Škodovky dostanou novou podobu, z kapoty zmizí logo okřídleného šípu a tři nové elektromobily se v autosalonech prodejců objeví mnohem dřív, než se původně čekalo.
Monumentálnější nástup se dá jen těžko naplánovat. Klaus Zellmer, který v čele Škody Auto stojí teprve od začátku července, dnes světu v pražské hale O2 Universum představil největší změny za posledních víc než třicet let, kdy je automobilka pod křídly Volkswagenu.
Ještě nedávno zástupci škodovky říkali, že automobilka do konce desetiletí na trh uvede tři nové elektrické vozy, které budou stát méně než Škoda Enyaq iV. Teď už víme, že jich bude víc. Jeden z nich ponese název Elroq. „Výrazně zrychlujeme naši elektrickou ofenzivu. Do roku 2026 uvedeme na trh tři nové čistě elektrické modely a další budou následovat,“ oznámil Zellmer.
Jeden z nich bude spadat do kategorie malých vozů, v případě dalšího půjde o městské SUV a třetím bude sedmimístný rodinný vůz. Jak by mohl vypadat, ukazuje dnes poprvé naživo představená sedmimístná studie elektromobilu Vision 7S s dojezdem přes 600 kilometrů.
Další elektrická auta pak mají do konce desetiletí následovat. Jedním z nich nejspíš bude i nástupce Škody Octavia, jak v minulosti naznačoval bývalý šéf Škodovky Thomas Schäfer.
Motory na benzin a naftu ale Škodovka prozatím nezavrhuje. Dvě velké premiéry ji čekají už v druhé polovině příštího roku, kdy představí novou generaci dvou nejluxusnějších modelů se spalovacími motory v podobě Škody Superb i Škody Kodiaq. Za dva roky se pak objeví omlazená Škoda Octavia.
Jak budou novinky vypadat, se dá začít odhadovat při pohledu na studii Vision 7S. Právě na ní šéfdesignér značky Oliver Stefani demonstruje nový designový jazyk, který má škodovky odlišit od konkurence včetně té v rámci koncernu Volkswagen.
„Vylepšili jsme osvědčené přednosti a odvážně jsme se vydali na novou cestu. Minimalistický funkční design navozuje pocit bezpečí a vyzařuje sílu. Budoucí vozy portfolia značky Škoda budou zároveň velmi aerodynamické,“ poznamenal Stefani.
Na nových škodovkách se tak můžeme připravit na absenci loga s okřídleným šípem, který na kapotě nahradí nápis Škoda. Pod ním pak na studii Vision 7S dominuje světelná lišta, která se táhne podél horního okraje přídě po celé šířce auta. Po svítící masce by u modelů z vyšších tříd mohlo jít o další poznávací prvek škodovek.
Další změnou projde grafika světel. Charakteristická zadní světla ve tvaru písmene C, která se stala rozpoznávacím znamením mladoboleslavských aut, totiž vzadu i vpředu nejspíš vystřídají světla stylizovaná do tvaru písmene T.
Nový designový jazyk se také prezentuje maskou Tech-Deck Face, která sice napodobuje masku současných škodovek, ale je výrazně plošší a širší. U studie Vision 7S pak žebrování nahradilo tmavé sklo, za které se schovaly kamery a senzory snímající okolí.
Nástup elektromobility vyjde Škodu Auto na spoustu peněz. Podle Zellmera do ní totiž automobilka během dalších pěti let investuje v přepočtu téměř 140 miliard korun. Dalších víc než sedmnáct miliard pak napumpuje do digitalizace. „Budeme tím investovat do budoucí životaschopnosti Škoda Auto i do pracovních míst,“ dodal Zellmer.
Chystané změny Škoda Auto představuje v jednom z nejkomplikovanějších období novodobé historie, kdy se bez oddechu vypořádává s následky covidu-19, logistické a čipové krize a aktuálně i Ruskem rozpoutané války na Ukrajině.
Právě konflikt na východě vedle vyšších nákladů na výrobu a nepříznivého směnného kurzu podle mateřského koncernu Volkswagen může za nijak oslnivé pololetní výsledky.
Provozní zisk automobilky totiž za prvních šest měsíců meziročně klesl z 974 na 676 miliard eur. Zákazníkům pak automobilka dodala 360 559 vozů, což je meziročně o třicet procent méně. Co se ale nezměnilo, byly tržby, které se vyšplhaly na 10,2 miliardy eur.