Jak se z koníčku stane byznys, který vydělává? O tom by mohli vyprávět Tomáš a Zuzana Bodnárovi, kteří si během pandemie pořídili svou první pokojovku.
Když se přestěhovali do světlejšího bytu, pořídili si další. Ze začátku drželi květiny při životě metodou pokus–omyl, když vychytali všechny mouchy, založili si profil na Instagramu, kde sdíleli rady, jak se o pokojovky starat. Dnes mají druhý největší online obchod s pokojovými květinami v Česku a obrat deset milionů ročně.
Svůj online obchod s pokojovkami spustili před dvěma lety a hned se začalo dařit. V počátcích měli manželé obrat 400 tisíc korun ročně, o rok později už to bylo mnohonásobně víc. „Měsíčně prodáme na dva tisíce rostlin. Tento rok hravě zvládneme obrat přes deset milionů. Příští rok se chceme dostat na třicet milionů,“ shoduje se dvojice.
Jejich první pokojovkou byla Dracena, květina dost nenáročná, dneska mají manželé doma okolo třiceti rostlin. „Všechny máme již delší čas, takže jsou větší rostliny. Naší nejoblíbenější rostlinou je Philodendron elegans, který máme již třetím rokem. Je tak velký, že by z něj mohl být vánoční stromek,“ vyprávějí manželé.
Užitečné rady, které sdíleli na Instagramu, vyhledávalo čím dál tím více lidí, oni si s nimi často psali a začali dělat i soutěže o řízky pokojovek. Od toho už byli jen krůček pustit se do vlastního podnikání.
Nejprve s lidmi sdíleli fotografie rostlin s vysvětlivkami, jak se o ně starat. „Poté jsme začali dělat soutěže o naše řízky, což nám zařídilo více publika. Postupně se začali sledující ptát, jestli bychom jim neprodali nějaké z našich rostlin, a tak se zrodil nápad udělat si vlastní e-shop,“ vzpomínají.
Do práce se vrhli ihned a e-shop založili na platformě Shopify. Obchod dnes uživí pohodlně nejen je, ale také jejich kolegy.
Manželé se shodují, že pandemie logicky prohloubila zájem o domácí rostliny. „Cítili jsme, že zájem o ně je obrovský. Především u mladých lidí, kteří začali více času trávit doma a chtěli nějaký koníček, který se dá doma provozovat a zároveň vám zvelebí domov. Pokojovky znali všichni už od rodičů, jen se o ně předtím tolik nezajímali. Po lockdownech zájem mírně klesl,“ říkají.
I dnes jim ale lidé píšou desítky dotazů denně. „Založili jsme na Facebooku rostlinné fórum, kde si radíme navzájem. Na webu máme blog, kde každý týden přibývají články se spoustou důležitých informací z říše pokojovek,“ usmívá se Zuzana.
Jednou z nejčastějších příčin uhynutí rostlin je prý přelití nebo špatné umístění. Na zalévání většiny pokojovek platí jednoduché pravidlo – zalévat po proschnutí substrátu. Jak to zjistit? Strčit prst do substrátu, a pokud je suchý i pod horní vrstvou, zalít.
Například fíkusy se prý považují za nenáročné rostliny, pokud se správně umístí. „Nemají totiž rády průvan a časté přemísťování. Je pro ně vhodné zvolit dobré místo a dále s nimi nemanipulovat. Můj dědeček má fíkus starý, jako jsem já, stále na tom samém místě a je z něj už neuvěřitelně velký strom, kterému se krásně daří,“ radí Tomáš.
Pokojovky, které si na e-shopu zákazníci objednávají, pocházejí z Holandska. „Dneska už jsme schopni nechat poslat poštou k zákazníkovi domů z Holandska rostliny, které mají klidně přes metr a půl. Rostlina tak nemusí ze skladu na sklad, ale putuje od zdroje rovnou k zákazníkovi ve speciální krabici určené přímo pro pokojové rostliny,“ vysvětlují.
A dodávají: „Naše zaměření na pokojové rostliny je součástí udržitelnosti. Neděláme řezané rostliny, které ani ne po týdnu letí do koše. Kdykoli k nám do prodejny někdo přijde a ptá se na řezané rostliny, nabídneme mu raději rostlinu, která vydrží. Nekupujeme také krabice na balení objednávek, firmy nám nechávají krabice, které by se jinak vyhodily.“
A jaké mají manželé plány do budoucna? „Jak už jsme naznačili, většina rostlin pochází z Holandska. V Holandsku disponují pro nás nepředstavitelně velkými skleníky, kde pěstují, řízkují nebo kříží naše oblíbené pokojovky. Naším snem a cílem je pěstování vlastních rostlin ve sklenících přímo v Česku a tam i postupně směřujeme,“ plánují Tomáš se Zuzanou.
Kromě prodeje přes e-shop se Zuzana s Tomášem pustili do dalších udržitelných projektů. Láká je například tvorba akvaponické zahrady, které by v budoucnu rádi nabídli větším obchodním budovám či supermarketům, a rozjíždějí i takzvaný Plant point – dodávky rostlin na prodej do bister a kaváren.
„Věřím, že to vyjde. Dokážeme skloubit vztah i práci, jsme naladěni na jednu vlnu a většinou víme, co druhý chce, jak by řešil problém či zákazníka ten druhý,“ říká Tomáš o souběhu partnerského a pracovního života.