Facebook, nebo chcete-li formálně společnost Meta, patřil léta navzdory své od počátku trochu problematické pověsti mezi miláčky investorů, nejprve těch rizikových a později i běžných na burze. Jenže nic netrvá věčně.
Po slabém předchozím roce ani letos nejsou akcie Meta zrovna hit, Facebook má nejhorší výkon v rámci elitní technologické pětky, mezi kterou se kromě něj počítá ještě Amazon, Apple, Netflix a Alphabet/Google.
A změna není na obzoru. Navzdory velkolepým plánům do budoucna padaly v únoru akcie Facebooku ke dnu jako kus kamene hozený do vody. Meta dokonce vypadla z desítky nejhodnotnějších společností, a to se v ní ještě loni nalézala na šesté pozici.
Ztrácejí však jen investoři předčasně nervy, nebo se mění něco fundamentálního?
Tomu druhému by mohl nasvědčovat fakt, že Facebooku poprvé v historii přestal růst počet denně aktivních uživatelů, dokonce mírně klesá. Podle reportu za čtvrtý finanční kvartál se čtvrtletně nepatrně snížil z 1,93 miliardy na 1,929. Zatím žádná tragédie, ale může jít po osmnácti letech prakticky nepřetržitého stoupání ke slunci o bod přesunu na druhou stranu paraboly.
Černý čtvrtek
Třetí únorový den letošního roku se do historie Facebooku nejspíše zapíše jako černý čtvrtek. Akcie společnosti tehdy zaznamenaly dosud největší denní pokles, když se propadly o 26,4 procenta a z tržního ohodnocení společnosti odmazaly 240 miliardy dolarů. Pád to nebyl mimořádný jen v kontextu samotného Facebooku. Počítáno od roku 2018, jde zároveň o nelichotivý rekord v denních ztrátách firem z indexu S&P 500.
Toho, že se každý potenciál jednou vyčerpá, je si, zdá se, Facebook dobře vědom. „Mark Zuckerberg už neporoste přes uživatele Facebooku a dobře to ví, proto už v roce 2014 vstoupil do virtuální reality přes akvizici Oculusu a následně i dalších VR technologických firem. Na konci minulého roku spustil Horizon, změnil jméno firmy a vydal se novým směrem,“ říká hlavní ekonom platební instituce Roger Dominik Stroukal.
„Je to minimálně osm let trvající cesta a není to nic uspěchaného. Zuckerberga virtuální realita baví a to je klíčem k úspěchu. Osobně to tam nevidím, ale to samé bych mu možná kdysi řekl, kdyby mi představil Facebook. Důležité je, že to není rozhodnutí jednoho večera, ale dekádu trvající proces, ve kterém se utopily desítky miliard dolarů.“