Avast je nejlepší příklad budování kapitalismu u nás. Bez privatizace, dotací a lumpáren ho Eduard Kučera a Pavel Baudiš z jedné víkendové bokovky vypiplali v obří společnost, která dělá nejpoužívanější český výrobek na světě. Na svém počítači nebo mobilu ho má 435 milionů uživatelů. To je víc, než má Twitter nebo Pinterest.
Čtěte také: Pavel Baudiš z Avastu je novým Čechem mezi dolarovými miliardáři
Z původně antivirové společnosti se během 30 let stala „plnotučná“ kyberbezpečnostní firma, která umí nejen chránit, ale i perfektně vydělávat. V loňském roce měla tržby 780 milionů dolarů (16 miliard korun) a zisk měřený přes EBITDA 451 milionů dolarů (více než devět miliard korun). A letos na sebe Avast upozornil největším technologickým IPO v Evropě, to když na jaře vstoupil na londýnskou burzu a investoři ho ocenili téměř na 70 miliard korun.
Osmapadesátiletý Pavel Baudiš a o sedm let starší Eduard Kučera tak patří mezi desítku nejbohatších Čechů, přičemž první jmenovaný se díky londýnskému úpisu zařadil dokonce mezi dolarové miliardáře. Tihle dva spolu dělají přes 30 let a vybudovali byznys, který nyní zaměstnává 1700 lidí. Baudiš je vyšší a mluví tiše, zatímco o poznání temperamentnějšího Kučery je všude plno. Jejich společný recept na úspěch? Najdete ho v těchto 10 myšlenkách.
1. „Snadno si přiznáme, že jsme na něco staří. Jako novinář můžete dobře psát třeba v sedmdesáti. Ale programátoři po třicítce? Těžko. A po čtyřicítce? Absurdní. To už musíte být jen šéf.“
2. „Dneska to je tak, že my tady v kanceláři nemusíme sedět, ale sedíme. Podívejte, tuhle strukturu dvou stolů proti sobě uspořádaných do ‚L‘ a s židlí v čele pro zaměstnance jako takový ‚kobereček‘ tu máme už od roku 1997.“
3. „Musím říct, že jsme najali správné lidi, protože management zvládl rychlou proměnu z malé firmy na velkou. Když jsme se v roce 2010 stěhovali do Trianonu na Budějovické, bylo nás 78. A když jsme se před dvěma lety přesunuli sem do budovy Enterprise na Pankráci, bylo nás už 550. To je obrovská změna.“
4. „Dlouhodobá vize Avastu? Aby to byla úspěšná společnost schopná chránit uživatele. Aby se rozvíjela i mimo základní platformy, tedy počítače s Windows – jde hlavně o mobilní telefony. Bezpečnostní hrozby se mění, tak abychom byli schopni na ně reagovat.“
5. „Už před několika lety jsme vyhlásili, že nemůžeme používat slovo ‚antivir‘. To je hrozně malinká část toho, co děláme. Z antiviru jsme vzešli a ta nálepka nám a všem velkým bezpečnostním firmám, jako je Symantech nebo McAfee, zůstane, i když naše bezpečnostní řešení jsou mnohem širší.“
6. „Dlouhá léta jsme zaměstnancům dávali malé platy, protože můžou dělat věc, která slouží stovkám milionů lidí.“
7. „Zodpovědnost souvisí s pocitem slasti, že to používá tolik lidí.“
8. „Na představenstvu neřešíme, jestli máme někoho porazit, nebo zadupat do země. Řeší se, jak zlepšit službu, jak mít více zákazníků a jak je monetizovat.“
9. „Žijeme životem obyčejných lidí. Bydlím na Žižkově a chodím běžně do samoobsluhy na nákup.“
10. „My jsme postarší, nás už nic nežene. Kráčíme pomalu vpřed.“
Červencový Forbes seženete od středy v každé dobré trafice anebo v našem e-shopu