skip to main content
Byznys

Bez řevu motoru a kožené bundy. Jaké je jezdit na Harley-Davidson, který má šlapky

Nový Harley-Davidson za sto tisíc? Jde to, ale jede maximálně pětadvacítkou a má šlapky.

Motorky Harley-Davison pozornost přitahují. A středem pozornosti můžete být i na elektrokole. Stačí vyjet do ulic Prahy. I když máte pořád jen kolo, jeho design ty pohledy přitahuje tak nějak sám od sebe. O to víc, když na něm vidí nápis Harley-Davidson.

Pravověrní fanoušci značky z Milwaukee si dost možná odplivnou a dodají něco jako What the fu… Kolo? Na elektřinu? Tenhle názor se dá pochopit, ale v Harley-Davidson nejspíš vědí, co dělají. Prakticky všechno, na co dáte logo H-D se totiž prodává víc než dobře. A celosvětově se zdá, že to bude fungovat i pokud jde o stroj se šlapkami.

Filosofie elektrických jízdních kol podle Jaroslava Vavřiny, spolumajitele pražského a plzeňského zastoupení Harley-Davidson, vychází ze strategie More Roads, se kterou přišel Matthew Levatich, jenž stál v čele značky do loňského roku. 

„Sázela na to, že si zákazníky musíme vychovat už od malička. Proto jsme začali nabízet elektrická odrážedla pro děti už od tří let. A elektrické kolo je další část téhle myšlenky. Jde o to, aby zákazník mohl na našem stroji jezdit ještě před tím, než si koupí motorku,” vysvětluje Vavřina.

Zákazníci Harley-Davidson zkrátka mají rádi, když i jiné věci, které používají, na sobě mají logo oblíbené firmy. Vavřina navíc nástup H-D do nového segmentu vnímá i z pohledu toho, že elektrokola u nás tvoří třetinu prodaných bicyklů. A dá se čekat, že tenhle údaj se po vzoru západní Evropy bude víc a víc překlápět ve prospěch kol na elektřinu.

Žádné kudrlinky, čisté tvary a pár parádiček jako bonus.
Reklama

„Vezměte si tohle, to vypadá nejlíp,” nabízí mi jedno z kol Vojtěch Vavřina, který má starost prodej motorek. A nově i elektrokol. A má pravdu, když ukazuje na model Mosh/CTY. Je nejsportovnější a v rámci možností kola i nejdrsnější.

Mosh/CTY je cool. V Holešovicích, Karlíně a na Letné (a nejen tam) se s ním dá udělat hromada parády. Žádné kudrlinky, čisté tvary a pár parádiček jako bonus. Třeba podsvícená jednička odkazující na název Serial 1. Mimochodem, Serial 1 je poctou prvnímu motocyklu Harley-Davidson z roku 1903, který byl označován jako Serial Number One a který dnes stojí ve vstupní hale centrály Harley-Davidson.

Kdo ještě neměl tu čest si elektrokolo jako takové vyzkoušet, bude asi koukat. Hlavně když si navolí režim Boost, který ho od semaforů po prvním šlápnutí pošle tak rychle, jako by vás někdo táhnul na neviditelném laně. Je ale potřeba říct, že motor rychlost vyšší než 25 kilometrů za hodinu dobrovolně nenabídne. Víc totiž nedovoluje zákon.

Boost je ale lepší šetřit a dát přednost některé z dalších tří rychlostí. Už jenom proto, že dojezd, který výrobce udává mezi 50 a 185 kilometry, se pak snižuje zatraceně rychle. A dobíjení lithium-iontové  baterie s kapacitou 529 Wh trvá. Z úplného vybití na tři čtvrtiny kapacity baterie tři a půl hodiny.

Co mi na Mosh/CTY chybělo, byla odpružená vidlice. Jasně, jezdíte po městě, ale i těch obrubníků, které člověk během dne překonává, aby si zkrátil cestu, je docela dost. A v takových okamžicích by se víc pohodlí při jízdě hodilo. Nicméně masivní pneumatiky toho dost odfiltrují samy o sobě.

Předplatné Forbesu

Když člověk sedna na elektrokolo v Praze, vlastně zjistí, že je to radost, tedy když je venku alespoň patnáct nad nulou a neprší. Kopce nejsou díky elektromotoru problém, centrem plným aut se propletete úžasně rychle a na kole od Harley-Davidson při tom ještě stylově vypadáte.

Jen to chce mít vyřešené parkování. Při ceně sto tisíc se vám ho nechce jen tak přichytit k lampě před kanceláří nebo hospodou. Jeho životnost by se pak nejspíš počítala v řádu hodin.