„Caravaggio jde do aukce. A nejen to! Dražit se bude samotné srdce Říma, pozůstatek nejnádhernější vily ve městě, potažmo na světě vůbec,“ hlásá deník Il fatto Quotidiano a dokazuje, že Italové se patosu nebojí – zejména když jde o rozprodej národního dědictví.
A přestože Itálie aktuálně žije zejména Berlusconiho prezidentskou kandidaturou, emoce a nemalou pozornost poutá ještě jedno lednové datum: na 18. ledna je naplánovaná aukce římského paláce Casino dell’Aurora a očekává se, že prodej vyústí v rekordní realitní deal.
Vyvolávací cena? 353 milionů eur (9,1 miliardy korun), ovšem znalecký odhad hodnotu nemovitosti vyčísluje až na 471 milionů (kolem 11,5 miliardy korun).
Vydražená suma by tak mohla překonat prodejní rekord, který dosud drží hongkongské Ho Tung Gardens. Pozemek k developmentu se před sedmi lety prodal v přepočtu za 14 miliard korun.
Čím je palác poblíž slavné Via Veneto natolik výjimečný? Odpověď získáte po vystoupání hlavním schodištěm do nevelké místnosti, kterou stavitel vily kardinál Francesco Maria del Monte nejspíše používal k alchymistickým pokusům.
Když zvednete hlavu, váš pohled se zabodne přímo do odhaleného rozkroku boha moří Neptuna. Z výšky pak na vás uvolněně shlížejí i jeho kolegové z božského panteonu, Jupiter a Pluto.
Kardinál si malbu objednal u snad nejskandálnějšího umělce své doby Michelangela Merisiho, tedy muže, jehož dějiny umění znají jako Caravaggia – otce šerosvitu a jednoho z nejrevolučnějších malířů vůbec.
Teprve šestadvacetiletý malíř ve své době putoval z žaláře do žaláře a v mezidobí dráždil soudobou společnost novátorským pojetím malby i provokativními motivy. Na kardinálův strop vynesl trojici antických bohů jako téměř ironický remake Michelangelova Věčného otce z klenby Sixtinské kaple.
Jak píše Caravaggiův životopisec Gilles Lambert, právě tato práce malíře se špatnou pověstí nasměřovala k prestižní zakázce pro jeden z nejnavštěvovanějších římských kostelů. Pro chrám San Luigi dei Francesi vytvořil svůj vůbec největší cyklus obrazů.
Malba z Casino dell’Aurora byla Caravaggiovi definitivně připsána teprve v devadesátých letech a coby jeho jediná dochovaná nástěnná malba je dnes oceňována na nejméně 7,3 miliardy korun. Palác je však plný dalších klenotů.
V zahradách příchozího vítá socha od Michelangela, palisandrový stůl odkazuje na budoucího papeže Řehoře XIII., tvůrce gregoriánského kalendáře, a v digitalizovaném archivu vily si lze číst v dopisech od Marie Antoinetty či Ludvíka XV.
„V budově je celá historie Západu,“ shrnul profesor T. Corey Brennan z Americké akademie v Římě příběh vily pro magazín New Yorker. A právě v historické hodnotě hledejme původ zjitřených emocí, které plánovaná aukce vyvolává.
Casino dell’Aurora je více než čtyři sta let v držení šlechtického rodu Ludovisi, z jejichž řad vzešlo několik kardinálů i jeden papež. Manželka posledního člena dynastie, principessa Rita Ludovisi, sice novinářům s oblibou pózovala, jak pod Caravaggiem cvičí jógu, ale zároveň s chotěm Nicolem Boncompagni Ludovisim dům otevřeli široké veřejnosti.
Dnes už ovdovělá excentrická principessa návštěvníky opulentním sídlem dokonce osobně provázela. Osobní příběh třetí manželky prince Nicoly Ludovisi, jak jej nedávno popsal americký Forbes, si barvitostí nezadá s historií vily – a pro vyústění dramatu kolem jejího prodeje je velmi relevantní.
Principessa vyrostla daleko od římských pahorků – je dcerou naftařského magnáta z Texasu. Do světel veřejných vstoupila zkraje osmdesátých let jako Rita Jenrette, exmanželka demokratického kongresmana z Jižní Karolíny, který byl usvědčen z úplatkářství . Po rozvodu se zkorumpovaným politikem odhalila své vnady magazínu Playboy a v memoárech My Capitol Secrets následně pikantnosti z dolce vita „spořádané“ washingtonské smetánky.
Po nevyhnutelném skandálu se pokusila nastartovat hereckou kariéru v Hollywoodu, nakonec však prorazila v realitách. Americký Forbes odhadl, že mezi lety 1995 až 2001 zprostředkovala nemovitostní transakce v hodnotě jedné miliardy dolarů – k největším dealům patřil nákup budovy General Motors pro Donalda Trumpa – a sama si přišla nejméně na 10 milionů.
V roce 2002 se na Manhattanu seznámila s princem Nicolem Boncompagni Ludovisim, se kterým se o sedm let později vzali a pustili do nákladné rekonstrukce chátrající římské vily. Přestože se principessa před lety magazínu New Yorker svěřila, že kvůli renovacím si sama odepírala birkinky, nové boty i modely od předních návrhářů, výdaje aristokratického páru zjevně překračovaly jejich možnosti.
„To je důvodem, proč se palác neprodává privátně přes renomovanou mezinárodní realitní kancelář,“ soudí realitní makléřka Lucie Pilipová Gaffi, která v Itálii dlouhodobě žije a tamním trhem se zabývá.
Nový majitel nemovitosti se koupí rovněž zaváže odstranit všechny nepovolené stavební zásahy, které nejspíš nebudou úplně banální – stát slibuje, že sleví kupci z 11 milionů eur (zhruba 260 milionů korun), které budou potřeba na posvěcení stavebního stavu před zápisem do katastru.
Prodej zároveň vyvolává otázky. V úvodu zmíněný italský deník se ptá, jestli má být pozůstatek nejkrásnější vily na světě k dispozici „nějakému saúdskému miliardáři či ruskému oligarchovi“, a není také jasné, zda nový majitel palác veřejnosti neuzavře.
Italský premiér Mario Draghi obdržel na sklonku roku petici s 30 tisíci podpisy, včetně jmen renomovaných politiků či akademiků. Signatáři v ní italskou vládu vyzývají, aby použila evropské peníze k odkupu vily státem.
„Zákon dává státu předkupní právo, či dokonce šanci transakci revidovat do šedesáti dní od jejího data,“ vysvětluje Lucie Pilipová Gaffi. Když Ludovisi před dvěma lety zemřel, vdově vedle nejnádhernější vily ve městě spadly do klína rovněž astronomické dluhy ve výši 270 milionů eur, včetně daňových pohledávek vůči státu.
Příběh paláce, z jehož střechy vzhlížel ke hvězdám Galileo Galilei a o kterém básnili Stendhal i Henry James, tak končí poněkud neslavně – v rámci exekučního řízení ve veřejné dražbě. Kdo si zacvičí jógu pod Caravaggiovými nahými bohy, vám prozradíme po 18. lednu.