Příběh omáčky Sriracha začal v prosinci 1978. David Tran začal vyrábět pálivou omáčku hned po svém příjezdu do Los Angeles. Dnes je známá snad po celém světě a představuje miliardový byznys.

Tehdy třiatřicetiletý Vietnamec opustil svůj domov s téměř třemi kilogramy zlata. Aby vzácný kov ukryl před komunistickými úřady, uložil ho do plechovek od kondenzovaného mléka a odvezl nákladní lodí do Hongkongu. Osm měsíců strávil v uprchlickém táboře, ale později se mu podařilo přestěhovat se do Spojených států.

David Tran | Foto Davic McNew/Getty Images

A právě tam se začal psát příběh lahve s kohoutím logem. Tran prodal část zlata, koupil budovu o rozloze 232 metrů čtverečních v čínské čtvrti Los Angeles a založil vlastní firmu. Pojmenoval ji podle nákladní lodi Huy Fong, na které přicestoval. A svůj ikonický produkt nazval Sriracha podle thajského receptu.

O více než čtyřicet let později se omáčka Sriracha objevila v pořadu Survivor, na Mezinárodní vesmírné stanici, a především na jídelních stolech po celém světě. Tržby firmy, která ji vyrábí, dosahují 1,5 miliardy dolarů a podle průzkumu společnosti NPD Group se lahve s logem kohouta nacházejí téměř v každé desáté americké domácnosti.

Jde to i bez reklam

Na americkém trhu s pálivými omáčkami obsadila v oblíbenosti Sriracha třetí místo. Před ní je pouze Tabasco, které vlastní rodina McIlhenny od roku 1868, a Frank’s RedHot, která je součástí kořenícího giganta společnosti McCormick & Co.

Pouze David Tran ovšem dotáhl svou společnost až na miliardovou hodnotu. Dnes je sedmasedmdesátiletý Tran jediným vlastníkem společnosti a nemá v plánu ji prodat. Svůj podnik hodlá předat svým dvěma dětem, Williamovi a Yassie. Oba se na chodu firmy ostatně dlouhodobě podílejí.

info Foto: Unsplash/Hiroko Nishimura
Foto: Unsplash/Hiroko Nishimura

Sriracha se od počátku rozšířila i bez marketingové propagace. Společnost údajně neutratila za reklamu ani cent. A současně od osmdesátých let ani jednou nezvýšila velkoobchodní cenu své oblíbené omáčky.

Firma překonala také mnoho problémů, jako byla žaloba kvůli zápachu z její továrny. Odolala též nedostatku chilli papriček způsobenému změnou klimatu. Kvůli němu Huy Fong musela loni na jaře dokonce dočasně zastavit výrobu. To však způsobilo nárůst maloobchodního prodeje, protože restaurace a věrní zákazníci si vytvářeli zásoby.

Život ve Vietnamu

Tran urazil dlouhou cestu, než se vyšplhal na vrchol. Narodil se v oblasti Soc Trang ve Vietnamu v roce 1945. Tedy v době, kdy země ještě spadala pod francouzskou koloniální nadvládu. Jeho otec byl obchodník, zatímco matka se starala o Davida a jeho osm sourozenců.

V šestnácti letech odjel s pouhým základním vzděláním do Saigonu, dnešního Ho Či Minova Města, za svým starším bratrem, aby získal práci v obchodě s chemikáliemi. Později se vrátil a dokončil střední školu, ale hned poté musel vstoupit do jihovietnamské armády. „Neměl jsem na výběr. V noci přišel policista a zaklepal na dveře,“ vzpomíná Tran.

Ve skutečnosti nikdy nebojoval – většinu času pracoval jako kuchař. Z armády odešel v roce 1975, když vojáci Severního Vietnamu dobyli Saigon a vyhráli válku. Tehdy se připojil ke svému bratrovi, který pěstoval chilli papričky, a přišel s nápadem na pálivou omáčku. Brzy však musel sbalit svou rodinu a vše opustit, protože komunistická vláda nutila Vietnamce čínského původu opustit zemi.

Inspiroval podvodníky

Srirachu Tran poprvé prodával z modré dodávky Chevrolet. V roce 1987 však poptávka vzrostla natolik, že se společnost Huy Fong přestěhovala do budovy o rozloze více než dvou hektarů a o necelých deset let později Tran koupil i přilehlou továrnu. S rychlým růstem firmy však přišly nové výzvy.

info Omáčka Sriracha. Foto: Unsplash/Charlesdeluvi
Omáčka Sriracha. Foto: Unsplash/Charlesdeluvi

Úspěch omáčky Sriracha inspiroval také podvodníky, kteří prodávali její napodobeniny s falešným logem. Společnost podávala žaloby a chtěla bojovat o své duševní vlastnictví, ale pak přišel zlom a majitel si uvědomil, že jeho omáčka je jedinečná, takže v podstatě neexistuje náhrada.

Další výzva přišla v roce 2017, kdy se rozpadl vztah mezi společností Huy Fong a jejím výhradním dodavatelem chilli od roku 1988, společností Underwood Ranches.

Nyní má už firma více dodavatelů, ale zůstává závislá na počasí a dobré úrodě. Jak jsme již zmínili, na jaře 2022 počasí chilli papričkám příliš nepřálo a jejich velký nedostatek donutil Huy Fong dočasně zastavit výrobu.

Tajemství úspěchu?

Aktuálně to však vypadá, že nedostatek zdrojů pominul a společnost se může vrátit ke svému obvyklému tempu – obvykle vyrobí osmnáct tisíc lahví Srirachy za hodinu. Kromě toho produkuje také dvě další omáčky: sambal oelek podle indonéského receptu, který obsahuje pouze chilli, sůl a ocet, a podobnou chilli-česnekovou omáčku.

Od samého začátku používá Tran pro omáčku Sriracha stejnou recepturu z chilli, cukru, soli, česneku a octa. Recept slaví úspěch už přes čtyřicet let, a především díky němu společnost Huy Fong vyrostla z malého maloobchodního prodejce do miliardových čísel. Tak proč něco měnit?

„Mohl bych používat levnější ingredience nebo investovat do reklamy, abych vydělal více peněz,“ říká Tran. „Ale nechci. Snažím se vyrábět pálivou omáčku pro bohaté za stejnou cenu jako pro chudé.“