Symbol Západního Berlína a obchodní dům, který stojí za vidění i v případě, že nechcete nic nakupovat.
Jen samotný interiér a vybavení je tak trochu umělecké dílo, které se navíc o Vánocích mění v kouzelný svět díky designérům, kteří se každý rok starají o nové dekorace. Luxusní nákupní centrum se svými šedesáti tisíci metry čtverečními prodejní plochy je nejen největším obchodním domem v Německu, ale zároveň i v celé Evropě.
To vše je kultovní berlínský obchodní dům KaDeWe – zkratka pochází z německého Kaufhaus des Westens, v překladu název znamená „Obchodní dům západu“.
KaDeWe je taková berlínská obdoba pařížského fenoménu – legendárního obchodního domu Galeries Lafayettes. Paralel s Paříží najdete více: nákupní centrum, které dominuje západnímu Berlínu, leží nedaleko slavné nákupní třídy Kurfürstendamm, které se přezdívá berlínská Champs Elysées, protože to tady nápadně připomíná právě tuto proslulou pařížskou obchodní tepnu plnou luxusních butiků.
Paradoxem je, že tento luxusní obchodní dům založil v roce 1905 člověk, který zbohatl na zcela jiné obchodní strategii – vlastnil síť obchodů s levným zbožím a cílil na ty nejchudší zákazníky. Jmenoval se Adolf Jandorf, byl to židovský podnikatel a samotný jeho příběh je zajímavou story o velkém úspěchu, ale i drsném pádu.
Americký sen
Jandorf je klasickým příkladem podnikatele, který se sám vypracoval od nuly jen svou pílí a talentem. Pocházel z chudé židovské rodiny, kde se narodil jako druhý ze sedmi dětí. Vyrůstal v malém německém městečku Hengtsfeld a v mládí se vyučil obchodníkem.
Už v osmnácti letech odešel za prací za oceán, kam následoval svého staršího bratra. Tehdy se dostal do New Yorku a právě tam ho uchvátily velkolepé obchodní domy jako Steward, Macy’s a Bloomingdale’s , které tehdy platily za nejmodernější nákupní centra své doby.
Jandorf snil o tom, že by také jednou mohl postavit v Evropě podobný obchod. To se mu nakonec v životě splnilo. Ale vedla k tomu klikatá cesta.
Po návratu z USA zpět do Německa se mladý obchodník nejdříve usadil v Hamburku, kde se nechal zaměstnat u textilní firmy. Vedení si rychle všimlo jako talentu a nechali ho, aby založil a vedl pobočku textilky v Berlíně. A tak Jandorf otevřel svůj první obchod s galanterií přímo v centru města na rohu Spittelmarktu a Leipziger Strasse.
V rozporu s dohodou s majitelem tehdy všem tvrdil, že podnik je jeho vlastnictvím, a dokonce napsal své jméno i na firemním štítku. I když se samozřejmě dostal do sporu s vedením firmy, nakonec konflikt zažehnal a majitel si ho dál v Berlíně ponechal. I kvůli jeho obchodnímu talentu – textilce se totiž v Berlíně dobře dařilo.
Největší v Evropě
Jandorf obchod později od majitele odkoupil a začal rozšiřovat portfolio nabízených služeb. Založil si velký obchodní dům s různorodým zbožím, který měl za cíl oslovit berlínský proletariát nabídkou jednoduchého a levného zboží.
Podnikatelský záměr se vyplatil, obchodu se dařilo a Jandorf postupně zakládal další a další pobočky po Berlíně. Nakonec těchto obchodních domů vzniklo v metropoli celkem šest.
Ten sedmý pro něj měl znamenat revoluční změnu a splnil si jím svůj dávný americký sen. Sedmým obchodem se totiž stalo KaDeWe, luxusní nákupní centrum, které se mělo od dalších obchodů ze sítě Jandorf zásadně lišit. V té době mimochodem skupina Jandorf zaměstnávala už více než tři tisíce lidí.
Aby odlišil koncept od předchozích levných obchodních domů, nedal mu do názvu své jméno a založil dokonce novou obchodní firmu, do které vstoupili i další společníci. Tak se začala psát historie nejúspěšnějšího obchodního domu v Německu.
Obchod se od začátku setkal s obrovským zájmem veřejnosti a sázka na luxusní zboží a bohatou klientelu se vyplatila. V roce 1928 se jeho obchodní síť, kterou vlastnil se dvěma společníky, stala největší skupinou obchodních domů v Evropě s ročním obratem okolo 300 milionů říšských marek. A Jandorf do byznysu ve velkém zapojil rodinu – přivedl do Berlína své čtyři bratry, aby řídili jeho pobočky.
Židovská rodina přišla o vše
Jenže Jandorfovi nepřály historické okolnosti. V Německu začal sílit nacionalismus a protižidovské nálady. Zajímavostí je, že v roce 1932, rok před nacistickou érou, bylo 79 procent všech německých majitelů obchodních domů židovského původu.
Navíc se stále víc maloobchodníků nemohlo smířit s koncepty velkých obchodních domů a bojovali proti nim ve skupinách, ve kterých se sdružovali. Závist, zášť a stále otevřenější organizované útoky doprovázely triumf obchodních domů v Německu od prvního dne. Obchodní domy musely platit například vyšší daně odstupňované podle obratu.
Podnikání Jandorfa začalo ke konci třicátých let skomírat a sám Jandorf zemřel v roce 1932 na následky zánětu slepého střeva. Po začátku druhé světové války všichni Jandorfovi příbuzní včetně jeho syna Harryho ve velkém emigrovali do USA. Manželka našla útočiště v Nizozemsku. Jeho majetek nacisté zabavili.
Samotný obchodní dům KaDeWe byl v průběhu druhé světové války při bojích o Berlín téměř zcela zničen a znovu otevřel své brány až pět let po skončení války.
V 90. letech 20. století byl přestavěn a přibylo šesté a sedmé patro. To poslední je věnováno výhradně potravinám a je v něm velkolepé oddělení luxusních lahůdek. Od roku 1994 patří dům německé společnosti Karstadt AG.
Odkaz velkého židovského obchodníka, který snil o obchodním domě v americkém stylu, žije v Berlíně dodnes v podobě lesku, kterým KaDeWe oplývá. Na sedmi patrech nabízí nejrozmanitější zboží, včetně toho nejluxusnějšího.
Společnost zaměstnává 2400 lidí a denně navštíví KaDeWe až padesát tisíc zákazníků včetně mnoha turistů. Přes Vánoce jejich počet ještě výrazně narůstá.
Osobně doporučuji alespoň jednou tento obchod navštívit. Sama jsem v Berlíně žila několik let a oceňuji právě jeho lahůdkové oddělení, které osloví nejen všechny gurmány.
Veškeré laskominy jsou rozdělené do regálů podle toho, ze které části světa pocházejí. Je to tedy taková kulinářská procházka po světě a seženete tu i lokální exotické lahůdky, které se běžně nedají koupit.
V odkazu na dávný Jandorfův americký sen tu najdete třeba celé oddělení amerických potravin. Kdyby Jandrof viděl, jak moc je jeho podnik populární i téměř sto let po jeho smrti, byl by určitě nadšený.