Sedí v rohu školní jídelny, srkají čaj a koukají na spolužáky dopřávající si teplý oběd. I v Česku bohužel běžná realita. Na dvou třetinách našich základních škol hladoví průměrně dvanáct dětí. Proč se nedaří nasytit všechny?
V Česku je zhruba 4 500 základních škol a jen na třetině z nich usednou v poledne k teplému jídlu všechny děti. Existují školy, kde počet rodičů nemajících na zaplacení obědů svému dítěti sahá ke třicítce, průměrně jich je na každou školu tucet. Ještě před pár lety byl průměr na jednu školu takových dětí pět.
Nebýt projektu
Obědy pro děti neziskovky Women for Women o hladu by jen za letošní školní rok
bylo téměř 9000 školou povinných ratolestí. Tolik se jich každý den naobědvá na
školách, jež se do projektu přihlásily. A co ty ostatní?
„Když jsme
s projektem před osmi lety začínali, byli jsme naivní. Upřímně nás
nenapadlo, o jak velký problém půjde,“ vrací se zakladatelka W4W Ivana Tykač do
doby, kdy se o problému hladovějících dětí dozvěděla z reportáže České
televize.
Záběr obecně prospěšné organizace Women for Women manželů Ivany a Pavla Tykačových byl už tehdy v kontextu českých charit nezvykle široký. Fungovala právní i finanční pomoc samoživitelkám i rodinám v nesnadné životní situaci. Hladové děti ale byly nová výzva. Záhy se totiž ukázalo, že na českých školách doutná neřešený problém solidních rozměrů. Okamžitě se roztočil kolotoč, který meziročně nabírá na obrátkách.
„Začali jsme
řešit s právníky, sociálními pracovníky, pedagogy i řediteli škol
nastavení systému tak, aby se pomoc dostala přímo dětem, aby nebyla zneužitelná
či abychom rodičům ještě nezhoršovali jejich situaci. Kdybychom totiž dali
peníze rodinám, mohli by přijít o dávky hmotné nouze nebo by příspěvek odešel
úřadům na splátku dluhu,“ vysvětluje Jana Skopová, manažerka
charitativních projektů manželů Tykačových.
Dnes se základní
školy můžou do projektu Obědy
pro děti přihlásit prostřednictvím stejnojmenné aplikace
a během několika dnů zajistit oběd potřebným. Vše je maximálně anonymní. „Víme
to my, rodiče, učitel dítěte a ředitel školy. A ne vždycky to vědí děti,“
poznamenává Ivana Tykač.
Než se však
takové dítě postaví do fronty na oběd se svými spolužáky, je třeba s citem
vyřešit častý zádrhel. „Stává se, že se rodiče stydí, urazí nebo se i naštvou.
Máme pro to pochopení, nechceme se nikoho dotknout. O to víc nás těší, když
pomoc nakonec přijmou a jsou rádi, že jim byla nabídnuta a nemuseli si o ni říkat
sami,“ říká iniciátorka projektu.
Prázdný žaludek
přitom není to jediné, co děti, jejich učitele i rodiče trápí. Zpočátku tým W4W
spatřoval gró pomoci ve vyvážené, teplé stravě, kterou žák základní školy
dostane a sní. Dnes vnímají Obědy pro děti komplexněji. Prokazatelně se totiž
zlepšuje prospěch dětí, jejich školní docházka, aktivita při výuce a také míra
agresivity pramenící z pocitu outsidera. Apel k zapojení se do projektu zaznívá i z úst ředitelů škol, kde
Obědy pro děti fungují.
„Naše škola se zapojila před osmi lety a podařilo se nám pomoci už 90
dětem. Těch
20 minut v jídelně s kamarády prostě patří do jejich školního života,“ říká Jana Hrubá, ředitelka ZŠ Davle. Smysl projektu
vyzdvihuje i její kolega, učitel a vedoucí školní jídelny z Mníšku pod Brdy,
Marek Inderka: „Zpočátku jsme se báli množství administrativy, ale zbytečně. Obědy
vrátily jednoho z našich školáků do kolektivu spolužáků, sociální význam
oběda pro to dítě ale daleko přesahuje potřebu se najíst.“ Oba pak apelují na vedení
ostatních škol, aby se i ony do projektu zapojily. „Čas, který tomu věnují, se
jim mnohonásobně vrátí od těch, kvůli kterým vlastně chodí do práce.“
Ať už je to neúmyslný side effect nebo původně zamýšlená
podstata Obědů pro děti, projekt inspiroval nejen místní donátory
v regionech a širokou veřejnost, ale také stát. Po třech letech
financování z vlastních zdrojů pomoc konkrétním dětem významně finančně
podporuje ministerstvo školství a inspirovalo se také ministerstvo
práce a sociálních věcí, které pomáhá dětem, kterým projekt Obědů pomoci nemůže.
Peníze tedy jsou. O to víc Ivanu Tykač mrzí jedna
„nepříjemnost“. Přistupují k ní ovšem se stejnou pokorou jako
k projektu samotnému. „Nebereme to jako neúspěch, ale jakousi bariéru,
kterou se nám daří prolamovat pomaleji, než bychom si přáli. Pro informovanost
dělá celý náš tým maximum, přesto dvě třetiny českých základních škol
s využitím pomoci otálejí. Dostávají se k nám i zprávy od rodičů, že
se škola odmítne ‚kvůli jednomu dítěti‘ připojit. Přitom administrativa není
složitá a je připravena naše osobní i telefonická podpora. My se ale nevzdáme,“
hledí do dalších „hladových“ let s nadějí, i přesto, že covidová krize
zasadila tvrdou ránu. „Jen za letošní rok očekáváme nárůst o dva až čtyři
tisíce nových dětí.“
Dopady projektu Obědy pro děti před pár dny ocenila druhým místem za veřejnou sféru (z téměř 270 projektů) porota Asociace společenské odpovědnosti, a to v rámci letošního ročníku udílení Cen SDGs (Cílů udržitelného rozvoje), celosvětově vyhlašovaných OSN. Týkají se mimo jiné vymýcení chudoby a hladomoru či kvality života pro všechny věkové skupiny.