Na královské cestě, pouhých pár desítek kroků od Karlova mostu, stojí krámek, který je zcela jiný než všechny ostatní v okolí. Nenabízí pohlednice ani jiné turistické trháky. Jeho lascivně rudý neon ale působí jako magnet na kolemjdoucí, kteří za výlohou najdou stylová trička a teplákovky, ale zejména ikonické spodní prádlo, které (téměř) dokonale naplňuje poselství značky Girls Without Clothes.
Ta se na rušné místo, kudy denně projdou tisíce lidí, přesunula z širšího centra města v půlce března a postupně se zde zabydluje. Tak lukrativní adresa s sebou nese i odpovídající náklady na nájem, které se české oděvní značce, oproti původním prostorám v blízkosti Národního divadla, znásobily třiadvacetkrát.
Zákonitě se tak musí znásobit i tržby. Ty v minulém roce dosáhly 22 milionů a letos by podle očekávání mohly dosáhnout 35 milionů korun.
„První týdny v nové lokalitě pro nás byly náročné. V dubnu jsme se ale z červených čísel dostali konečně na nulu. Teď je potřeba, aby obchod začal vydělávat,“ říká Martin Feix, zakladatel a šéf oděvní značky Girls Without Clothes. V lokalitě, kde se nájmy běžně pohybují řádově ve statisících, je podle něj zapotřebí, aby obchod denně realizoval tržby za více než padesát tisíc korun.
Na původním místě kamenná prodejna dokázala udělat zhruba patnáct procent tržeb. O zbytek se pak postaral e-shop. Nově to bude v poměru padesát na padesát. „Zvedání obratu nám otevře nové možnosti, jak to dělat zase o něco lépe. Ať už jde o kvalitu samotného oblečení, nebo atraktivitu reklamních kampaní,“ doplňuje Feix s tím, že právě budování značky ho na jeho práci naplňuje. A peníze znamenají nové možnosti.
K dosažení cíle má Martinovi a brandu, který úspěšně buduje už od roku 2013, pomoct zejména zahraniční klientela, která dosud nebyla prakticky žádná. To se teď ale mění. Skutečnost, že denně bude na očích desítkám tisíc lidí z různých koutů světa, má firmě pomoct k dalšímu růstu.
„Prakticky každý, kdo do Prahy zamíří, tudy zkrátka projde. V tom spočívá kouzlo tohoto místa. Kdyby přijel například Bruce Willis, můžu téměř s jistotou říct, že by prošel kolem,“ podotýká třiatřicetiletý podnikatel. Zvažuje proto, že do sortimentu nově zařadí i designová trička s pražskými motivy.
Sází hlavně na to, že lidé na malé, lokální značky slyší. Zároveň ale doufá, že až se značka dostane do většího povědomí, vzroste podíl zahraniční klientely nejen v kamenné prodejně, ale i onlinu. „Situace je teď ale těžko předvídatelná, ať už v souvislosti s covidem, nebo válkou na Ukrajině. Majitel budovy nám ale vyšel vstříc, a pokud by turismus v Praze zásadně poklesl, projeví se to na nájmu,“ dodává.
Předpokládané expanzi mezi zahraniční klientelu se přizpůsobí webové stránky i profily značky na sociálních sítích, které tak nově budou rovněž v angličtině. „Rozhodně ale nechceme ztratit kontakt s českými zákazníky, kteří se k nám pravidelně vracejí. Proto budeme nadále přispívat i v češtině,“ zdůrazňuje Feix, který se původně živil jako fotograf.
Netají se ani ambici navázat spolupráci s obdobnými brandy v zahraničí. Pokud mu bude hrát situace do karet, rád by navíc výhledově otevřel vlastní obchod v Amsterdamu nebo třeba v Barceloně.
„Je to takový sen, který se může a nemusí naplnit. Myslím si ale, že do Amsterdamu by náš obchod dokonale zapadl. Spoustu inspirace jsem čerpal právě tam,“ podotýká a odkazuje na už zmíněné červené neony, kterými se může pyšnit i obchod na Karlově ulici.
První mimopražská pobočka Girls Without Clothes přitom mohla už touhle dobou fungovat v Brně, kde měl Feix v posledních měsících vyhlédnutých několik vhodných prostor v samém centru města. Ani v jednom případě ale nakonec nedošlo k domluvě. Až nakonec narazil na tyto lukrativní prostory v Praze, které ho uhranuly natolik, že se rozhodl změnit plány.
Původního záměru expandovat do Brna se ale zatím nevzdává. Na to, až se i tam rozzáří onen typický červený neon, si ale budeme muset ještě nějaký čas počkat. Minimálně do chvíle, než se dostatečně zavede ta na půli cesty mezi Staroměstským náměstím a Karlovým mostem.