Když má Marek Dospiva, šéf finanční skupiny Penta Investments, popsat, jaká byla slavná architektka Zaha Hadid, chvíli zaváhá. „Jak to říci… byla specificky zvláštní člověk. Měla své nekompromisní názory, takže se s ní těžko diskutovalo. Prostě byla svá a s nikým se moc nemazala. Ani s námi ne,“ uvedl se smíchem v rozhovoru pro nový Forbes, který je od včerejška v prodeji.

Se Zahou Hadid, která v březnu zemřela, dva roky přímo a nepřímo ladil podobu přestavby okolí Masarykova nádraží. Podle architektky má vzniknout prakticky nová ulice a nové náměstí na Florenci. Verzí bylo šest, nakonec se studio Zahy Hadid spolu s Pentou vrátilo v návrzích zase na začátek a zvítězil do detailu propracovaný první návrh.

Ten svým stylem hodně odkazuje na vlaky a koleje (hlavní budova naproti Florentinu začíná v parteru tvarem obřího kola vlaku) a taky na Prahu, které by měl přidat další věž, navíc se zlatými prvky. „Zaha se držela symboliky nádraží a symboliky Prahy – zlaté a stověžaté,“ vysvětlil Dospiva.

masarycka

Součástí projektu, který má mít tři etapy a první by se mohla začít stavět do dvou let, je také přestřešení kolejiště Masarykova nádraží – malým parkem, z nějž by mimo jiné šlo eskalátory sjíždět rovnou dolů k jednotlivým nástupištím. Tím by se také pro pěší spojilo okolí hlavního nádraží s Florencí, protože přímému průchodu teď brání právě Masaryčka, která se musí obcházet.

SŽDC zatím počítalo s vyřešením této situace podchodem pod nádražím, ale na tiskové konferenci, kde Penta projekt představila, uvedl zástupce SŽDC, že variantu přestřešení už firma také zvažuje. Podporu projektu vyjádřila i přítomná primátorka Prahy Adriana Krnáčová.

Přestavba okolí Masarykova nádraží přitom není první projekt, kde se Penta spolu s kanceláří Zaha Hadid Architects potkala. V Bratislavě se připravuje první etapa rezidenční části projektu v podobě tří věží na ulici Čulenova, kde by mělo vzniknout 800 bytů. Další etapy budou tvořeny administrativními prostory. Zaha Hadid na projektu pracovala od roku 2010.

„Stejně jako u Masaryčky jde i v Bratislavě o přestavbu brownfieldu. Po Bratislavské teplárenské,“ uvedl Marek Dospiva. Ten za novou podobu okolí Masarykova nádraží plánuje utratit zhruba 6,5 miliardy korun a centrální byznysová čtvrť, kde by mělo pracovat 10 tisíc lidí, má být hotová přinejlepším do sedmi let.

bts_2

bts_1

Celý rozhovor s Markem Dospivou si přečtěte v novém vydání magazínu Forbes. Dozvíte se, jak skupina Penta vznikla, jakou roli v jejím byznysu sehrála hedvábná fialová bunda Karla Gotta, kolik miliard a proč letos může vydělat a kde bude Marek Dospiva za deset let.