Zatímco se letectví téměř po celém světě vrátilo k profitabilitě a aerolinkám se úspěšně daří splácet dluhy, z nichž žily během pandemie, totéž nemohou říct dvě nejlidnatější země světa.
Čínské a indické letecké společnosti nicméně do nového roku vstupují s velkolepými plány. Právě uzavřené hranice nejlidnatější země světa brzdily růst odvětví na celém kontinentu, ale roli sehrály i restrikce v dalších asijských zemích. Tamní osobní letecká doprava přesto navazuje na boom, který Asie zažívala před covidem.
Čerstvé otevření čínských hranic pak trend ještě podpořilo. Příležitosti zaplnit pandemickou díru na trhu se zároveň chytá Indie. Důkazem je především nedávné prohlášení tamního vlajkového dopravce Air India, který prošel privatizací a nově spadá pod Tata Group.
Skupina oznámila, že během následující dekády plánuje do flotily Air India zařadit až 500 nových letadel a z dopravce udělat prvotřídní aerolinku schopnou konkurovat i světovým dopravcům. Má jít o jednu z historicky největších objednávek, která půjde za hlavními výrobci – Boeingem a Airbusem.
Celkovou hodnotu dopravce nesdělil, ale pohybuje se v desítkách miliard dolarů. Air India poptává jak úzkotrupá letadla určená pro regionální a středně dlouhé vzdálenosti, tak dálkové „wide-bodies“ včetně Airbusu A380.
„Nedávná privatizace a zařazení Air India do skupiny Tata je novým impulzem rozvoje této aerolinky. Nákup letadel, který bude rozložen do delšího časového období, motivuje především perspektiva růstu osobní letecké dopravy v Indii, potažmo v celé Asii,“ komentuje Petr Kováč, odborník na leteckou dopravu z poradenské sítě EY.
Plány Air India nicméně probudily i tamní konkurenci, přičemž záměr expandovat na jih Asie a pořídit až osmdesát nových letadel oznámila indonéská aerolinka Lion Air. Stejně reagují i další dopravci včetně společností SpiceJet či Akasa Air. Nabídku vnitrostátních letů by pak v Indii mohl na podzim 2023 posílit nový regionální dopravce Fly91.
„Odhaduje se, že v Indii přibude sto až sto deset nových letadel ročně a v roce 2027 by mohla flotila indických dopravních letadel dosáhnout počtu dvanácti stovek,“ vypočítává Kováč. To podle něj přináší i nutnost investic do rozvoje modernizace stávajících letišť či výstavbu třiceti nových leteckých přístavů, na které už byla vydána povolení.
Podle serveru Simple Flying s obří investicí do nové infrastruktury v celkové hodnotě téměř dvanáct miliard dolarů počítá jak vláda, tak soukromý sektor. Odborníci nicméně ambiciózní indické dopravce upozorňují na nedostatek pilotů či tvrdou konkurenci v podobě zavedených dopravců z Perského zálivu.
Expanze navíc přichází v době, kdy téměř po třech letech hranice pro cestování otevírá Čína a tamní prestižní aerolinky, dosud fungující jen na zlomku svých kapacit, postupně oznamují obnovení linek.
Podle analytické společnosti Cirium po uvolnění hranic 8. ledna došlo ve stejném měsíci k navýšení kapacit stávajících letů o téměř deset procent, přičemž s dalším navyšováním počítají i do následujících měsíců. Dosud také čínské aerolinky obnovily některé linky jak napříč Asií, tak do dálkových destinací v Evropě nebo Africe, jako například do Budapešti nebo Johannesburgu.
O obnově dalších destinací včetně Prahy čínští dopravci jednají. Brzdí je každopádně epidemiologická situace, která v Číně panuje od rozvolnění přísných restrikcí a v ostatních zemích opět vyvolává debaty o zavedení vstupních podmínek. To je ale podle Kováče dočasné.
„Covid bude ještě určitě ovlivňovat letecký provoz, ale pravděpodobně jen v krátkodobém horizontu. Střednědobá prognóza už slibuje významný růst letecké dopravy v Asii,“ odhaduje.