tak zapalovací svíčky, spojku ani filtry. Zrychlení je zajištěno pomocí pásu z uhlíkových vláken, který přímo spojuje motor se zadním kolem. Díky tomu je i údržba řetězu minulostí.
Energica EVA EsseEsse9
Retro motorka ideální na výlet do Itálie, 19 500 dolarů, EnergicaMotor.com
Motocykl inspirovaný jednou z nejstarších a zároveň nejmalebnějších italských silnic? Přesně tím je EVA EsseEsse9. A zaručujeme vám, že to bude první místo, kam se s ním budete chtít vydat. Tahle elektromotorka je totiž pro prohánění se po Via Emilia, od půvabného Rimini na pobřeží Jaderského moře až po městečko Piacenza v severním podhůří italských Alp, jako dělaná.
A protože budete v průběhu cesty mnohokrát zastavovat a prohlížet si okolní krásy, funkce parkovacího asistenta, který vozidlo zpomalí na tři km/h a pomůže vám s manévrováním do toho nejlepšího parkovacího místa, je skvělým doplňkem.
Díky režimům jízdy, které zahrnují Urban, Eco, Rain a Sport, je navíc motorka vhodná do každé situace.
Tarform Luna
Veganská dvoukolka pro gentlemany, 24 000 dolarů, Tarform.com
Žádná převodovka. Žádná spojka. Jen plynulé zrychlení z nuly na 95 za 3,8 sekundy a dojezd 200 kilometrů, Tarform Luna je elegantní motorka, díky které budete vypadat skvěle a cítit se ještě lépe.
Díky sadě baterií, kterou lze vyměnit, až na trh přijdou lepší modely, je tato dvoukolka už teď nestárnoucí klasikou v každém smyslu slova. Dokonce i karoserie je určená k výměně.
Konstrukce motocyklu je vyrobena z recyklovaného hliníku a biologicky rozložitelné kůže a materiálů na rostlinné bázi, jako je pigment řas, který nahrazuje barvy a základní nátěry, pryskyřice, jež kompenzuje používání petrochemických látek, nebo tkanina z lněného semínka, která posiluje konstrukci motorky. Tohle všechno spolu se špičkovým tlumiči Öhlins a ISR tvoří výkonný a udržitelný stroj, který si zaslouží pozornost moderního gentlemana.
Damon HyperSport HS
Supemotorka s dojezdem 321 kilometrů, 24 995 dolarů, Damon.com
I přes zrychlení z nuly na sto za méně než tři vteřiny, výkon 200 koní a maximální rychlost 320 kilometrů v hodině má tato motorka dojezd přes 300 kilometrů.
A díky pokročilému 360stupňovému výstražnému systému, který upozorní jezdce na potenciální nebezpečí prostřednictvím hmatové zpětné vazby na řídítkách, je to i motocykl, na kterém budete těch 300 kilometrů chtít ujet. K tomu si připočtete integrovanou LED diodu na předním skle, přední i zadní 1080p kameru a detektor radarů s dlouhým dosahem a vyjde vám z toho vážně moderní motocykl.
Pouhým stisknutím tlačítka navíc přeřadíte z režimu Commuter na Sport a přejdete tak z městského režimu na dálniční komfort, aniž byste museli zpomalit.
Harley Davidson LiveWire
Moderní verze staré klasiky, 29 799 dolarů, Harley-Davidson.com
Pokud nám dobrodružná jízda Ewana McGregora a Charleyho Boormana na elektromotorkách něco ukázala, tak to, že Harley toho zvládne hodně.
A i když má elektrický Harley Davidson LiveWire oproti svým protějškům poháněným benzinem pořád co dohánět, jde o jeden z nejspolehlivějších elektrických tourerů vůbec. Teď když nám McGregor s Boormanem ukázali limity těchto motocyklů na tak dlouhém úseku, je ten nejlepší čas otestovat si je sami.
Vysokonapěťová baterie poskytuje dojezd 235 kilometrů po městě nebo 150 kilometrů při kombinaci městského a silničního terénu. Navíc máte po ruce napájecí kabel, který zapojíte do jakékoli standardní domácí zásuvky, a nepotřebujete vymazlenou nabíjecí stanici, abyste motorku přes noc bez problému dobili. A z jakékoli silnější veřejné nabíječky zdejší baterku nabijete z osmdesáti procent za čtyřicet minut a do plna za hodinu.
Kromě toho má v sobě tahle motorka službu H-D Connect, díky které můžete kdykoli zkontrolovat její stav, od nabití baterie po upozornění na krádež či sledování odcizeného vozidla, vše prostřednictvím aplikace Harley-Davidson.
Arc Vector
To nejlepší, co si za peníze pořídíte, 118 000 dolarů, Arcvehicle.com
Podle společnosti Arc je její Vector nejvyspělejší elektrický motocykl na světě. A když se podíváte na a design vhodný i pro padoucha z Bondovky a základní cenu přes 2,5 milionu korun, začnete doufat, že tomu tak skutečně je. A je. Alespoň na papíře.
Co že za oněch 2,5 milionu dostanete? Každé vozidlo je přizpůsobeno svému majiteli. K dispozici je plně integrované rozhraní Human Machine Interface (HMI), doba nabíjení je pouhých čtyřicet minut a k motorce navíc dostanete helmu Arc Zenith s virtuálním projekčním displejem, který obsahuje kameru směřující dozadu a upozorní vás na cokoli ve vašem slepém úhlu.
K tomu připočtěte tři různé režimy jízdy (Urban, Sport a Euphoric), které se volí pomocí ovladače nebo bezdrátově pomocí aktivace hlasem. To vše díky Arc Pilot systému, který je propojený s celou kombinézou a poskytuje jezdcům zpětnou vazbu a upozornění, aby byli na silnici v co největším bezpečí.
Motorka se nabíjí pomocí CCS DC nabíječky, má dojezd přes 430 kilometrů a maximální rychlost 200 kilometrů v hodině. Přesně takhle vypadá budoucnost elektromotorek.
Firma dokonce nabízí servisní službu i instalaci nabíjecí stanice přímo u vás doma. Jak říkají kluci z Arc – číst o tom je vzrušující, prožít to je ještě lepší.