Oba pocházejí ze Zlína, oba jsou známí jako výrobci bot, oba se proslavili už jako mladí. Z Tomáše Bati se stala obuvnická legenda, jeho současný následovník Václav Staněk se netají tím, že chce jít v jeho stopách.
Baťa už ve dvaceti čtyřech letech prodal 240 tisíc párů bot. Staněk v podobně ďábelském tempu jen těsně nestíhá: na prahu pětadvacátých narozenin hlásí dvě stě tisíc prodaných kusů ve firmě Vasky. A jeho podnikání, které zahrnuje i nábytkářskou firmu Wuders, výrobce kožených doplňků Bagind nebo značku spodního prádla Paon, dosáhlo za celou dobu existence kumulovaných tržeb ve výši jedné miliardy korun, což je pro mladého podnikatele další symbolický milník.
Nejviditelnější a nejznámější značkou jsou ale bezpochyby právě Vasky, které za loňský rok dosáhly na obrat 260 milionů korun. Původně e-shopový prodejce se uchytil i v kamenných prodejnách, kde nyní prodává zhruba třetinu zboží, většinu v Praze a v Brně.
Uplynulý rok přitom nepatřil k těm jednodušším. Po vypuknutí války na Ukrajině se nákupy dočasně takřka zastavily, na podzim zase značka musela kvůli rostoucím nákladům přistoupit ke zdražení zhruba o deset procent. Navzdory tomu se EBITDA za loňský rok pohybuje kolem patnácti milionů korun, což je v historii Vasky dosud nejlepší výsledek.
„Rok 2022 se u nás nesl ve znamení zvyšování efektivity na různých kanálech. Snížili jsme například náklady na výkonnostní marketing o patnáct procent při zachování růstu tržeb. K tomu nám dopomohla především rostoucí síla značky,“ prohlásil Staněk.
Tržby se zvyšují, ale zároveň Staněk neváhá do svých projektů dál investovat. U Wuders nechal s týmem rozšířit výrobu na dvojnásobek. Počátkem léta 2022 otevřel ve Zlíně společný concept store pro Wuders, Bagind a Vasky. A s Vasky si odvážně troufá vykročit z fungujícího segmentu bot k dalšímu oblečení.
„Vasky jsou především značka bot a věřím, že pro nás boty budou navždy primárním produktem. Nicméně máme ambice se více etablovat i v rámci fashion segmentu,“ řekl Staněk pro Forbes. Už nyní Vasky nabízejí také trika, mikiny a merino svetry, šály, čepice či rukavice. A zakladatel značky připouští, že se portfolio ještě rozšíří.
Zároveň chce otevřít i další kamenné prodejny, kterých mají nyní Vasky pět, v Praze, Brně, Zlíně, Ostravě a Olomouci. A pochopitelně také rozšiřovat kolekci bot: jen loni přibyly veganské tenisky, barefooty, baleríny nebo chelsea boots.
Nejpopulárnějším produktem ale zůstávají takzvané farmářky, shodou okolností první model, který značka uvedla při vzniku v roce 2016.
To bylo Staňkovi osmnáct let. Firma tehdy prodávala pět set produktů za rok, ale mladý podnikatel měl jasný plán, kam ji chce v průběhu let posunout. A toho se drží, byť i pro něj jsou baťovská čísla nedostižná.
„Důležitý je pro mě posun kupředu, nejen v rámci prodaných párů, ale také v rozšiřování produktového portfolia, týmu a výroben,“ prohlašuje. A číselnou metu si vymyslel novou: milion prodaných párů za rok.
„Myslím, že toho mohou Vasky v následujících letech dosáhnout. A v kterém roce, to uvidíme.“