Big data alias velká data. Buzzword, který již několik let rezonuje celým světem. A ten se dnes dostal do fáze, ve které sice umí shromáždit velké množství dat, s jejich zpracováním je to ale už horší. Ukazuje se, že valná většina firem nechává svá data ležet ladem. Proto vznikl český startup Stories, který má tento problém firmám vyřešit. A nejen jim, vlastně i celému světu.
Vojta Roček, Filip Doušek, Peter Fedoročko. Tři známí, kteří rozjeli projekt plný příběhů Stories. Nejde přitom o ledajaký startup, který zkouší, zda se teprve uchytí na trhu. Tihle kluci chtějí jít ve stopách českých technologických firem z oblasti big data, jako jsou GoodData Romana Staňka nebo Keboola Petra Šimečka.
Koneckonců Vojta Roček právě v Keboole začal sbírat ty pravé „datové“ zkušenosti a softwarové nástroje business intelligence jsou od té doby jeho denním chlebem. Naposledy svůj um uplatňoval ve skupině Rockaway Jakuba Havrlanta.
Čtěte také: Cloud, který nikdo jiný nemá. Chlouba miliardové firmy z píseckých kasáren
Filip Doušek se také datům věnuje dlouhá léta. Po projektech v Londýně a v Asii se vrátil do Česka, aby zde korporacím pomáhal s datovou analytikou. Svůj vztah k velkým datům promítl například i do svého románu Hejno bez ptáků. Dnes už ale oba sedí společně v nových prostorách vlastního startupu Stories jen kousek od pražského Karlova náměstí.
Zrod „šelmostroje“
Vojta s Filipem se totiž ještě se svým dalším známým, datovým konzultantem Peterem Fedoročkem, scházeli občas v baru, kde často řešili i pracovní problémy. A shodovali se v jednom – firmy nevyužívají data, která mají k dispozici. Bylo to i tím, že na trhu neviděli software, které by dokázal poukázat na aktuální problémy firmy a zároveň na to, kdo za nimi konkrétně stojí.
„Řekli jsme si, že je čas udělat nástroj, který radikálně změní řízení velkých firem,“ vrací se Vojta do doby před dvěma lety.
Zakladatelé Stories Peter Fedoročko, Filip Doušek a Vojta Roček (zleva doprava).
Tři datoví nadšenci tedy dali dohromady tým celkově asi 15 lidí a začali ve svém volném čase po večerech software vyvíjet. Po roce bylo jádro produktu – ve firmě familiárně nazývané „šelmostroj“ – na světě. Díky němu mohou firmy například zjistit, jaká a čí rozhodnutí ovlivnila například prodeje daného výrobku, celkové tržby, výkony jednotlivých poboček, či dokonce týmů a jednotlivých pracovníků.
Hodnota problému
Stories však nedávají lidem další data, ale příběhy. Z milionu automaticky vygenerovaných pohledů software vybírá a přiřazuje konkrétním lidem top 10 finančně nejdůležitějších, konkrétních příležitostí nebo hrozeb včetně těch, které ještě nejsou pořádně vidět.
Dnes totiž až 95 procent firem nedokáže svá data správně využít nejen v rámci podpory v rozhodování managementu, ale třeba i pro zpětné určení, kdo za změnou konkrétních ukazatelů, například za zvýšením prodejů, v minulosti opravdu stál.
„Ve firmách je dnes většina rozhodnutí tvořena podle pocitů, dojmů nebo toho, kdo nejvíce řve. A za dva měsíce od rozhodnutí, když se věci začnou hýbat pozitivním směrem, se někdo ozve, že je to tím, protože tehdy třeba snížil ceny. Přitom to ale mohlo být zcela něco jiného,“ vysvětluje Vojta. „Nejde o falešnou slávu jednotlivce, jde o to, že v té firmě začíná žít něco, co není podložené daty, a to zase ovlivňuje následující rozhodnutí,“ dodává.
Stories tak vyvinuly technologii, která dokáže přiřadit konkrétní hodnotu danému problému. A jeho vývoj pak spojit s konkrétními rozhodnutími a obojí sledovat v čase. To podle zakladatelů pražského startupu, do kterého na konci srpna investovala společnost Logio, neumí žádná jiná firma na světě.
Cílovou skupinou Stories je korporátní sféra, v současnosti se jedná zejména o společnosti z oblasti FMCG, po produktu se pak čím dál častěji začínají ptát finanční instituce. Výhodou „šelmostroje“ také je, že může běžet v jakémkoliv prostředí, přímo u klienta, nebo vzdáleně v cloudu. Software od Stories přijde na tisíce dolarů měsíčně a jeho samotná implementace zabere pár dnů.
Datoví analytici se ale nástupu tohoto řešení nemusejí obávat. Nesebere jim práci, naopak je zbaví rutinních činností a uvolní jim tak kapacity. „Osmdesát procent datové analýzy je pouhým masírováním dat k tomu, abyste je ve 20 procentech mohli interpretovat,“ popisuje současnou situaci Filip.
Ten jednohlasně s Vojtou a Peterem říká, že v současné době neexistuje na světě vhodnější místo k vývoji a testování produktu u klientů, než je právě Česká republika. A není to jen kvůli zdejším kvalifikovaným lidem. „Česko je v globálním smyslu vynikající laboratoř. Je tu hodně poboček mezinárodních firem, které začínají v rámci korporace hrát roli velkých inovátorů. Je neskutečná věc, že se Česku podařilo získat takovou reputaci,“ vysvětluje Filip.
Za hranice firem
Stories jsou na úplném začátku, pilotní klienti dávají první feedback nutný k vyladění produktu. Na celou tuto fázi získaly Stories finanční polštář v podobě 15milionové investice od Logia, která by jim dle původního plánu měla vydržet na rok a půl.
Stories ale do budoucna vidí potenciál i daleko za korporátním horizontem. „Teď se soustředíme na retail, finance – obecněji na byznys a korporace. Experimentálně ale Stories nasazujeme i na jiné problematiky, například data pacientů a léčebné metody nebo dopravu ve městě a spokojenost obyvatel. Náš software nalézá v datech to důležité a je mu vlastně jedno, čím se zabývá, proto bychom ho chtěli zapojit také do řešení problémů společenských,“ uzavírá Filip popisem vize startupu.
Foto: Jan Schejbal