Bohatý podnikatel v tichosti shromažďuje akcie společnosti, kterou mnozí považují za podhodnocenou. Když má akcií dostatek, zveřejní své obavy o firmu a v prohlášení zpochybní vše od příjmového modelu až po kulturu zaměstnanců. Firma mu nabídne, aby se zapojil do rozhodování, avšak to on odmítne.

Jak takový scénář končí, jsme v posledních desetiletích viděli mnohokrát, onen bohatý akcionář se nachází v ideální pozici, aby mohl zahájit nepřátelské převzetí společnosti. V nejnovější verzi příběhu je tou společností sociální síť Twitter a oním akcionářem nejbohatší muž světa Elon Musk. 

Musk v minulém týdnu zveřejnil informaci, že dosud nashromáždil 9,2procentní podíl ve Twitteru, čímž se stal jejím největším akcionářem. O den později zakladatel společnosti Jack Dorsey a generální ředitel Parag Agrawal Muskovi se značnými fanfárami veřejně nabídli místo v představenstvu. Ten ho však odmítl.

„Z příběhu o Popelce, v němž se Musk stal členem představenstva Twitteru, se nyní pravděpodobně stává hra o trůny mezi Muskem a Twitterem,“ říká Dan Ives, analytik společnosti Wedbush, který se specializuje na společnost Tesla, jednou ze dvou společností, které Musk řídí.

Musk o víkendu na Twitteru nadhodil několik návrhů na změnu. Doporučil v nich například změnu plánů chystaného produktu Twitter Blue nebo úplné odstranění reklam, což je poměrně radikální doporučení vzhledem k tomu, že příjmy z reklam tvoří téměř všechny roční příjmy Twitteru ve výši 3,7 miliardy dolarů.

Kromě výše zmíněných doporučení, která se dají brát celkem vážně, přidal Musk i pár kontroverznějších návrhů, například předělání sídla společnosti na útulek pro bezdomovce nebo rovnou její přejmenování. Když Elon Musk mluví, oslovuje neuvěřitelně široké publikum. Na Twitteru ho sleduje více než 81 milionů lidí, což z něj dělá jednoho z nejsledovanějších lidí vůbec.

Asi nejvíc však překvapil jeho sobotní tweet, v němž položil závažnou otázku: Umírá Twitter? Musk v něm poukazuje na to, že některé z nejsledovanějších osobností na síti téměř nic nepublikují, a připojil desítku nesledovanějších účtů, kde jsou osobnosti jako Rihanna, Justin Bieber nebo Taylor Swift.

Muskovy tweety ještě více znervóznily zaměstnance Twitteru, kteří se již od konce týdne obávali, jaký vliv by mohla mít jeho „pozornost“ na představenstvo společnosti. Muskův tweet o sledovaných, ale málo aktivních účtech celebrit rychle odsoudila globální ředitelka společnosti pro kulturu a komunitu God-Is Rivera.

„Jako častý uživatel Twitteru bys měl vědět, že počty sledujících nejsou všechno,“ napsala v reakci na Muskův tweet. „Co dělá tuto aplikaci živou a zajímavou, jsou lidé, kteří posouvají konverzace kupředu, budují rovnost v rámci komunit a nabízejí svou jedinečnou perspektivu.“

Agrawal a Dorsey se však snažili rychle zareagovat, Muska na Twitteru hned následující den podpořili a nabídli mu místo v představenstvu. O podobnou strategii se Twitter úspěšně pokusil již v roce 2019, kdy podíl ve Twitteru získala aktivistická investiční společnost Elliott Management, jejíž představitelé se taktéž snažili prosadit ve společnosti určité změny. 

V tomto případě však strategie nezafungovala. Návrh, který by dosadil Muska do představenstva, obsahuje podmínku, že podnikatel nesmí vlastnit větší podíl akcií než 14,9 procenta. Jelikož však Musk místo v představenstvu nepřijal, může nakoupit akcií, kolik bude chtít. Většina jeho jmění se sestává z akcií Tesly, při převzetí Twitteru by se tedy pravděpodobně pokusil spojit s nějakou soukromou investiční společností nebo jiným finančníkem.

Většina technologických společností, mezi nimi například Meta, Alphabet nebo Snap, funguje v systému dvou akciových tříd, což je systém, který ponechává hlasovací práva a kontrolu nad společností zakladatelům, a před podobnými útoky jsou tak v bezpečí. Nikoli však Twitter, který se musí pokusit bránit jinak.

Jednou z možností je takzvaná strategie jedovaté pilulky, což je poměrně nákladný krok, ve kterém společnost začne prodávat své akcie pod cenou, aby se tak „zředil“ podíl agresivního investora. K podobnému kroku se v posledních letech uchýlily například společnosti Kohl’s nebo Papa John’s.

Akcie Twitteru, které v pondělí před zahájením obchodování klesly o 3,7 procenta, byly v posledních měsících zasaženy obavami, že se nepodaří splnit cíle, jako je výrazné zvýšení příjmů a počtu uživatelů do příštího roku, které se Dorsey zavázal splnit před svým odchodem. V období od října do března ztratily akcie Twitteru téměř polovinu své hodnoty.

Twitteru se dlouhodobě příliš nedaří skloubit svůj kulturní význam se silnou obchodní pozicí. Byl založený v roce 2006, na burzu vstoupil téměř o sedm let později a několik měsíců po první veřejné nabídce se cena jeho akcií přiblížila sedmdesáti dolarům za kus. Poté však akcie propadly a nad sedmdesát dolarů se vyšplhaly až v době pandemie, kdy podobné internetové společnosti zaznamenaly lockdownový boom.

A právě tento rozpor slibně se rozvíjející společnosti, které se však nedaří dosahovat uspokojivých finančních výsledků, často láká investiční nájezdníky, kteří vidí příležitost nakoupit levné akcie, ovlivnit směřování společnosti a prodávat se ziskem. 

Však investoři z Elliottu udělali přesně to samé: v roce 2019 skoupili akcie a následně si na vedení Twitteru vymohli hned několik změn jako agresivnější růstové cíle nebo výměnu Dorseyho v čele společnosti. Dorsey společnost opustil v listopadu a místo generálního ředitele předal Agrawalovi.

Náhlý Muskův zájem o fungování Twitteru minulý týden výrazně podpořil akcie, jejichž cena vzrostla téměř o dvacet procent od chvíle, kdy Musk zveřejnil výši svého podílu. To však také znamená, že pokud se Musk rozhodne pro hru o trůny na Twitteru, sám si ji zdražil.