Vymysleli polštář z paměťové pěny, v Číně si našli výrobce, plácli si s Leo Expressem, kterému dodají polštáře do jeho vlaků, a teď se chtějí vrhnout i na automobilky a letecké společnosti. Na tom by samozřejmě nebylo nic zvláštního, kdyby za firmou ChillUp nestáli studenti třetího ročníku gymnázia, kterým ještě ani v restauraci nenalijí alkohol, protože nejsou plnoletí.
Pravda, ze stejného důvodu nemůžou z právního hlediska ani podnikat – jejich firma funguje jako zapsaný spolek a je součástí projektu JA Studentská firma, který pořádá celosvětová nezisková organizace Junior Achievement, jejíž českou pobočku v roce 1992 založil Tomáš J. Baťa.
Čtěte také: Byznys ještě před maturitou: tohle je 6 nejlepších studentských firem Česka
Jejím smyslem je naučit děti pod dohledem a na půdě střední školy, jak funguje podnikání, jak řídit financování firmy a jak sestavit výroční zprávu. Má to být tak trochu hra, jenže parta žáků z Gymnázia Ostrava – Hrabůvka se do toho vrhla naplno a celou soutěž, v jejíž porotě měl zastoupení i Forbes, minulý týden vyhrála.
Svých jedenáct konkurentů z finálového výběru studentských firem zkrátka převýšila ve všem. Originálním nápadem, promyšlenou strategií, profesionálním stánkem na veletrhu, kde jste si mohli polštář, který se jmenuje HeadPad, vyzkoušet i v reálné vlakové sedačce, až po ambiciózní jednání s největšími zákazníky na trhu. Česko teď bude ChillUp zastupovat ve světovém finále ve Švýcarsku, jenže těmhle studentům už víc než o soutěž jde o reálný byznys.
„Sedm měsíců usilovné práce nás všechny obohatilo o spoustu zkušeností, které určitě využijeme v našich kariérních postupech. Díky příležitostem JA Czech jsem si uvědomil, že podnikání není procházka růžovým sadem,“ říká prezident vítězné firmy Petr Červenka.
Nápad vyrábět speciální polštáře, kterými by vlakový přepravce vybavil sedadla svých vlaků, aby zvýšil komfort cestujících, dostal jeden z Červenkových spolužáků, který se zajímá o železnici. „Oslovili jsme čtyři největší dopravce v Česku a zahraničí s nabídkou exkluzivního produktu, který se v žádném vlaku ve střední Evropě nenachází. Naším cílem bylo umístit HeadPad na jejich nejlukrativnější tratě jako Praha – Ostrava nebo Praha – Hamburg,“ popisují studenti.
Čtěte také: Dvacetiletý student chce vyčistit oceány od odpadu. Už na to má 50 milionů korun
Jednali mimo jiné s Českými dráhami, RegioJetem Radima Jančury, až se nakonec dohodli s Leošem Novotným a jeho Leo Expressem, kterému dodají polštáře pro jeho byznys třídu.
Vyrábět se původně měly v Česku, jenže studenti rychle pochopili, že by to nebylo příliš ekonomické, takže si přes Alibabu rychle našli výrobce v čínském Šen-čenu. Ten jim za 10 tisíc korun vyrobil maketu prototypu a nyní se rozbíhá výroba finálních výrobků. Jeden polštář vyjde včetně dopravy do Česka na 266 korun, což při ceně 350 korun znamená, že marže ChillUp na jednom HeadPadu činí 84 korun.
Spolupráce s čínskou továrnou měla pro ostravské studenty i jednu nečekanou zápletku – v zimě se jim totiž z Číny nikdo téměř měsíc neozýval. Uvnitř studentské firmy se začala šířit panika, jenže všechno mělo nakonec prozaické vysvětlení. Oslavy čínského Nového roku.
Jen u vlaků LeoExpressu však v ChillUp zůstat nechtějí. Studenti už teď vyvíjejí nový typ polštáře, který by měl Leo Express montovat do svých nových autobusových linek, a oslovit chtějí i automobilky a letecké společnosti. Protože padat hlava vám může za jízdy nejen ve vlaku.