Zatímco tendr na vypsání provozovatele pro systém sdílení kol v Praze (tzv. bikesharing) je nyní u ledu, česká metropole nedostatkem sdílených kol trpět rozhodně nebude.

Kromě dnes nejviditelnějších růžových kol Rekola a žlutých kol od čínského startupu Ofo do hlavního města mohou brzy přijít i další podobné služby.

Čtěte také: ▶ Forbes Startup podcast s Davidem Špinarem o hledání další pecky Mitonu

„Ofo ani Rekola nejsou zdaleka poslední společnosti, které v Praze budou. Mohu prozradit, že se na nás už obrátily tři nebo čtyři další vesměs čínské společnosti jako Ofo,“ říká Sylva Švihelová, specialistka na rozvoj dopravy Magistrátu hlavního města Prahy, v dalším dílu Forbes Startup podcastu, tentokráte věnovanému právě bikesharingu.

Ta také uvedla, že hlavní město nyní připravuje první regulatorní rámec pro tyto platformy a dlouhodobou vizí je vytvořit kartu na způsob Lítačky, díky které budou lidé moci jezdit nejen veřejnou dopravou, ale i přes bikesharingové platformy.


Zleva Sylva Švihelová, Vítek Ježek a Jakub Ditrich

Praha vs. cyklisté

Dalšími hosty podcastu byli Vítek Ježek za Rekola a Jakub Ditrich, který podniká v oblasti elektrokol a do Česka přivedl čínský startup Ofo, jehož žlutá kola v říjnu zaplavila městskou část Praha 7.

Oba si pochvalují růst zájmu o sdílení kol, zároveň ale poukazují na jeden neduh, který v české metropoli stále přetrvává. „Je to hodně o infrastruktuře, ta je klíčová,“ upozorňuje Vítek Ježek z Rekol, jehož startup není aktivní jen v Praze, ale i v Brně a dalších městech České republiky, na dlouhodobý tristní stav infrastruktury pro cyklisty v Praze.

„Je to nemohoucnost města se prosadit,“ přidává se Jakub Ditrich za Ofo, které má (zatím jen) v Praze 7 rozmístěných 300 kol, po celém světě jich provozuje na 12 milionů.

„Problémem je jen zrušit parkovací místo, je kolem toho velký humbuk,“ kontruje Sylva Švihelová a dodává: „Je to o vnímání cyklistů v prostoru. Dost lidí nadává na cyklisty na chodníku. Nechceme je na chodníku, nechceme je na vozovce. Kde tedy mají jezdit?“ ptá se.

„Díky tomu, že tu bude spousta kol v ulicích, se vytváří slepice a to vejce v podobě infrastruktury vznikne samo,” věří Jakub Ditrich.

V podcastu jsme dále rozebírali čím dál vyšší přítomnost sdílených kol v ulicích a s tím související výhody a nevýhody bezstanicových systémů nebo také to, ve kterých evropských městech se Praha může inspirovat.

Všechny podcasty z redakce českého Forbesu si můžete poslechnout zde.