Tuzemská výroba osobních aut v prvních dvou měsících roku klesla meziročně o 17,6 procenta na 170 378 vozů. Je to nejméně od roku 2010. Důvodem jsou přetrvávající výpadky na trhu s polovodiči, omezení výroby některých modelů ve Škoda Auto v důsledku požáru i reorganizace výroby v Toyotě. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.
V lednu došlo k meziročnímu poklesu výroby o téměř 18 procent a snížil se i podíl produkce elektromobilů. V únoru byl celkový meziroční pokles ještě markantnější. Automobilky vyrobily 77 721 vozů, tedy téměř o čtvrtinu méně než v únoru 2021, kdy se ještě naplno neprojevila polovodičová krize.
„Vývoj v prvních dvou měsících letošního roku ukazuje další výrazný pokles výroby. Oproti loňskému „covidovému“ roku bylo vyrobeno o 36 tisíc vozidel méně. Pro představu to je, jako kdybychom v předkrizových letech úplně zastavili produkci na téměř dva týdny,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Data ze začátku roku podle Petzla ještě neodrážejí dopady ruské agrese na Ukrajině. V důsledku dalšího narušení dodavatelských řetězců a vážného nedostatku surovin tak opět očekává stagnaci.
„Je nezbytné ve spolupráci s vládou diskutovat možná opatření, která pomohou firmám složité období překonat. Jde zejména o uvedení kurzarbeitu v praxi nebo zajištění dlouhodobé bezpečnosti a predikovatelnosti dodávek energií a surovin včetně jejich cen,“ dodává Petzl.
Z trojice tuzemských automobilek zatím pouze závod jihokorejské automobilky Hyundai v Nošovicích vykazuje růst. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto vyrobila o 21,6 procenta méně než v loňském roce a kolínská Toyota vykazuje propad nejvýznamnější, a to o 51,4 procenta.