skip to main content
Český byznys

České elektromotorky frčí. Kuberg slaví deset let a roste jako o závod

Elektromotorky začal Michal Kubánek vyrábět před deseti lety v bývalém vepříně. Dnes se jeho značka Kuberg řadí do TOP pětky výrobců na světě a na jejích strojích jezdí americký raper Kanye West nebo slavný cirkus Cirque du Soleil.

A Kubánek nebrzdí ani v pandemii. Naopak jeho „Tesla na dvou kolech“ přidává plyn. Meziročně firmě poptávka roste o 300 procent a letos míří ke stomilionovým tržbám. Na trh uvádí jeden nový produkt za druhým a plánuje přibrat další společníky.

„Když jsme před deseti lety přišli s nápadem na elektromotorky, tak se nám motorkáři smáli, že jsme se úplně zbláznili. Dnes je ale elektromobilita trend číslo jedna a chvílemi je to až opačný extrém,“ říká Kubánek.

Firmě, která své elektrické oře vyrábí v malé severomoravské vesničce Mankovice u Nového Jičína, prospěla i pandemie. Během lockdownů lidé hledali nové možnosti trávení volného času a elektromotorky, na kterých se můžete vyblbnout v terénu, uchvátily nové příznivce.

Reklama

První motorku na elektrický pohon sestavil Kubánek pro svoji dceru. Sám byl nadšený motorkář a tříletá holčička chtěla jít v jeho šlépějích. Nicméně na trhu nenašel žádný bezpečný a tichý stroj, na který by mohl posadit tak malé dítě. Rozhodl se proto, že si ho vyrobí sám.

Motorky pro děti dodnes tvoří dvě třetiny prodejů, zbytek stroje pro dospělé. U tržeb je ale poměr obrácený. Zatímco dětské motocykly začínají na třiceti tisících korunách, modely pro dospělé se mohou vyšplhat až na dvě stě tisíc korun.

V současnosti firma nabízí motorky dětem od tří let, ale letos uvede na trh model pro ještě mladší jezdce. „Půjde o luxusní elektrické odrážedlo, které je celokarbonové a extrémně lehké. Včetně motoru a baterie váží asi osm kilo. A zvládnou na něm jezdit i batolata,“ popisuje Kubánek.

Novinky na trh Kuberg uvádí alespoň jednou ročně. Naposledy představil dospělácký model Ranger, který pustil do světa koncem loňského roku přes crowdfundingový portál Indiegogo. A celkem na něj vybral asi 1,5 milionu dolarů (v přepočtu zhruba 32 milionů korun).

„Spousta lidí nás od toho odrazovala. Říkali nám, že crowdfunding je pro startupy, ne pro zavedené firmy, jako jsme my. Ale nám se tahle strategie osvědčila. Potřebovali jsme odkomunikovat úplně nový produkt, který díky sklápěcímu sedlu na první pohled vypadá spíš jako koloběžka,“ líčí Kubánek.

V terénu jezdci na jeho motorkách nesedí, ale stojí, a model Ranger, který je do správného postoje přirozeně navede, se i proto rychle stal nejprodávanější novou motorkou od Kubergu. Zároveň jde o stroj, na kterém se dá i cestovat, díky sklápěcímu sedlu a dojezdu až sto kilometrů.

Reklama

„Baterky jsou dnes výrazně silnější, a motorky tak dojedou dál než před deseti lety, když jsme začínali. Ale pro nás ani tehdy nižší dojezd nebyl problém, jelikož déle než dvě hodiny v terénu většinou stejně jezdit na plný plyn nevydržíte,“ říká zakladatel Kubergu.

Co bylo podle něj v začátcích firmy mnohem náročnější, bylo shánění součástek, jelikož elektromobilita byla v plenkách. Díky jejímu rozvoji je to dnes o mnoho snazší. Nicméně dodávky komponentů v současnosti pro změnu brzdí pandemie.

„Už v roce 2020 jsme pocítili nedostatek čipů, který teď řeší celý svět. Za tu dobu jsme se s tím ale zvládli vyrovnat a najít náhradní zdroje. Stejně tak na trhu chybí pneumatiky a další součástky, takže musíme nákupu věnovat daleko větší úsilí. Ale zatím se s tím úspěšně pereme,“ popisuje Kubánek.

Nicméně s tím, jak se prodloužily dodací lhůty součástek a zároveň se zkomplikovala jejich doprava, se prodloužila i čekací doba na motorky od Kubergu. Zatímco před pandemií zvládla firma menší objednávky odbavit ze skladových zásob a větší kontejnerové zásilky do tří měsíců, dnes si zákazníci počkají obvykle čtyři až šest měsíců.

Souvisí to zároveň s vyšší poptávkou. Obrat by se díky ní letos firmě mohl zvýšit z loňských 46 milionů korun až na 100 milionů korun. Zákazníkům Kuberg v roce 2021 dodá přes tisíc strojů a dalších patnáct set má v objednávkách. Celkem za celou dobu své existence vyrobil kolem deseti tisíc motorek.

Polovinu strojů prodává v Evropě a druhou polovinu do zámoří. „Americký trh nám teď hodně roste. Nejen Spojené státy, ale i Kanada nebo latinskoamerické země jako Mexiko či Ekvádor. A teď se bavíme i s několika zájemci také o australském trhu, který pro nás dosud byl obtížný kvůli velké vzdálenosti,“ líčí podnikatel.

Firma tak dodává do celého světa a zvládá to ve třiceti lidech. V současnosti přitom prochází organizačními změnami. Kubánek by rád navýšil svůj podíl ve společnosti tak, aby získal výraznou majoritu.

Není to ale tím, že by se o firmu nechtěl dělit. „Část podílu bych chtěl nabídnout nějakému novému partnerovi a otevřít tak firmě cestu k novým příležitostem. Pak už bude potřeba vyčkat jen na tu správnou nabídku. Zároveň se bavíme s pražskou burzou o možnosti vstupu na trh PX Start, ale to je spíše dlouhodobá vize,“ prozrazuje zakladatel Kubergu.

Všechny tyto kroky by podle něj měly firmě přinést ještě vyšší růst. S tím jí má pomoci i další chystaný model, který společnost uvede na trh hned po dětském odrážedlu. V šuplíku má přitom návrhy na několik příštích let.

„Na rozdíl od konkurence jsme vyrostli z nuly bez počátečních velkých investic. Na to, jak skromné byly naše začátky, je naše současná pozice fantastický úspěch. Ten největší boom máme ale teprve před sebou. A věříme, že jednoho dne budeme v elektromotorkách světová jednička,“ říká Kubánek.

Reklama
Reklama