Česko má svou první značkovou prodejnu Lega. Dánský hračkářský gigant ji ve čtvrtek otevřel v pražském obchodním centru Westfield Chodov. Kromě nejširšího výběru nejnovějších stavebnic nabízí i herní zážitky pro děti nebo pohled na unikátní sochu z 269 tisíc dílků lega, kterou vytvořili designéři z kladenské továrny společnosti.
Poptávka po legu raketově vzrostla během pandemických lockdownů, kdy se do skládání pustila kromě dětí i řada dospělých. „Za posledních deset let vzrostl náš byznys na trojnásobek. Modely pro dospělé, které poznáte podle černé krabice, tvoří k dnešnímu dni zhruba třetinu našich prodejů,“ říká Adriana Jahňáková, generální ředitelka společnosti Lego pro Česko a Slovensko.
Společnost tak očekává, že značný zájem bude i o produkty z nové pražské prodejny, jejíž otevření načasovala tak, aby stihla předvánoční špičku. A minimálně během prvního dne je zatím návštěvníků víc, než na kolik stačí kapacita obchodu.
V první polovině letošního roku Legu stouply tržby o sedmnáct procent na 27 miliard dánských korun (89 miliard českých korun), zatímco provozní zisk činil 7,9 miliardy dánských korun, zhruba tolik, co loni. Díky zvýšení tržeb firma podle svých slov zvládla nárůst nákladů na suroviny, energie a dopravu, aniž by musela překotně zdražovat.
Nová pražská prodejna, která je jediným českým licencovaným obchodem zaměřeným čistě na lego, nicméně svou velikostí příliš neoslní. Má pouze 190 metrů čtverečních a pracovat v ní bude dvacet až pětadvacet lidí. Zákazníci si v ní však mohou postavit figurku na míru, což v žádném jiném hračkářství nejde. V zásobnících „věže“ pro jejich stavění jsou stovky různých hlav, těl, nohou a doplňků nabízejících bezpočet kombinací.
Unikátem nového obchodu je také interaktivní obrazovka, na které se po přiložení krabice zobrazí 3D model již složené stavebnice. „Lze s ním i různě pohybovat. Naším cílem bylo, aby děti viděly ten zážitek na vlastní oči a neměly před sebou jenom krabici,“ líčí Jahňáková.
V prodejně nechybí ani stolky ke stavění, u kterých si děti mohou hrát jak s klasickým legem, tak se stavebnicemi Duplo, které jsou určené těm nejmenším. Je tu také prodej lega na váhu, kde si zájemci mohou vybrat konkrétní díly, které jim chybí.
Jak uvádí zástupci společnosti, značková prodejna se v Praze nachází „u koně“. Nejde však o jezdeckou sochu na Václavském náměstí, ale o její jedinečnou podobiznu z lega stojící uprostřed nového obchodu. „Pracovalo na ní třináct designérů a stavitelů, strávili na tom dohromady víc než osm set hodin,“ popisuje Jahňáková.
Obří model zdobí sloup pokrytý českými architektonickými skvosty, na mozaikách vyskládaných z kostiček je vidět například Národní muzeum, katedrála svatého Víta nebo zámek Hluboká nad Vltavou.
Vznikl v kladenském závodě Lega, kde dánská firma od roku 2000 dekoruje a balí své stavebnice nebo kompletuje menší díly. Kostičky se přímo v Česku nevyrábí, na evropský trh je dodávají továrny v Dánsku. Lego má výrobní závody také v Mexiku, odkud stavebnice míří na americký trh, a v Číně, která zásobuje Asii.
V nabídce nové pražské prodejny jsou stavebnice ze všech aktuálních tematických sad pro děti i dospělé. Najdete zde produkty všech cenových kategorií, od zmíněné figurky na míru za necelou stovku až po model Titanicu za více než sedmnáct tisíc korun.
A také stavebnice, které Lego vyrábí na základě návrhů svých fanoušků, jako je například model rakety Saturn V z mise Apollo. Ten tvoří přesně 1969 dílků, což je odkaz na rok, kdy člověk poprvé vkročil na Měsíc.
Společnost Lego založil v roce 1932 Ole Kirk Christiansen a pojmenoval ji podle dánských slov „leg godt“, což znamená „hezky si hrajte“. Christiansenové jsou nyní nejbohatší dánskou rodinou a společnost Lego je podle výše tržeb největším výrobcem hraček na světě.