Google slaví. Je to přesně 20 let, co si dva postgraduální studenti Stanfordu zaregistrovali svůj stejnojmenný projekt coby oficiální firmu a pustili se do plnění úkolu, který si při jejím vymýšlení vytyčili – zorganizovat všechno vědění světa tak, aby bylo k užitku a dispozici komukoli, kdo ho bude potřebovat. A mimochodem tím spustili i revoluci v tom, jak si dnes žijeme.
Čtěte také: Google Earth pro podzemí. Čeští vědci získali miliony pro novou technologii
Za dobu své existence totiž Google přišel se spoustou přelomových projektů a služeb, které už považujeme za samozřejmost. A duo Larry Page a Sergey Brin míří stále dál. Jejich cílem už ale není jen třídit informace, nýbrž udělat ze světa lepší místo anebo najít recept na nesmrtelnost.
To je ale jiná story. Za dvě dekády plnění své mise si Google při hledání těch nejlepších webových služeb a produktů vyzkoušel i spoustu slepých uliček. Některé nápady nebyly moc funkční, jiné si nenašly uživatele a některé musely prostě ustoupit dalšímu vývoji. Projděte si náš přehled těch nejzajímavějších z nich.
Logika tohohle projektu byla jednoduchá – nabídnout lidem prostor, kam budou moci nahrávat svoje videa a nechat ostatní, aby je buď zadarmo, nebo za určitý poplatek sledovali.
Zní vám to povědomě? Aby ne, Google Video vzniklo v roce 2005 jako přímá konkurence rozjíždějícího se YouTube, ve kterém Google spatřoval velkou budoucnost. A to až takovou, že ho už v roce 2006 za 1,65 miliardy dolarů koupil.
Hodně dlouho to byla jedna z jeho největších investic, která zároveň znamenala smrt pro vlastní nepříliš populární videoslužbu. Ta definitivně zanikla v roce 2011 a stal se z ní jen pomocný vyhledávač videí napříč videoprostory celého internetu.
Konec Readeru na rozdíl od skonu Google Videa řadu uživatelů zabolel.
Reader totiž představoval propracovaný webový nástroj, jehož pomocí jste se mohli přihlásit k odběru zpráv z různých webů přes jejich RSS kanály a pak je v Readeru i číst, což hodně lidí oceňovalo jako užitečnou pomůcku.
Služba fungovala lépe než řada konkurenčních projektů, ale nakonec i tady převážil vyšší zájem. Mezi uživateli webu začaly nabírat na síle sociální sítě a sdílení, a tak Google v roce 2011 zastavil i svoji „čtečku“.
Odpovědi byly reakcí Googlu na nápad, se kterým přišel jeho tehdejší velký rival Yahoo. Základem služby, která se rozjela v roce 2002 a nikdy se moc nechytila, bylo to, že položíte otázku a budete nabízet peníze tak, aby se našel někdo, kdo vám na ni odpoví.
Lidé nicméně preferovali odpovědi na své otázky zdarma a Google poslal Answers k ledu v roce 2006.
Používáte Foursquare? Pokud ano, mohlo by vás zajímat, že ještě předtím, než tahle aplikace vznikla, existoval Dodgeball. Google ho nevymyslel, ale koupil spolu s jeho autorem Dennisem Crowleym v roce 2005.
Služba fungovala na telefonu, a to tak, že uživatelům umožňovala hledat restaurace, přátele vašich přátel, upozornila vás, když se někdo ze známých objevil v okruhu 10 bloků od vás, a tak.
Google ale tenhle nápad nakonec nevyhodnotil jako moc zajímavý a na jeho rozvoji nijak zvlášť nepracoval a spíš jen závistivě pokukoval po růstu konkurenčního Twitteru. Dodgeball byl tak k dispozici jen v několika amerických městech a Crowley byl z jeho osudu tak frustrovaný, že odešel a založil… Foursquare.
Google přestal Dodgeball provozovat v roce 2009.
Aneb pokus Googlu o vlastní mikroblogovací situ a útok na Twitter. V roce 2006 ho rozjeli dva japanofilní Finové Jyri Engeström a Petteri Koponen a Google ho od nich koupil o rok později.
Nicméně ani s Jaiku příliš velkou díru do světa neudělal a jeden z mnoha pokusů o vlastní sociální síť zavřel v roce 2009.
P. S. Jestli vám zní slovo Jaiku povědomě, je to proto, že má odkazovat na asi tu nejznámější variantu japonské poezie, a sice chytré a krátké básničky haiku.
Když už je řeč o Googlu a sociálních sítích, nemůžeme zapomenout na Google+, které coby průnik do světa sociálních sítích Google rozjel v roce 2011. Zájem o něj je mizivý, kupodivu ho ale vyhledávací obr zatím stále nevypnul.
Což ale neplatí o službě Lively, která virtuální kontakt s přáteli zkoušela zprostředkovat ve 3D chatovacích místnostech, kde se zobrazovali kreslení avataři jednotlivých uživatelů.
Složitý a nákladný systém se nikdy nestal zákaznickým hitem a nedožil se ani jednoho roku své existence. Lively začalo fungovat v létě 2008 a koncem toho samého roku zaniklo.
O zlepšování lidského zdraví se Google snaží dlouhodobě a Health byl jeden z prvních pokusů, jak to umožnit každému a na denní bázi. Šlo o službu, která umožňovala vést si na jednom místě všechny možné záznamy o vaší kondici a zároveň je, v případě, že to uznáte za vhodné, sdílet.
Projekt nebyl bez kontroverzí, řada lidí upozorňovala, že se s ním pojí velké riziko úniku a zneužití citlivých informací. To ho ale nezabilo, osudovým se mu opět stal malý zájem ze strany uživatelů.
Google Health byl spuštěn v roce 2008 a o tři roky později Google oznámil, že končí s jeho podporou.
V roce 2005 začal Google nabízet možnost upravit si homepage podle vlastního gusta a nastavit si na ní feedy a googlí widgety tak, jak vám vyhovovalo.
iGoogle byl k dispozici až do roku 2013, kdy ho Google stopnul s tím, že „podobné stránky už nejsou potřeba“.
V roce 2001 začal Google skenovat nejrůznější tištěné nabídkového katalogy a získané snímky vystavoval online, tak aby se k nim mohl dostat kdokoli.
Dobrý nápad se, i když aplikovaný na poněkud zvláštní segment, chytil a naučil lidi na internetu zboží hledat i nakupovat. Prohlížení tištěných katalogů Google ale i tak v roce 2009 zastavil. A o dva roky později v jistým faceliftem obnovil.
A celý nápad použil i ke zrodu jiného populárního projektu – Google Books.
Do portfolia polotajné výzkumné laboratoře Googlu s názvem X patřil čtyři roky i robotický startup Boston Dynamics, který původně vznikl na MIT. Ten se proslavil neuvěřitelně schopnými a trochu strašidelnými čtyřnohými roboty, kteří umějí nosit těžký náklad, otevřít si sami dveře nebo vyskočit výš než člověk.
Tým Boston Dynamics ale za čtyři roky působení pod Googlem a posléze mateřským holdingem Alphabet nedokázal přijít s produktem, který by mohl mířit na trh, a bylo jasné, že Alphabet si s robotickou divizí neví rady. Loni tak 26 let starou společnost prodal japonské technologické skupině SoftBank za dosud nezveřejněnou sumu peněz.