Na konci v března vznikne v Bujanově u jihočeské Kaplice už šestá automatizovaná prodejna řetězce COOP v Česku. Od předchozích se odliší umístěním: poprvé se objeví na vesnici.

Podobných obchodů chce letos řetězec družstevních prodejen otevřít až deset. Automatizaci rozjel loni na jaře a umožňuje zákazníkům nakupovat nonstop.

„Nemáme stanovené přesné číslo, kolik automatizovaných prodejen letos otevřeme, závisí to i na obcích samotných. V každém případě se nám osvědčily a letos můžeme otevřít ve finále až deset nových prodejen,“ konstatuje šéf marketingu a rozvoje COOPu Lukáš Němčík.

Síť má dnes po republice dohromady pět podobných prodejen. První otevřela loni v létě ve Strakonicích, zatím poslední letos na konci ledna v Berouně. Mezitím vyrostly i v Ústí nad Orlicí, Českém Krumlově a v Lipně nad Vltavou, kde je doposud největší jednotka o 460 metrech čtverečních.

Po loňském sběru a analýze dat, která neprokázala krádeže ani vandalství, nechce řetězec s rozvojem samoobslužných prodejen otálet. Už na konec letošního března chystá další novou prodejnu, která bude pilotní právě umístěním.

„Otevřeme ji v jihočeské obci Bujanov u Kaplice, půjde vlastně o naši první prodejnu vesnického typu,“ říká Němčík. COOP si v obci, která má necelých šest set obyvatel, chce vyzkoušet ekonomické fungování automatizovaného modelu.

Vydání Forbesu American Dream!

Řetězec dělí své automatizované prodejny na dvě kategorie: městského typu a právě vesnického typu. I ty první ale otevřel v menších aglomeracích o maximálně pár desítkách tisíc obyvatel, kde není tak vysoká poptávka, lidé si dokupují zejména drobnosti a udržovat personál po celý den nedává příliš ekonomický smysl.

Zároveň se obchody z menších měst a vesnic dlouhodobě vytrácejí, protože nejsou ekonomicky rentabilní. Automatické obchody COOPu jsou provozovány v hybridním režimu: přes den je v nich přítomna obsluha, ale o víkendech či v nočních hodinách se zákazníci obsluhují sami. Potřebují jen speciální aplikaci a bankovní identitu, která jim umožní do obchodu vstoupit.

info Foto Jan Strouhal
Interiér strakonické samoobslužné prodejny COOP

Platba za nákup probíhá prostřednictvím samoobslužných pokladen, které zákazníci znají z klasických obchodů. Novinkami, funkčními prozatím jen v berounské prodejně, jsou digitální cenovky snadno změnitelné na dálku nebo systém umělé inteligence, odhalující zloděje.

Podle Němčíka tvoří samoobslužné noční a víkendové prodeje zhruba desetinu celkového obratu jednotlivých obchodů. Vybudovat jednu automatickou prodejnu stojí COOP v případě osazení technologiemi vyšší stovky tisíc korun. Pokud je ale třeba i rekonstrukce, náklady jdou podle Němčíka do milionů.

„Většinou s tím jde rekonstrukce ruku v ruce,“ uzavírá.