Důvěra Roberta Kyncla, nejvýše postaveného Čecha ve světovém byznysu, v podnikání s jízdním koly roste. Do rozvoje tuzemského startupu Outfindo vkládá další finanční prostředky – a není sám.
Kyncl, jenž po loňském odchodu z vedení společnosti YouTube zaujal pozici šéfa hudebního vydavatelství Warner Music, Outfindo finančně podpořil již před dvěma lety. Společně s Jaroslavem Beckem, spoluzakladatelem herního studia Beat Games, tehdy skrze svůj investiční vehikl JARO Capital vložili do startupu v rámci pre-seed programu přes deset milionů korun.
Tentokrát firma někdejšího profesionálního cyklisty Jana Matějů obdržela investici bez pár milionů dvojnásobnou: na další rozkvět jí na účtě přistálo sedm set tisíc eur, v přepočtu téměř sedmnáct milionů korun. Peníze vložila skupina andělských investorů, mezi nimiž je vedle Roberta Kyncla i Richard Valtr, zakladatel miliardové společnosti Mews.
„Do Outfindo jsme se rozhodli investovat, jelikož věříme vizi týmu, který za tímto projektem stojí. Je to přesně takový typ projektu, který jsme chtěli podpořit. Stojí za ním lokální zkušený tým, který má globální ambice změnit významnou část e-commerce světa,“ komentoval už dříve investici Kyncl.
„Outfindo mi ve spoustě směrech připomíná cestu Mews. Nebojí se postavit zákazníka na první místo a pak podle toho úplně změnit ekosystém trhu,“ doplňuje svůj pohled Valtr, jehož společnost vyvíjející systém pro správu ubytovacích zařízení má s venture kapitálem dobré zkušenosti – sama na přelomu roku obdržela investice ve výši 4,2 miliardy korun.
Podíly jednotlivých investorů v Outfindo zatím nechce nikdo ze zúčastněných komentovat. Podle informací Forbesu by měl však zakladatel Jan Matějů ve firmě nadále držet většinu.
Čtyřicetiletý startupista, který v minulosti například tři roky šéfoval platformě Dáme jídlo, založil Outfindo před třemi lety v době cyklistického boomu, kdy se na něj hojně obraceli známí, aby jim poradil s výběrem ideálního jízdního kola.
Časem se nejen pro ně rozhodl vytvořil uživatelsky přívětivou databázi, která se záhy stala vůbec největší na tuzemském trhu. V současnosti zákazníkům nabízí téměř třináct tisíc skladem dostupných kol od necelé stovky e-shopů a prodejců.
Období enormní poptávky, kdy nebyla jízdní kola k dispozici, sice opadlo, ale Matějů nepřestává být přesvědčený, že jeho platforma může trhu pomoci – distributoři s výrobci teď čelí opačnému extrému v podobě přeplněných skladů a váznoucích prodejů.
„Věříme, že každé kolo má svého kupce a zákazník by k němu měl dojít krátkou, hezky umetenou cestičkou, i když často neví, co přesně hledá. Dnes je to často několikaměsíční pochod džunglí e-shopů a technických specifikací, což sedmdesát procent zákazníků prostě nedá,“ přibližuje Matějů, co ho přimělo k vytvoření internetového průvodce koupí kol.
Outfindo, které loni během svého druhého roku ostrého provozu utržilo kolem pětadvaceti milionů korun, nabízí vyhledávací nástroj nejen zákazníkům na svých stránkách, ale nově i jednotlivým prodejcům a distributorům na našem území i v zahraničí.
„Náš byznysový model je postavený na několika pilířích a letos chceme především ukázat e-shopům, distributorům a výrobcům kol, že to jde. Na to se budeme soustředit nejvíce a využijeme k tomu peníze od investorů,“ říká Jan Matějů a připouští, že v budoucnu by se Outfindo mohlo zaměřit i na zjednodušení prodeje dalších produktů.