Nejdražší český film v historii vydělal po měsíci promítání v českých, slovenských a amerických kinech zhruba 83 milionů korun. Půlmiliardový snímek Jan Žižka od Petra Jákla vidělo v tuzemsku téměř tři sta tisíc lidí, což je na zdejší poměry vynikající číslo, ale ve Spojených státech film propadl. Nyní budou následovat premiéry v dalších zemích, Jákl chce Žižku dostat i na největší filmový trh – do Číny.
„Nabídku od nich máme, víme, co chtějí, ale jak to tam půjde, jestli do kin, nebo na streamovací služby, se teprve uvidí,“ prozradil Jákl na Forbes diskuzi na Designbloku. Číňané podle něj mívají u zahraničních filmů problém s přílišnou brutalitou nebo nahotou, přičemž současnou situaci komplikují pokračující plošné lockdowny v rámci politiky nulové tolerance covidu.
Příjmy z tamních kin však budou potřeba, většina z půlmiliardových nákladů se totiž podle Jákla bude muset investorům vracet. A na druhém největším filmovém trhu (podle tržeb z prodejů lístků do kina) v USA Žižka mírně řečeno neuspěl. Během otevíracího víkendu vydělal jen 822 tisíc dolarů, což jej řadí na 136. místo v žebříčku nejméně výdělečných filmových debutů v historii. Přitom zhruba polovinu premiér, které se v tomhle seznamu umístily před českým velkofilmem, tvoří už dříve existující snímky, jež byly do amerických kin uvedeny znovu.
Důvodem je, že lákání amerických diváků na českého válečníka by bylo příliš drahé. „Kinodistribuce obecně je dnes velice riziková. V Americe se navíc za marketing filmů standardně utrácejí obrovské peníze, u Žižky by to bylo tolik, kolik stál samotný film. To už je pro mě nepřekonatelné riziko,“ vysvětluje Jákl. Případný neúspěch po masivní propagační kampani by pro něj znamenal i masivní dluhy.
„Vždycky se snažím, aby investoři získali své peníze zpět a vydělali. Aby pak se mnou rádi znovu spolupracovali,“ tvrdí Jákl, který se u Jana Žižky zhostil kromě režie i role producenta a scenáristy. Věří prý proto, že nejdražší český film je po měsíci v kinech na dobré cestě dostat se z finančního hlediska „do plusu“, přestože zatím vydělal pouze pětinu nákladů.
„Tím, že se práva na promítání v kinech přeprodala do celého světa, se riziko strašně zmenšilo. Jednotlivé země budou přibývat postupně a pak jsou tam další příjmy, z merchandise a streamovacích platforem,“ vypočítává Jákl. Z kin zamíří snímek o českém vojevůdci na Netflix.
U recenzentů se film dočkal poměrně vlažného přijetí. Zatímco akční scény nebo výpravu hodnotí pozitivně, kritiku si Žižka vysloužil za scénář nebo historické nepřesnosti. Jákl podle svých slov recenze vůbec nečte, u svého zatím vrcholného díla však udělal měsíc po premiéře výjimku.
„Byl jsem nadšený, hodně z nich bylo pozitivních, ale byly tam i velice drsné. Je to pro mě lekce pokory a motivace k tomu, abych se posouval dál a příště ze sebe vydal ještě lepší výkon. Před kritiky mě varoval už Michael Caine. Když jsme mu film pustili, tak říkal, že dostanu nářez,“ směje se Jákl. Britský herec, který letos oslavil devětaosmdesáté narozeniny, ve filmu ztvárnil rádce krále Václava IV. pana Boreše. Tato filmová role je zřejmě Caineova poslední.
Petr Jákl pracoval na filmu o Janu Žižkovi celkem jedenáct let. Je to jeho třetí režijní štace, po snímku Kájínek z roku 2010 a hororu Ghoul z roku 2015. „Za deset dní, co jsem po premiéře Žižky strávil v Americe, mi nabídli na režii pět dalších filmů. Ale já se chci nyní zaměřit hlavně na produkování,“ říká.
Jako producent nyní dokončuje v USA filmy s Robertem De Nirem, Johnem Malkovichem nebo Morganem Freemanem a nedávno se v Austrálii pustil i do akčního thrilleru s Russellem Crowem. „Na něj se těším asi nejvíc, protože Gladiátor je pro mě snímek, ke kterému se dodnes pořád vracím,“ uzavírá Jákl s odkazem na hit režiséra Ridleyho Scotta, který před jednadvaceti lety ovládl tehdejší udělování Oscarů.