Znáte to. Jednou vám ve sledování důležitého zápasu brání povinnosti, jindy se zápasy oblíbených sportovních týmů časově překrývají nebo máte vsazeno a potřebujete rychlé informace o vývoji hry. Jestli jste jedním ze 65 milionů uživatelů produktů české společnosti Livesport, přístup k výsledkům v reálném čase budete mít, i kdyby váš oblíbený fotbalový tým hrál ligu v Tádžikistánu.

Když Livesport.cz začínal, nabízel výsledky fotbalu, hokeje, tenisu, basketbalu, baseballu a amerického fotbalu, zato dnes má repertoár 32 sportů a na své si přijdou i fanoušci libůstek, jako je finský národní sport pesäpallo nebo míčová hra na ledě bandy. Společnost, která letos míří k miliardovému obratu, musela za deset let, co je na trhu, reagovat na divoce se vyvíjející technologie a přesunout své služby z monitorů do kapes uživatelů. Na tom, že celosvětově nejvíc táhne hra, ve které se dvě jedenáctky honí za míčem, se ale nezměnilo nic.

Čtěte také: Nevzdávejte to! Návod, jak neztratit motivaci při sportu

Stěny zasedacích místností ve dvanáctém patře nejvyšší budovy kancelářského komplexu v pražských Nových Butovicích zdobí podepsané dresy Radka Štěpánka a Tomáše Berdycha z vítězného Davis Cupu. Tady Livesport už ale dlouho nezůstane, na dohled odtud roste nové sídlo společnosti. Firma se totiž neustále rozpíná. A zásluhu na tom mají dva muži.

Zakladatelé výsledkového portálu Martin Hájek a Jiří Mareš se potkali nad podobným projektem jinde. Bývalý zaměstnanec Sazky Hájek spustil web se sportovními statistikami BetExplorer.com a tam se seznámil s Marešem, který mu projekt softwarově upravoval. Oba spolupráce bavila a shodli se, že postrádají spolehlivý online výsledkový servis v reálném čase, který se ve špičce nebude hroutit pod náporem návštěv.

„Uživatel nepotřebuje znát skóre v pondělí ráno, on ho potřebuje znát hned v sobotu, kdy se zápas hraje, a nejlépe už v jeho průběhu,“ komentuje vznik webu jeho provozní ředitel Patrik Dzurenda, který společnost vede takřka od začátku. Krátce po uvedení začal Livesport spouštět jazykové mutace českého webu na doméně FlashScore. Nejdřív v květnu 2006 uvedl anglickou verzi, následovala polská, německá a dnes web funguje v celkem 32 jazycích, mimo jiné také třeba v korejštině nebo malajštině. Už koncem roku 2008 navštívilo weby spadající pod Livesport v průměru milion lidí denně.

Patrik Dzurenda

Provozní ředitel Patrik Dzurenda.

Sportovní výsledky nejdřív v Livesportu nakupovali, to se ale rozhodli změnit, protože nemohli předcházet chybám v dodávaných datech. „Dlouhodobě nás dost mrzelo, že návštěvnost na webech stoupá, lidi si zvykají na ten brand a my nemáme vliv na kvalitu produktu,“ říká Dzurenda. „Když se chybová data vyskytla u dodavatele, tak v tom momentu jsme neměli možnost nic dělat. Museli jsme jen čekat, než ji opraví, nic jiného,“ dodává.

Proto si v Třebechovicích pod Orebem s místním partnerem pořídili data centrum, kde ve dvou open spacech desítky lidí sledují sportovní přenosy a ťukají výsledky do klávesnice. Každý má před sebou dva monitory, nad sebou další obrazovky. Nejrušněji je tu v sobotu odpoledne, kdy se hrají zápasy mnoha fotbalových lig, to tu statistiky živě zadává na 70 lidí. Celkem tu rotuje přes 200 pracovníků.

Vlastní data vyjdou společnost dráž. „Odebírání dat od nějakého providera znamená náklady v tisících a desetitisících eur měsíčně. Provozování vlastní budovy a vlastního centra se stovkami lidí, to už se nebavíme jen o desetitisících měsíčně,“ říká Dzurenda. Díky tomu teď ale mohou vyhodnocovat chybovost dat a reagovat na ni – třeba hledáním rychlejšího streamingu, byla-li chyba v pomalém přenosu, nebo hledáním náhrady za problémový zdroj.

Čtěte také: Bojový sport jako inspirace. Příběh o tom, jak MMA může pomoct v byznysu

Nejsledovanější zápas vůbec dali Livesportu jeho uživatelé k desátým narozeninám, letos v březnu sledovalo zápas mezi Juventusem a Bayernem přes čtyři a půl milionu lidí. Jestli jste čekali nějakou větší pecku, vězte, že u Livesportu právě taháky netáhnou.

„Například finále Ligy mistrů pro nás neznamená nejsledovanější zápas, protože na to se už každý může koukat v televizi nebo na livestreamu. Pro nás jsou semi- a čtvrtfinálové části turnaje většinou nejsledovanější, protože tehdy se většinou ve stejné době hraje víc zápasů a fanoušek, protože je nemůže sledovat najednou, kouká na jeden a druhý sleduje přes aplikaci nebo přes web,“ vysvětluje Dzurenda.

Trebechovice

Centrum tvorby výsledků leží v Třebechovicích pod Orebem.

„Exotické“ sporty v nabídce Livesportu jasně svědčí o globálnosti společnosti. Před vstupem na zahraniční trh se Livesport vždy radí se svými lokálními partnery, a tak když mířil do Indie, dávalo smysl investovat do vývoje tam populárního kriketu. „S fotbalem bychom neuspěli,“ říká Dzurenda.

Čeští a severští uživatelé by zase rádi viděli zimní sporty, ale společnost dala přednost dostihům, které jsou atraktivní také ve Velké Británii, v USA nebo Asii. V nejbližší době přírůstky do svého sportovního portfolia neplánují, do budoucna však přemýšlejí nad uvedením právě zimních sportů nebo atletiky. „Letos určitě doženeme dluh uživatelům a všechny sporty, které jsou na webu, zajistíme i v mobilní aplikaci,“ slibuje Dzurenda.

Od webu k aplikaci a zase zpátky
První aplikaci spustil Livesport před Vánocemi 2013 v Česku, celosvětově pak na začátku roku 2014. „Uživatelé v Česku mají aplikaci dřív než uživatelé kdekoli jinde, protože nechceme riskovat, že bychom tam měli nějakou chybu a vydali verzi hned live celosvětově,“ vysvětluje Dzurenda.

Nová platforma znamenala krok do neznáma a zpočátku také obavy. „Je pravda, že ze začátku se část uživatelů přesunula na appku, což znamenalo dočasný pokles růstu návštěv webu. Předtím jsme byli zvyklí na extrémní růst, každý měsíc jsme se tu plácali po ramenou, jaké máme skvělé statistiky. Po dvou letech můžeme říct, že naopak ty aplikace pomáhají i růstu webu. Lidé se o aplikaci dozvědí z App Storu nebo Google Play a stanou se návštěvníky webu,“ vypráví Dzurenda.

Čtěte také: První globální sport z Česka. Byznys vynálezce surfu s motorem strmě roste

Odčerpávání uživatelů z webu na aplikaci by totiž pro Livesport, který je pro uživatele zdarma a žije jen z reklam, nebylo žádoucí. Jejich web často láká jako inzerenty sázkové kanceláře, sportovní značky a sportovně zaměřená média. „Se stanicí Eurosport máme velký celoevropský deal,“ uvádí příklad Dzurenda. Před dvěma lety koketovali s myšlenkou rozšířit působení o prodej dat firmám, ale po prozkoumání tohoto teritoria od nápadu upustili.

Loni Livesport koupil dánskou společnost Enetpulse, která sportovní statistiky poskytuje klientům, mezi něž patří třeba dánská televize nebo agentura Reuters. Vlastní vstup do nového byznysu by je stál hodně času a sil. „A my bychom se nemohli soustředit na to, co jsme vždycky chtěli dělat – produkt pro lidi. Proto jsme šli cestou akvizice Enetpulse,“ říká. B2B tedy nakonec nechali své dánské „dceřince“ a obě společnosti běží zvlášť.

Miliardová „rodinná“ firma sporťáků
Práce pro Livesport je asi vysněnou pro nejednoho sportovního fandu. Ze zaměstnanců, kteří přepisují výsledky, mají fotbalové, hokejové nebo jinak sportovní srdíčko, snad všichni. A nejen oni. „Když vývojář aplikace nebo webu nemá vztah ke sportu, tak to není ono. Už se to tu stalo a na práci se to podepsalo. Dá se říct, že i tady lidi žijí sportem,“ popisuje pražskou část firmy Dzurenda. Livesport má i vlastní interní ligu: o sobotách se zaměstnanci můžou utkávat v turnajích různých sportů a sbírat tak body do „Livesporťáka,“ jak své firemní soutěži říkají.

Pražská kancelář, kde se pracuje na vývoji produktu, má 51 zaměstnanců. „Roční nárůst je sedm lidí, firma si tak ještě zachovává kamarádskou, rodinnou atmosféru. A do takové rodinné atmosféry patří, že se buduje domeček,“ usmívá se Dzurenda v narážce na stavbu nového sídla. Livesport tím ale do nových oblastí nefušuje. „Nejsme developeři. Počítáme, že tu budovu budeme vlastnit. To ukazuje na dlouhodobost firmy a lidé se cítí bezpečně, protože vědí, že za chvilku nepřijde nějaký investor a neobrátí vše naruby,“ říká Dzurenda.

Ve vybudování vlastního sídla provozní ředitel společnosti vidí obraz celkové filozofie firmy. „Chceme vlastní sportovní data, marketing, vývoj i hardwarové technologie. Rádi máme věci pod kontrolou a na základě toho rádi budujeme dlouhodobé věci, ne akce na pár měsíců nebo let – rychle ukázat hezká čísla, prodat a exitovat,“ popisuje Dzurenda přístup, se kterým se tak často setkává na startupové scéně. Když se Dzurenda přidal k Livesportu rok po jeho vzniku, majitelé mu slíbili, že firmu neprodají a dodnes zůstává celosvětově užívaný Livesport ryze český.

Jen jeden problém v Livesportu budou teď řešit. Na vyzdobení stěn nového a většího sídla firmy bude potřeba víc vítězných dresů.

Autorka: Daniela Ešnerová