První český internetový vyhledávač slev Skrz.cz se stal předmětem 100% akvizice britské společnosti Secret Escapes, která na konci srpna kromě něj koupila český Slevomat a slovenský Zlavomat. Angličané za všechny firmy zaplatili dle informací Forbesu dohromady přes 1,5 miliardy korun. Skrz.cz je na trhu od roku 2010, o rok později jej převzal Petr Kováčik, který firmu vede dodnes. Zeptali jsme se jej, jak z malého startupu během šesti let udělal stamilionovou firmu.
Je těžké říct, co byly klíčové kroky, aby se ze Skrz.cz stala stamilionová firma, protože dnešní úspěch se skládal z tisíce malých nebo větších rozhodnutí. Vybral jsem ta hlavní, která mi i po letech zůstala v paměti.
Čtěte také: Od laundromatu k miliardám. Příběh Slevomatu ve vyprávění Čupra a spol.
Byznys dělejte se správnými lidmi
Jedno z prvních dobrých rozhodnutí bylo spojit se s MITON. V roce 2010 jsem poznal na WebExpo Ondřeje Rašku a přemýšleli jsme, co bychom spolu mohli udělat za projekt. MITON tenkrát nefungoval ani tak jako finanční investor do Skrzu, ale spíš jako mentor, který dokázal předat know-how z jiných e-commerce projektů a směřovat naše přemýšlení stále dopředu.
Udržujte technologickou převahu a analytiku
Od začátku jsem ve firmě prosazoval tvrdě analytický přístup, možná proto, že jsem sám před lety začínal jako vývojář. Pro analytiku potřebujete ale správný a přesný sběr dat. Chybná data, žádná data.
Pracujeme s nabídkami inzerentů, a tak by se mohlo zdát, že taháme za kratší stranu provazu. Ale technologická a marketingová převaha nám pomohla být rychlejší než konkurence, dokázat oslovit více zákazníků a personalizovat jim výběr nabídek na míru.
Kdo si neohlídá cash, může zakopnout
Ať má podnikání sebevznešenější vizi, stejně je vždycky o penězích. Nemůžete je neřešit, protože dodavatelé a zaměstnanci je řešit budou. Skrz má několik set inzerentů od pár tisícových až po pár set tisícových spendů měsíčně.
Klíčové bylo si ohlídat, aby za každou kampaň bylo zaplaceno, ideálně předem. Přešli jsme na kreditový systém, kdy si inzerenti dobíjejí kredit dopředu a až poté je jim kampaň spuštěna.
Bylo to velmi těžké prosadit a nepodlehnout nátlakům, ale to byl hlavní důvod, proč jsme se nemuseli následně zaměřovat na vymáhání nezaplacených faktur (což není v ČR neobvyklé), ale soustředit se jen dopředu na rozvoj a růst.
Jsem obzvlášť hrdý, že za celé ty roky byl Skrz finančně velmi zdravá firma, jež je schopná si sama financovat vlastní růst a stále je v zisku. Dokonce jsme v roce 2015 dokázali koupit Vykupto za desítky milionů korun a nepotřebovali jsme na to cizí finance.
Ohlídejte si focus na jednu hlavní věc
Vedle Skrzu jsme provozovali od začátku affiliate platformu Rival.cz pro konkurenční agregátory. Rival byl důležitý na startu trhu slevových serverů, ale postupně se z něj pro společnost stala spíš koule na noze.
Na konci roku 2014 padlo klíčové rozhodnutí platformu ukončit a odříznout si tak ze dne na den příjmy v řádu několik set tisíc měsíčně. Někdy je potřeba udělat rozhodnutí, které bude dávat smysl až v delším horizontu. A vyplatilo se.
Neinovujte příliš rychle, počkejte si na ten správný čas
Kdybych se tímto heslem řídil, ušetřili bychom si spoustu slepých uliček. Bohužel jsme v oboru někdy příliš rychlí a neuvědomujeme si, že u zákazníků a zejména u inzerentů je poměrně silná setrvačnost. Správné načasování je někdy důležitější než propracovanost produktu. A o tom by mohla povídat spousta zkrachovalých byznysů.
Dobře řízený tým je správný motor
O tom, jak by se měl řídit a motivovat tým, si najdete spoustu knížek. Mně se potvrdilo, že nadšený a motivovaný tým byl vždy největší zbraní Skrzu, který nenechal firmu na holičkách, ani když nebylo nejšťastnější období.
V posledních dvou letech jsme navíc přešli na řízení týmu přes číselné a rozvojové cíle, kterých mají dosáhnout. Neuvěřitelně to ještě více nastartovalo jejich zainteresovanost, protože najednou nebyl cíl problém šéfa – byla to jejich meta, které chtěli dosáhnout.
Dneska mají všichni týmoví lídři své kvartální cíle a vybraní lidé v týmu i vlastní projektové. Nastavování cílů se nikdy pořádně nenaučíte a budete je muset neustále předělávat. Jednu radu ale můžu dát – nečekejte a začněte nastavovat ihned, my jsme začali pozdě.
Udržujte si bláznivé nápady
Nechcete, aby se z vás stal rigidní korporát? Udržujte si svěží mysl a podporujte bláznivé nápady. Pořádali jsme charitativní akce, do kterých nikdo z e-commerce oboru nešel.
Rozhodli jsme se také zakoupit skutečná auta a udělat dvě rodiny šťastné. A taky jsme už vícekrát podpořili Žluté Trabanty Dana Přibáně. Byl to tak šílený nápad, když se nám poprvé ozvali, že jsem hned věděl, že toto chci podpořit.
Pak jsme si řekli, co kdybychom využili sirény houkající každou první středu v měsíci, a vložili do této kampaně mnoho milionů. (Skrz.cz každou první středu v měsíci o poledni, kdy je zvuková zkouška sirén, promuje produkty s nejvýhodnější nabídkou/slevou na trhu, pozn. red.)
A když dneska přijde podobný nápad? Řeknu týmu, pojďme do toho, vždyť kdo jiný by to měl zkusit!