Mezi streamovacími platformami má stále největší předplatitelskou základnu – po prvním kvartálu 2022 je však o něco menší. Netflix vykázal o dvě stě tisíc předplatitelů méně než na konci loňského roku. Naposledy ztratil platící zákazníky před více než dekádou. Cena akcií firmy klesla po uzavření úterního obchodování o více než dvacet pět procent.
Během prvních tří měsíců tohoto roku klesl Netflixu počet předplatitelů hlavně v Severní Americe, kde nedávno oznámil zdražení předplatného. Ve snaze o vyšší podíl na trhu totiž sype do svého obsahu stále více peněz, zejména na produkci svých původních filmů a seriálů. Předplatitelé však Netflixu ubyli i v Evropě a Latinské Americe.
Naopak přes milion nových získal v asijsko-pacifickém regionu: nabíral v Japonsku, Indii či na Filipínách. I tak to na konci prvního čtvrtletí vychází na minus dvě stě tisíc, zatímco před třemi měsíci firma odhadovala, že předplatitelů přibude 2,5 milionu.
Uživatelé jsou pochopitelně hlavním zdrojem tržeb Netflixu a úterní oznámení vyvolalo u jeho investorů menší záchvat paniky. Akcie se po uzavření burzy propadly o čtvrtinu, a pokud cena zůstane na úrovni kolem 260 dolarů za kus i po zahájení středečního obchodování, z tržní hodnoty Netflixu zmizí na 40 miliard dolarů.
To by znamenalo, že od ledna, kdy společnost varovala před slabým předplatitelským růstem, se její kapitalizace zmenšila téměř o polovinu.
Jak vyplývá z dopisu akcionářům, ve druhém letošním kvartálu zástupci Netflixu očekávají, že ztratí další dva miliony uživatelů – a to v době, kdy bude mít premiéru například čtvrtá série seriálu Stranger Things, který je jedním z vlajkových lodí služby. Celkově má Netflix po světě 221,6 milionu platících zákazníků, mezikvartálně mu však tento počet naposledy klesl v říjnu 2011.
Zástupci firmy to v dopise zdůvodnili vším možným od ruské invaze na Ukrajinu přes konec pandemického zájmu o streamování až po vysokou inflaci. ‚‚Pozastavení naší služby v Rusku a zrušení všech ruských placených členství negativně ovlivnilo přírůstek nových uživatelů o 0,7 milionu“, stojí v dokumentu.
Změny cen předplatného se podle Netflixu pozitivně projevily na celkové výši tržeb, které stouply na 7,8 miliardy dolarů – o 9,8 procenta více než ve stejném období loni. Firma však přiznala, že jejich růst ‚‚značně zpomalil“. Čistý zisk společnosti se v prvním čtvrtletí snížil na 1,5 miliardy dolarů z loňských srovnatelných 1,7 miliardy.
Netflix pochopitelně zmínil i dopad konkurence. Pro srovnání: jenom streamovací platformě Disney+, která je jeho největším soupeřem na globální úrovni, přibylo od začátku tohoto roku 11,9 milionu předplatitelů.
Dalším problémem má být sdílení hesel napříč domácnostmi. Netflix odhaduje, že filmy a seriály streamuje kromě 221 milionů předplatitelů dalších minimálně 100 milionů domácností.
Přibudou reklamy?
Jednou z možností, jak dostat z diváků víc peněz, by nově mohly být reklamy. Tomuto modelu se dosud bránil zejména spoluzakladatel a generální ředitel Netflixu Reed Hastings.
„Řada lidí dobře ví, že jsem dával přednost jednoduchému modelu postavenému na předplatném a stavěl se proti složitosti inzerce. Ale zároveň se domnívám, že by měl mít spotřebitel právo volby,“ řekl během konferenčního hovoru s analytiky. V budoucnu by si tak předplatitelé mohli vybrat, zda chtějí dražší přehrávání filmů a seriálů bez reklam, nebo levnější s inzercí.
Vedení firmy se v rozhovoru po zveřejnění kvartálních výsledků snažilo působit uvolněně, přičemž jednotliví členové nezapomněli poukázat na seriálové hity, se kterými se Netflixu loni zadařilo.
Například ke globálnímu úspěchu Hry na oliheň výkonný šéf firmy Ted Sarandos doplnil, že ‚‚vesmír Hry na oliheň je teprve v začátcích“. Zatím je ohlášená druhá série.
‚‚Náš byznys je zdravý, retence silná a počty zhlédnutí stoupají,“ uvedl finanční ředitel Netflixu Spencer Neumann.
Zisk na akcii (EPS) překonal v prvním letošním kvartálu odhady analytiků. Netflix vykázal 3,53 dolaru, což je meziročně o 5,9 procenta méně, ale stále výrazně více než očekávaných 2,89 dolaru. Je to však první kvartál za více než rok, kdy Netflix zaznamenal u tohoto ukazatele meziroční pokles.