Nestojí v něm jediná sklárna ani huť, přesto se stane na několik dní hlavním centrem skla. Ve stotisícovém Liberci začíná Týden Křišťálového údolí, který vzdá hold mistrům tradičního řemesla. Pozornost potřebují – nad skláři visí hrozba, že se kvůli Putinově agresi na Ukrajině zavřou kohoutky ruského plynu, rozpalujícího oheň v jejich pecích.
Festival skla je vyvrcholením tříleté snahy projektu Crystal Valley, aby o sklářství, které je jinak pro Liberecký kraj typické a klíčové, vědělo co nejvíce lidí. Program rozdělený do šesti dnů předvede i nejdelší křišťálový žebřík na světě, za kterým stojí sourozenecké studio Salansky.
Čtyřiadvacet metrů dlouhá instalace se vešla do věže Severočeského muzea a sestává ze šestnácti dílů, z nichž každý měří metr a půl. Zavěšené jsou na ocelovém laně pomocí zvláštních úchytů vytištěných na 3D tiskárně přímo pro žebřík.
„Je to největší dílo, které jsme zatím mohli ztvárnit. Příčky žebříku symbolizují nezadržitelnou touhu člověka stoupat výš a dostat se za hranice lidského rozumu. Tím, že je z vnitřní strany vystříbřený, chová se jako zrcadlo, takže se v něm můžeme i vidět,“ popisuje Jan Salanský, který na díle pracoval s bratrem Ondřejem.
Žebřík prostupuje dvěma patry věže, v tom druhém je doplněný o stříbrná mračna vyrobená z ručně foukaného hutního skla. Dohromady váží přes čtvrt tuny. „Použitím technologie 3D tisku naznačujeme možný směr, kterým by se mohlo sklářství ubírat,“ doplňuje Jan Salanský.
Bratři zároveň nebudou jediní, jejichž umění mohou návštěvníci festivalu obdivovat. Přímo v brusičské dílně na náměstí jim to své předvedou manželé Zvěřinovi a při práci bude možné pozorovat rovněž mistry ze sklárny Ajeto, patřící firmě Lasvit.
Ti si před radnici dovezli vlastní mobilní huť. „Na obří obrazovce poběží navíc celý týden pozvánky do jednotlivých sklářských a šperkařských firem, muzeí a škol. A k vidění bude třeba i velká krychle zaplněná tunou korálků, což je množství, které každoročně putuje z Jablonecka do celého světa,“ upozorňuje David Pastva, ředitel Křišťálového údolí.
Festival se rozprostře na několik míst. V dolním centru bude ve speciální kopuli probíhat videomapping a jedním z vrcholů má být i křišťálová tramvaj. Historické vozidlo T2 poveze příběh křišťálových lustrů, do jejichž instalace budou zapojeni sami cestující.
A protože je sklářství propojené s módou i designem, pozvali pořadatelé i některé návrháře. Kromě těch místních představí v netradičních prostorách tramvajového depa svou kolekci už v pátek Liběna Rochová, která přichystala show, pro níž musela některé své modely vyzvednout z muzea. V sobotu ji pak vystřídá Blanka Matragi, která je mimo jiné vyučenou brusičkou skla.
Obě akce patří k několika vybraným, na něž si musí návštěvníci koupit vstupenku. Tou další je prohlídka továrny společnosti Preciosa v Kamenickém Šenově, kam odveze zájemce autobus z Liberce. A kdo na cestu nechce, může si sklářskou výrobou této společnosti projít přímo v Liberci, pomocí virtuální reality.
Svou instalací zaujme i společnost Lasvit, která ji představí v industriálním prostředí třípodlažní slévárny Linser. V jinak nepřístupné novorokokové kavárně Pošta zase proběhne výstava děl zesnulého Bořka Šípka a Jiřího Pačinka. Druhý jmenovaný sklář ještě v liberecké zoologické zahradě odkryje dnes odpoledne celé hejno skleněných plameňáků.
Rozpočet festivalu se v krizových časech podařilo pořadatelům stáhnout na dva a půl milionu korun, reálně by byl minimálně pětinásobně vyšší. Spousta účastníků si ale instalace zařídila na své náklady a ušetřit se podařilo i na dalších místech.
„My všichni, co to děláme, jsme srdcaři, bez toho by to nešlo. Díky agentuře CzechTourism je festival prezentovaný i v zahraničí a přijedou také zástupci Mezinárodního kongresu muzeí, který se koná tento týden v Praze,“ přibližuje David Pastva.
To vše pomůže šířit slávu nejen českého skla, ale také regionu, ve kterém je zhruba sto šedesát sklářských, bižuterních a šperkařských firem, živnostníků, muzeí a škol. Některé přitom mají v kraji už více než stoletou tradici.
„Doufám, že to brzy pochopí i vláda, že je nutné sklářství podporovat, a to hlavně v této době, kdy se neúměrně zvedají ceny energií. Nerad bych, aby to pro některé firmy byla na festivalu skla derniéra,“ podotýká hejtman Libereckého kraje Martin Půta.