Mikýř má narozeniny, my máme přání jediný… Aby sebe i nás ještě dlouho bavil svými videi. A vzhledem k tomu, že je mu od dnešního dne teprve osmadvacet, by se nám to přání mohlo splnit.
Pokud nejste (duchem) úplně mladí nebo součástí mikýřovské bubliny, dost možná vás tvář Martina Mikysky alias Mikýře, kterou vidíte na únorové obálce Forbesu a taky v našem letošním výběru 30 pod 30, překvapila.
Mezi mladými je však postava Mikýře už řadu měsíců fenoménem a vloni si politickou kampaní #endikurvakvolbam, která měla mladé lidi přesvědčit, aby šli k volbám, protože je přece jen lepší „mít v zadku okurku než kaktus“, vynutila pozornost také u mnoha starších a sociálními sítěmi tolik nedotčených spoluobčanů.
Pro Mikysku byl přitom krok do politiky částečným vybočením z jeho „klasické“ tvorby. Běžně ve svých totálně ulítlých, záměrně kýčovitých videích, která tvoří pod značkou Mikýřova úžasná pouť internetem neboli MÚPI, spíš kousavě pranýřuje nešvary českého digitálního světa a jeho leckdy bizarní osazenstvo.
Používá k tomu břitký humor a propracované animace, které sice na první pohled vypadají jako dělané na koleně, ale ve skutečnosti jsou za nimi dlouhé hodiny práce nyní už několikačlenného týmu.
K dnešku čítá MÚPI přes čtyři desítky odvysílaných epizod. V nich se někdejší několikanásobný mistr republiky ve snowboardingu zabývá úskalími firem založených na kontroverzní strategii multi-level marketingu, varuje před pochybnými pseudomotivátory a lektory úspěchu nebo upozorňuje na nemorální chování youtuberů.
Abyste Mikýřovu pouť po internetu lépe pochopili, doporučujeme kromě sledování jeho pořadu na Mall.tv nebo YouTube taky velký rozhovor ve Forbesu, ze kterého přinášíme malou ochutnávku.
Martine, proč to všechno děláte?
Člověk kolem sebe neustále vidí spoustu věcí, které mu nesedí, a chce na ně upozornit. Ať už je to manipulace, nebo mazání medu kolem pusy, kterých se videa tematicky týkají. To je něco, co mě vždy rozčilovalo. A humor je strašně skvělý nástroj, jak marketingové pohádky a vestavěné příběhy, s jejichž pomocí se podvodníci snaží lidem něco prodávat, zbořit.
Při vší úctě, kdyby si někdo vaše video pustil bez zvuku a bez znalosti, oč jde, dost možná by si řekl jen: WTF?! Proč jste se rozhodli pro takový vizuální styl?
Mě dlouhodobě baví zahraniční komediální pořady Internet Historian, Tim and Eric Awesome Show, kde čerpám největší inspiraci. Už dříve jsem nicméně ve stejném stylu dělal jednu greenscreenovou reklamu a hrozně mě to chytlo. Když mě později na základě mého prvního pořadu, Mikýřova prkenného přehledu (předchůdce MÚPI, ve kterém Mikýř glosoval dění ve snowboardové komunitě, pozn. red.), oslovil Vilda Franěk z Mall.tv, bylo zřejmé, jak bude MÚPI vypadat.
Je podle vás bláznivý vizuál to, co lidi baví na vaší tvorbě nejvíc?
Snažíme se to analyzovat a vždycky nakonec zjistíme, že to je něco jiného, než jsme si původně mysleli. Ale vím, že se lidem líbí, když jsou naše videa informativní, je za nimi obsáhlý research, jsou srozumitelná a mají dobrý příběh. A do každého dobrého příběhu patří dobrý záporák.
Je něco, do čeho byste se nepustil?
Neprezentoval bych veřejně nedohledatelné věci, a že se na mě občas obracejí lidé s tím, že jim někdo něco udělal a mají pro to důkazy. Jinak si myslím, že neexistuje hloupé téma, ale pouze hloupé přístupy k nim.
Existuje téma, které byste chtěl dělat, ale musíte k němu ještě dozrát?
Cítím, že mám rezervy v čisté satiře. Kolikrát jsem se snažil dělat něco, co bylo inspirované anglickým kanálem Onion Network, kde nerozpoznáte jimi zpracovaná témata od běžného zpravodajství a balancují na tenké hraně, kdy by to klidně mohla být realita. To považuju za nejvyšší formu satiry, kterou je možné dělat. A tomu jsem zatím na míle daleko.
Kdo je podle vás Mikýř?
Bavič. Celý můj život humor vždycky prosakoval do všeho, co jsem dělal, ať už to byla videotvorba, nebo už předtím snowboarding. Plus nemám problém do Mikýře promítnout své osobní názory.
Jaký typ baviče jste? Ten stále veselý a hravý, nebo je to spíš vaše role?
Nejsem moc dobrý improvizátor, baví mě nad věcmi přemýšlet delší čas, zpracovat je. A to mi snad jde.
Loni jste se snažil kampaní #endikurvakvolbam přesvědčit mladé, aby šli volit. Chystáte v budoucnu další politická témata?
Nerad bych náš pořad přepolitizoval. Rozhodně tak nebudeme dělat nic na pravidelné bázi, nebude z toho týdenní politická show. Primárně chceme shrnovat větší celky, jako třeba prezidentskou kampaň, kterou plánujeme určitě glosovat.
Vývoj situace kolem příští hlavy státu mě naprosto fascinuje. Je nesmírně vtipné sledovat, kdy, kdo a v jaký moment ohlásí svou kandidaturu, jak se čeká do poslední chvíle, zatímco všichni na kilometry dopředu stejně vědí, co se bude dít…
Celý rozhovor si můžete přečíst v únorovém Forbesu 2022.