Závodiště ve Velké Chuchli, které v posledních letech oživuje miliardář Radovan Vítek, dostane nové využití. Po dostihových a parkurových jezdcích se na něm v polovině srpna – poprvé po stamilionové rekonstrukci – představí také hráči koňského póla.
Má jít o začátek cesty, která tento tradiční sport dovede k srdcím českých byznysmenů a byznysmenek. Zatímco nemalá část Čechů zaznamenala pólo, spojující jízdu na koni a golf, tak možná ve filmu Pretty Woman, zejména za oceánem či ve Velké Británii jde o disciplínu nadšeně sledovanou společenskou smetánkou.
Koňské pólo je na ostrovech součástí DNA královské rodiny a aktivně se mu věnují princové William i Harry a fanynkou je také sama královna Alžběta II. Celosvětově si však pólo získalo spoustu známých a vlivných osobností mimo šlechtické struktury.
Hrávali ho herci Tommy Lee Jones, Sylvester Stallone, expremiér Winston Churchill či gigant zábavního průmyslu Walt Disney. A podporují jej rovněž Elon Musk, Richard Branson nebo Ralph Lauren, který okolo sportu vystavěl svou ikonickou módní značku.
V Česku se doposud neuchytilo už proto, že není moc kde hrát. V našich končinách se vyskytuje pouze jediné soukromé travnaté hřiště, které se svými rozměry blíží běžné velikosti 274 krát 146 metrů: ve Křtinách u Brna. Spolu se zázemím ho za nižší stovky milionů korun před lety vybudoval podnikatel a prezident České asociace hráčů koňského póla Marek Polan.
Aby si čtenář rozlohu takového hřiště lépe představil, jde o plochu odpovídající více než sto osmdesáti tenisovým kurtům. To je ostatně důvod, proč se u nás pořádané turnaje, včetně srpnového Progresus Prague Beach Polo Cup v Chuchle Arena Praha, konají povětšinou na menším prostoru v takzvaných arénách.
Pravidla se lehce odlišují: hraje se například s výrazným nafukovacím míčem místo malého míčku podobajícího se tenisovému a koně se vedle trávy prohánějí rovněž na sněhu či písku (to bude i případ nadcházející akce). Nadále se však jedná o regulérní formu póla.
„Hrát na velkém travnatém hřišti je pro nás hráče nejlepší sportovní zážitek. Bohužel pro diváky už to v Česku tolik atraktivní není, jak tomu nejsou přizpůsobené areály. Většinou musejí mít dalekohledy, aby něco viděli, a to není ono,“ říká viceprezident České asociace hráčů koňského póla Jan Průcha, který většinu tuzemských turnajů organizuje.
„Proto jsme se vydali cestou menšího hřiště s menším počtem hráčů. Lidé jsou díky tomu součástí hry, koně tryskají přímo kolem nich, mohou cítit jejich dusot, což je dechberoucí,“ dodává nadšeně podnikatel, jehož firma dodává řešení pro inteligentní domácnosti několika zástupcům našeho žebříčku 100 nejbohatších Čechů.
Právě byznys, respektive touha dostat se k jeho nejvyšším tuzemským představitelům, ho před lety k pólu přivedla. „Shánět VIP klienty není jednoduché. Říkal jsem si proto, že by pólo mohla být zajímavá platforma, jak se s nimi dát do řeči, poznat je a přiblížit jim své služby,“ vzpomíná Průcha na rok 2011, kdy se o tento jezdecký sport začal zajímat.
Realita byla nakonec jiná. Kýžené klienty Průcha sice získal, ale k pólu je přitáhl spíše později. Dneska lze v blízkosti jezdců, jejichž cílem je za pomoci dlouhé pálky dostat míč do soupeřovy branky, potkat byznysmeny typu Václava Dejčmara nebo Karla Janečka.
A postupně sportu přicházejí na chuť i známé firmy: například Progresus, Erste Premier, J&T Banka, PSN nebo Hästens, pro něž turnaje představují stále zajímavější příležitost k networkingu a prezentaci svých služeb a produktů.
Za hranicemi nic neobvyklého – Cartier, Bulgari, Hublot, Audemars Piquet, Veuve Cliquot, Rolls Royce nebo Maserati jsou všechno prémiové značky, které s koňským pólem dlouhodobě spojují svá jména.
Osobně pak Jana Průchu nadchlo pólo více, než si dovedl představit. „Dříve jsem jezdil western, díky čemuž jsem koně uměl docela ovládat. Když jsem ale posléze vyzkoušel pólo, úplně jsem tomu propadl a začal ho hrát závodně,“ vypráví.
Čím více se o pólo zajímal, tím více viděl, že v Česku nemá byznysové podhoubí, což mu jako podnikateli vnuklo myšlenku na pořádání vlastních turnajů. Vůbec první uspořádal před třemi lety na sněhu v Pardubicích, kde akci ještě několikrát zopakoval.
Teď utkání přesouvá do hlavního města, konkrétně na špičkové parkurové kolbiště, které v uplynulých letech vybudovali uprostřed nejznámějšího rovinového závodiště v Česku manželé Radovan a Marie Vítkovi.
V areálu Chuchle Arena Praha se proti sobě utkají čtyři týmy ze čtyř přilehlých zemí včetně Česka. Tvořit je budou muži i ženy, protože pólo je smíšený sport. Spolu s nimi se divákům představí přibližně tři desítky koní s průměrnou cenovkou půl milionu korun.
Historicky první turnaj na území republiky se přitom uskutečnil už v polovině devadesátých let na pražském Strahově, kde se představili zahraniční hráči i koně. Ocenění vítězům tehdy předával princ Edward, hrabě z Wessexu, nejmladší syn královny Alžběty II.
Dostat pólo více do povědomí tuzemské veřejnosti se posléze od roku 2007 snažila privátní banka Sal. Openheim. K této iniciativě se tehdy nachomýtla i pozdější průkopnice póla v Česku, Martina Lowe.
Zkušená manažerka, která u nás mediálně zastupuje luxusní značky jako Louis Vuitton, Bulgari nebo Swarovski, se zrovna starala o komunikaci tří partnerů zmíněného turnaje: firem Dior, Moët & Chandon a Kampa Group. Padlo tedy rozhodnutí, aby zajistila publicitu rovnou celé události a představila pólo tuzemské veřejnosti.
Při té příležitosti se jí naskytla možnost ho osobně vyzkoušet a coby milovnice jízdy na koni, která si ráda zahraje golf, si sport oblíbila. Dokonce natolik, že později založila klub La Republica při farmě Levín, kde začala pořádat vlastní turnaje. Jejich organizaci se naplno věnovala čtyři roky, než poznala svého současného britského manžela a odjela s ním na ostrovy.
„Dospěla jsem k závěru, že by turnaje měl organizovat někdo, kdo v Česku žije,“ píše Martina Lowe poslední červencový pátek z anglického Cowdray Polo, nejstaršího pólo klubu v zemi, zatímco čeká na propuknutí finálových bojů tamního turnaje.
Kolektivním jezdeckým sportem nadále žije, možná ještě více než kdy dříve. Kromě toho, že pólo nadále hraje na nejvyšší úrovni, vlastní farmu v Argentině a Uruguayi, kde trénuje a chová koně, které využívají profesionální hráči.
Pomyslné pořadatelské žezlo po ní časem převzal právě Jan Průcha, kterého neodradila ani skutečnost, že přistoupil na roli vpravdě náročnou. Jestliže překážková Velká pardubická je nejstarším dostihem v kontinentální Evropě a parkurovou akci Global Champions Prague Playoffs v libeňské O2 areně každoročně navštěvují desetitisíce fanoušků, koňské pólo se u nás netěší takové popularitě a nemá silnou členskou základnu.
Ve světě se přitom hraje dva tisíce let a první čtyři dekády minulého století bylo dokonce olympijským sportem.
„Je potřeba ho u nás vybudovat úplně od základu, což znamená ohromnou dlouhodobou investici, jako když ho baron Drasche budoval v Rakousku,“ líčí Martina Lowe, která několik let žije v Londýně se svým manželem, sirem Frankem Lowem, zakladatelem jedné z nejúspěšnějších reklamních agentur Lowe and Partners Worldwide.
„Drasche měl vlastní zámek s pozemkem na vytvoření několik pólo hřišť a klub financoval deset let, než se dostali do situace, že členská základna byla schopna začít platit alespoň provozní náklady,“ pokračuje Martina Lowe.
Vzápětí ovšem podotýká, že koňské pólo vždy bude elitním sportem pro menší skupinu lidí nežli parkur či dostihy. Na kvalitní úrovni totiž dle ní stojí podstatně více peněz. Mimo jiné i proto, že každý profesionální hráč potřebuje hodně koní – na jediný turnaj klidně i desítky, s čímž souvisí i potřeba větší organizace týmů.
„Jedinou šancí je, že se najde dítě českého miliardáře, které se rozhodne hrát pólo, rodina to zainvestuje a pólo se začne dostávat do povědomí dalších dětí miliardářů, jako se to povedlo parkuru díky Aničce Kellnerové,“ míní Lowe.
V současnosti se pólo hraje ve více než osmi desítkách zemí světa, přičemž extrémně zdatní jsou v něm především Argentinci. Z jihoamerické republiky vyhlášené lahodnými steaky a víny pochází také Adolfo Cambiaso, považovaný za nejlepšího hráče historie. Proslul mimo jiné klonováním koní, aby výkonnost a vlastnosti jeho kopytníků byly ve hře co nejvyrovnanější.
Na obrovském vzestupu je pólo také v Číně, kde v posledních letech vznikla celá řada klubů. „Myslím, že v celosvětovém měřítku je pólo z hlediska byznysu a networkingu na úrovni formule 1,“ tvrdí Jan Průcha, jenž se o popularizaci tohoto sportu snaží i ve své Taxis Polo Academy, kde s ním seznamuje hlavně děti.
„Například australský turnaj British Polo Day Champions v průběhu své existence hostil dvanáct královských rodin, sto nezávislých miliardářů a více než deset tisíc světových elit, od předních podnikatelů po politiky,“ vyjmenovává.
Turnaj Progresus Prague Beach Polo Cup, jehož je Forbes mediálním partnerem, se v nejprestižnějším jezdeckém areálu v republice koná od pátku 12. srpna do neděle 14. srpna. Vstupenky jsou k dispozici v síti TicketLive od 250 korun, děti do patnácti let mají vstup zdarma.