Prodejce prémiových tenisek a tradiční manufaktura na výrobu hodinek. To na první pohled nejde moc dohromady. Dvě české firmy, každá dobře zavedená ve svém oboru, se však rozhodly přesně takový krátkodobý sňatek uzavřít a společně představí limitovanou edici hodinek důmyslně nazvanou Time for Sneakers.
Footshop se postaral o kompletní design a Prim ho přivedl k životu.
Čtěte také: Střechy nad bazény z Moravy dobývají svět, mají je i za polárním kruhem
Hodinky, jejichž cena se bude pohybovat mezi 12 a 15 tisíci korunami, jsou osazeny švýcarským strojkem a pod časovým ciferníkem rotuje sedm populárních typů tenisek, z nichž je vždy vidět jen jeden.
S nutnou dávkou nadsázky se dá říct, že hodinky svým majitelům každý den ukážou, jaké tenisky si daný den mají obout.
Zatímco ze strany Primu se jedná o premiéru, pro předního českého teniskového hráče nejsou takzvané „collaby“, tedy spolupráce s cílem vytvořit jedinečný produkt, nejčastěji v oblasti módy, ničím novým a již dříve spolupracoval například s českými módními značkami LaFormela nebo LifeIsPorno. Co si od nich slibuje?
Je to zkrátka dobrý marketing pro obě strany, který se v Americe a obecně na Západě dělá relativně často. Stačí, když se najdou značky, které mezi sebou mají nějaké pojítko a jsou si alespoň v něčem brandově blízké.
„S Primem nás pojí jak země původu, tak fakt, že mnoho lidí hodinky sbírá, podobně jako sbírají tenisky. S dobrým collabem máte šanci ukázat, že se nebojíte inovací, a oslovit i novou cílovou skupinu,“ vysvětluje zakladatel a CEO Footshopu Peter Hajduček.
Z byznysového hlediska to však není nic, na čem by firmy, alespoň v tomto případě, nějak závratně vydělaly. Ve Footshopu jsou spokojení, když z marží dokážou pokrýt marketingové náklady. „Při podobných projektech proto máme i netradiční KPI – zajímá nás, jak rychle to dokážeme vyprodat a jak moc se o tom mluví. To druhé vyhodnocujeme jednak klasickým mediálním monitoringem, ale také třeba sledováním, jak nás lidé vyhledávají pomocí Google Trends,“ dodává Hajduček.
Kompletně složit hodinky dnes dokážou pouze ve 20 manufakturách na světě. Společnost Elton hodinářská, která patří do portfolia skupiny CSG miliardáře Strnada, je jednou z nich.
Collaby firmám poskytují větší zásah a chytají zákazníky jednoduchou podmínkou – když sympatizují s určitou značkou, která se spojí s někým dalším, rázem už musí znát oba. Spojení dvou brandů také většinou vyústí v limitovanou edici, čímž se snižuje šance, že se večer v baru potkají tři lidé ve stejném oblečení.
Dobře zvolené spolupráce také otevírají nový byznysový rozměr. Například Adidas doslova vyhrál jackpot, když v roce 2015 odstartoval kooperaci s raperem Kanye Westem. Během posledního kvartálu onoho roku se Adidas nechal slyšet, že se tenisky nejenom ihned po vydání vyprodají, ale stojí za růstem firemního Instagramu. Yeezy se zkrátka staly jedním ze symbolů streetwearové obuvi.
Produkt první společné práce Kanyeho Westa a Adidasu
A protože se jedná o fenomén, jehož příkladů zatím v Česku mnoho není, vybrali jsme níže několik dalších světových ukázek, které trefně dokreslují, co všechno je v rámci collabů možné.
Takhle vypadají.
Lifestylový obchod Kith je jedním z nejsilnějších hráčů v oboru streetwearu, který zároveň vyrábí vlastní oblečení. Tohle je výsledek jeho letošní spolupráce se značkou Versace.
Takto vypadá Tommy Kith. Až by tam Hilfiger skoro nechyběl…
Co vznikne, když se spojí modly streetwearu a módního high-end světa? To ukázala kolekce značek Supreme a Louis Vuitton.
Jak už to tak bývá, na sekundárním trhu zaplatíte za tyto kousky více, než za kolik se v roce 2017 prodávaly. Cena pouzdra na karty vzrostla z původních 300 dolarů na více než trojnásobek.
To, co na první pohled možná vypadá jako padělek, je ve skutečnosti spolupráce Adidasu a Alexandra Wanga.
Americkému návrháři a německé ikoně to dohromady funguje, a tak se letos spojili již potřetí.
A pokud jste si mysleli, že řetězec rychlého občerstvení McDonald’s oslaví 50 let BigMacu pouze billboardy a slevou, podívejte se na pozoruhodnou spolupráci s výrobcem hodinek G-Shock.