Ve výkazech za rok 2023 budou muset velké firmy v EU poprvé reportovat i data týkající se udržitelnosti. A kromě finančních výsledků ukázat i to, jak jejich byznys ovlivňuje životní prostředí, jakou uhlíkovou stopu produkují a jaký vliv mají na celou společnost.
Pro české firmy to bude změna hodně náročná, upozorňují v dalším dílu Forbes BrandVoice podcastu partnerka poradenské společnosti EY Alice Machová a software developoment manažer firmy SAP Daniel Grbin. Příprava firem v Česku je totiž v řadě případů nedostatečná. „Většina zatím v tomto směru neudělala vůbec nic,“ varuje Machová.
Nový způsob reportingu přitom nemusí být jen další otravnou povinností, ale může otevřít firmám spoustu nových příležitostí. Je však potřeba dobře připravit strategii a provázat udržitelnost se stávajícím byznys modelem.
„Firmy, které neberou reportování v otázkách udržitelnosti jen jako povinnost, ale vidí v něm příležitost, mají už nyní do své obchodní strategie propsané vlastní udržitelné byznysové cíle,“ vysvětluje Machová.
Cíle by měly odpovídat zaměření byznysu – jiné bude mít výrobní firma a jiné například firma podnikající v IT. „Výrobní firmy budou řešit cirkulární ekonomiku, IT firmy například budou řešit, jak pomáhají ostatním snižovat uhlíkovou stopu přechodem na cloudová řešení,“ uvádí příklady Machová.
„Firmy musí vědět, jaké klíčové parametry budou v otázce udržitelnosti sledovat,“ doplňuje Daniel Grbin ze společnosti SAP. Pečlivá příprava by tak měla začít u IT infrastruktury. Tak, aby roztříštěná data, která dnes firmy sbírají, dostala strukturu a umožnila nejen plnění povinných reportů.
„Data je potřeba sjednotit, aby dávala smysl a poskytla ucelený pohled na to, jak ve skutečnosti firmy své cíle plní,“ dodává Daniel Grbin.
Jak by se měly firmy na novou povinnost konkrétně připravit? Jak může reporting ovlivnit inovace? Proč je potřeba vykazování sjednotit a jak přístup k udržitelnosti ovlivňuje rozhodování investorů? Poslechněte si celý podcast.