Po teplých dnech v samém závěru března, kdy nám slunce letos poprvé pořádně připomnělo, že nadcházející letní sezona je už za rohem, začal na počátku dubna dvůr statku na pražské Šalamounce zaplněný více než stovkou úhledně seřazených motorek opět vytrvale bičovat déšť.

„To je zákon schválnosti. O víkendu mám totiž naplánovanou první vyjížďku,“ postěžuje si naoko muž, za kterým mě mé kroky zavedly do místa, které pravděpodobně zná každý Čech vyznávající americké burácivé jednostopé stroje. Přesněji do sídla českého dealerství Harley-Davidson Praha, které spoluvlastní.

Jde o Jaroslava Vavřinu, na první pohled kovaného harlejáře, pod jehož tvrdou motorkářskou slupkou se ale schovává i úspěšný byznysmen, který se kromě vedení dealerství se zhruba stomilionovými ročními tržbami angažuje i na eventové a startupové scéně. V dnešní době je navíc velmi aktivní při pomoci ukrajinským uprchlíkům.

info Foto Jan Rasch
Spolumajitel dealera Harley-Davidson Praha Jaroslav Vavřina, za ním část statku, kde dnes bydlí váleční uprchlíci z Ukrajiny.

„Celé patro nad námi jsme předělali na ubytovnu s kapacitou až 21 lidí. Jsou zde hlavně maminky s dětmi,“ ukazuje prstem na jedno křídlo statku, zatímco se pomalu přesouváme do jeho kanceláře. Možná až typické pro tuto komunitu je, že cesta do ní vede přes bar.

Jaroslav Vavřina je ve své motorkářské bublině známou a oblíbenou postavou, neznámý ovšem není ani v prostředí byznysu. Nejen proto, že manažeři a majitelé firem často sami patří mezi jeho zákazníky a rádi si užívající svobodnou jízdu na dvou kolech, ale hlavně kvůli tomu, že za sebou má mnoho byznysových projektů.

Hned po vysoké škole v devadesátých letech založil a řídil skupinu reklamních agentur DMMS Group, kterou po letech koupil nadnárodní hráč Leo Burnett. Tam sice ještě několik málo let zůstal pracovat, ale korporátní styl řízení firmy jej příliš neoslovoval.

„Už to bylo víc o reportování do tabulek než o reklamě jako takové. A do toho jsem si koupil motorku,“ naznačuje prvopočátek své cesty k Harley-Davidson. To ještě netušil, že jednou kromě tří vlastních strojů americké značky bude spoluvlastnit a spoluřídit i největšího českého dealera Harley-Davidson Praha.

„Jednoho dne mi zavolal můj kamarád Pavel Kubíček, který zde zase založil agenturu BBDO a vlastně mě až dokopal ke koupi podílu,“ směje se Vavřina při vzpomínce, která nás zavedla do roku 2003. Jaroslav byl ale v pražském „harleji“ po nabytí podílu zhruba pět let prakticky neaktivní. Změnil to až příchod krize v roce 2008, která jej donutila aktivně se zapojit do řízení firmy.

O úspěšném rozvoji dealerství svědčí i to, že se mu zde bývalý viniční statek na Šalamounce rozrostl během patnácti let pod rukama a stal se vyhledávaným středobodem celé komunity. Kromě toho se díky svým marketingovým a eventovým zkušenostem zasadil o vznik každoroční akce Prague Harley Days, která letos v září oslaví své jubilejní, desáté výročí a kterou organizuje v rámci svého nového eventového uskupení Evil Team.

Nezastavil nás ani covid.

„Nezastavil nás ani covid. Dvě poslední akce jsme mohli pořádat i díky zářijovému termínu, kdy byla pandemická situace ještě klidná v porovnání podzimem. Loni jsme se tak stali možná vůbec největší kulturní akcí, která v Česku proběhla, když na ni přišlo až 25 tisíc lidí,“ vypočítává hrdě Vavřina.

Přípravy dalšího, tentokráte kulatého ročníku, jsou nyní v plném proudu, Vavřina se svým týmem dnes nejen ladí celý program, jeho největší starostí ale letos je shánění sponzorů. Někteří z nich totiž po covidu omezili své rozpočty a z podobných událostí se stáhli.

„Sponzoři nám každým rokem tvoří zhruba polovinu rozpočtu,“ dává Vavřina nahlédnout do kuchyně Prague Harley Days, jejíž budget se v závislosti na bohatosti programu pohybuje mezi osmi až deseti miliony korun.

Desátý ročník ale z pohledu návštěvníků nebude o nic ochuzen. Jako každý rok bude hudební stage s programem, chybět nebude ani tradiční spanilá jízda, prohlídky současné i historické armádní techniky nebo amerických vozů od partnerské firmy Tucar.

Pokud během programu návštěvníkům vyhládne, k dispozici budou mít ty nejlepší burgery v Česku. Prague Harley Days totiž navázalo předloni partnerství s BurgerFestem, jehož provozovatel Zdeněk Střížek je také dlouholetý fanoušek a zákazník Harley-Davidson.

Třiapadesátiletý Vavřina v čase intenzivních příprav tradičího motorkářského srazu v pražských Holešovicích ale zároveň řeší ještě neplánovanou, ale velmi akutní věc. Okamžitě se začátkem války na Ukrajině totiž odjel s partou známých na přechod Ubla pomoci s převozem ukrajinských uprchlíků do bezpečí.

Na místě se spojili s místními dobrovolníky a společnou snahou se jim během pouhých dvou týdnů podařilo do Česka dostat a zajistit ubytování až pěti tisícům lidí postiženým válkou.

„Vše tak nějak přicházelo samovolně a nyní samovolně přichází něco nového v reakci na to, co se aktuálně děje venku,“ říká Jaroslav Vavřina už v souvislosti se svým dlouholetým angažmá na startupové scéně. Jen v minulé dekádě investoval do firem jako prodejce krabičkových diet NutriCare nebo logistické služby Zavezu, kterou nakonec koupila Zásilkovna.

Po nových příležitostech ale pokukuje pořád a právě aktuální dění kolem uprchlíků jej navedlo k další startupové myšlence – vytvořit platformu, která v době aktuální potřeby, jako je například návštěva u doktora nebo na úřadu, kde nemají k dispozici tlumočníky, Ukrajince pomocí chytrého telefonu propojí s překladatelem a usnadní tím celou následnou komunikaci.

Vydání Forbesu American Dream!

„My dříve narození jsme se na škole učili rusky, ale většinou jsme to zapomněli. Z celé party navíc anglicky umí jen tři lidé a různé nástroje, jako jsou textové překladače, fungují poměrně mizerně, vše hrozně komolí,“ říká spolumajitel Harley-Davidson Praha s tím, že tato potřeba je v Česku kvůli příchodu desítek tisíc uprchlíků obrovská, a dnes má i myšlenky, že by ji dnes založenou na dobrovolnické bázi později přetavil i do fungujícího byznys modelu.

Obzvláště pokud by se ji povedlo spustit nejen v české, ale i polské verzi, díky čemuž by se od samého počátku zvýšil dosah nové aplikace.

„Stejně jako bylo Zavezu takovým Uberem na věci, naše platforma by mohla být něco jako Uber na překlady,“ věří nově vznikajícímu projektu Vavřina.