Plzeňský Prazdroj zdraží od dubna půllitr čepovaného piva o jednu korunu. Půjde o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny lahvového a plechovkového piva se nezmění. Informaci ČTK potvrdil mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.
„V posledních měsících čelíme dramatickému nárůstu cen vstupů, hlavně energií, které tvoří výraznou část nákladů ve výrobě i distribuci. Výrazně rostou i ceny vstupů souvisejících přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, skla a dalšího vybavení, které pivovar hospodám poskytuje. Jakoukoli souvislost s konfliktem na Ukrajině naprosto odmítáme,“ uvedl Kovář.
Kvůli rapidnímu růstu vstupních nákladů už od ledna zdražily pivovary Staropramen a Budvar, společnost Heineken to zatím neplánuje. Prazdroj naposledy zvyšoval cenu většiny produktů loni v říjnu v průměru o tři procenta, poprvé po třech letech zdražil čepovaná piva. Půllitr prémiového piva Pilsner Urquell, „plzeňská dvanáctka“, se teď v plzeňských restauracích prodává za 42 až 61 Kč.
Plzeňský Prazdroj se po dva roky pandemie koronaviru potýkal s omezeními provozu hospod a restaurací. V běžné době se v nich vyčepuje v průměru čtyřicet procent z prodejů pivovaru na domácím trhu a zbytek se prodá v obchodech. Pivovarníkům navíc minimálně poslední půlrok zdražují hlavně energie a skleněné a plechové obaly, ale také voda i ječmen na výrobu sladu.
Včera v podvečer mluvčí Zdeněk Kovář ČTK oznámil, že Plzeňský Prazdroj nebude kvůli válce na Ukrajině přijímat žádné objednávky na své produkty z Ruska, které patřilo mezi exportní trhy značek Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel. Stejné rozhodnutí platí také pro Bělorusko.
Mluvčí neuvedl, kolik piva do Ruska Prazdroj běžně exportoval s tím, že prodeje v jednotlivých zemích nekomentuje. Dříve uvedl, že Rusko patří z pohledu objemu k významnějším exportním zemím. Podle informací ČTK se prodeje do Ruska pohybovaly v objemu menších desítek tisíců hektolitrů ročně. Pivovar tento objem nepotvrdil ani nevyvrátil.
Prazdroji klesl předloni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby se meziročně snížily o více než miliardu korun téměř na šestnáct miliard korun. Hlavním důvodem nižších hospodářských výsledků bylo dlouhodobé uzavření a omezení provozu pivnic vinou pandemie a s tím spojený nižší prodej piv.