Zažili jsme to všichni, začátek v nové práci je tak trochu jako chůze po žhavých uhlících. Cítíte, že nadřízení od vás něco očekávají, a i vy máte hromadu nápadů, co v nové firmě vyzkoušet.
Pak je tu ale taky spousta stávajících zaměstnanců, kteří mají v práci zažité své rituály a postupy a příliš horlivému nováčkovi úplně nepřejí. A vy byste chtěli něco začít dělat a zároveň mezi nové kolegy zapadnout. Jak na to?
Čtěte také: Zase do té hrozné práce! 7 kroků pro léčbu vyhoření
První věc, kterou si musíte uvědomit, je, že nové situace a noví lidé mohou i ve velice zkušených matadorech snadno vyvolat strach a nejistotu.
A platí to i pro ty, kdo do zajetých týmů nastupují. Právě tyhle pocity se snažíme vykompenzovat tím, že se pokoušíme přicházet s novými nápady, chceme působit chytře a neustále proto mluvíme o tom, co se nám honí hlavou.
Někdy se ale můžeme snažit až příliš a nové kolegy si tím znepřátelit. Když víte, že váš spolupracovník je zodpovědný za určitý projekt, a řekne, že je potřeba ho vylepšit, tak ze sebe hned nesypte nápady, co by se dalo udělat, ale místo toho se raději zeptejte, s čím mu můžete pomoct. Ukážete, že jste aktivní, a nikoho se nedotknete.
Věřte mi, do nové práce rozhodně nechcete nastoupit jako někdo, kdo se od začátku chová jako expert, který konečně dorazil, aby nevědoucím ukázal, jak mají dělat svou práci. To je totiž ta nejlepší cesta rovnou do pekla.
Pokud se vás tedy tato situace týká a vy se chystáte začít pracovat na novém místě, těchto 10 postřehů byste si raději měli nechat pro sebe. Pamatujte si, že to první, co byste měli v nové práci udělat, je navázat dobré vztahy s kolegy. Ostatní počká.
1. Nikdy neříkejte: „Tam, kde jsem doteď pracoval, jsme dělali to samé. Řeknu vám jak.“
2. Zapomeňte na věty typu: „Mám v plánu udělat tu hodně změn.“ Neukazujte ramena a raději shromažďujte co nejvíc informací od vašich kolegů, co to půjde. Pomalu je zasvěcujte do svých plánů, aby se cítili být jejich součástí a jejich prosazení považovali i za svůj zájem.
3. Nikdy neodmítejte, když se vám kolega bude snažit vysvětlit stávající proces, nástroj nebo jen způsob, jak něco dělá s tím, „že nemusíte nic vědět, protože nic z toho nebudete v budoucnu používat.“
4. Nikdy neudělejte tu chybu, že se budete snažit zalíbit výše postaveným manažerům a ignorovat zbytek svého týmu. Pokud si vás kolegové vyhodnotí jako možného zrádce, nikdo s vámi nebude chtít pracovat a nikdo vám nebude věřit.
5. Nikdy nepodlehněte přesvědčení, že víte, co firma potřebuje, dokud v ní nezačnete pracovat – nebo že vaším úkolem je implementovat vše, o čem jste s novými nadřízenými mluvili během přijímacího pohovoru. Vaším úkolem coby nováčka je poslouchat a budovat si důvěru. Tohle je pro váš budoucí úspěch mnohonásobně důležitější než i ty nejskvělejší nápady, které se vám honí hlavou.
6. Nezesměšňujte a nesnižujte význam ani toho nejzastaralejšího procesu, konceptu nebo postupu na svém novém působišti. Nedělejte si legraci ze staromódních způsobů, kterými váš nový zaměstnavatel pracuje. Pokud by jim nějaké věci nefungovaly, tak byste u nich přece nechtěli pracovat!
7. Nepokoušejte se své spolupracovníky poučovat o tom, jak to funguje v moderních společnostech. Když je budou zajímat vaše názory, tak si o ně řeknou.
8. Nikdy své kolegy nezkoušejte, jestli mají dostatečné znalosti (v čemkoliv). Je to navýsost nezdvořilé a netaktní a vy si tím vysloužíte maximálně tak pověst neomalence.
9. Nikdy se nepouštějte do konverzace, kde dojde na argumenty typu „Mám v tomhle oboru sedm let zkušeností“, „No, já jich mám osm“. Nikam to nevede, jen budete vypadat hloupě.
10. A konečně, nikdy nemluvte o tom, co jste si dohodli se šéfem. A platí to i o plánech do budoucna, i když je na 100 % jisté, že dojde k jejich realizaci. Diskrétnost se nepovažuje za ctnost jen tak pro nic za nic. To, jak dokážeme ostatním vysvětlit nové nápady, zejména ty, které mají nabourat stávající zvyky, je stejně tak důležité jako kvalita samotných nápadů.
Zkrátka, nechte si coby nováček své rady pro sebe a myslete na to, že jako první věc si musíte vybudovat dobré vztahy se svými kolegy. Nezapomínejte, že vaše firma to doposud nějak zvládala i bez vašich vylepšení a nějakou dobu to tak ještě určitě vydrží. Nejste rytíř na bílém koni, kterého se nemohla dočkat. Ať je tahle představa sebelákavější.
Jste chytrá a schopná osobnost, která se musí začlenit do už existujícího a fungujícího týmu taktéž schopných lidí. Respektujte jejich dosavadní práci, a to i když dobře víte, že by se dala dělat lépe. Energie, kterou věnujete tomu, abyste si vybudovali opravdové a vřelé vztahy s kolegy, se vám vrátí!
Autorka Liz Ryan je kariérní koučka