Svět, jak jste ho dosud znali, se pomalu, ale jistě mění. Vaši budoucnost odteď píše umělá inteligence.
Konverzační rozhraní postavené na masivním jazykovém modelu GPT-4, který v polovině března představila společnost OpenAI, bez nadsázky změní svět. Stačí se podívat, jaké zemětřesení přinesl její předchůdce ChatGPT s vnitřnostmi jazykového modulu GPT-3,5.
Každý, kdo tráví hodně času u počítače a zejména tvořením nějakého textu – ať už vyplňováním tabulek, či psaním e-mailů (nebo třeba článků do časopisů), by se měl připravit na to, že jeho povolání se letos může otřást v základech. Měli byste se bát o práci? Jednoduchá odpověď je ne.
Umělá inteligence a algoritmy nikoho z nás na dlažbu nepošlou. Job vám neukradnou. Ale po vaší práci jdou, to ano. Zásadní je nebrat je jako nepřítele, ale jako výzvu. A taky je kontrolovat, protože se často mýlí a někdy si vymýšlejí.
Jak popisuje Martin Franc, spoluzakladatel CEO české firmy Agnostix, která už ChatGPT ve svých pracovních procesech využívá: „ChatGPT nastavuje zrcadlo. Je jako nový juniorní kolega s minimem zkušeností, ale obrovským potenciálem. Chcete ho do týmu, ale zároveň se bojíte, aby vás nepřerostl.“
„Jeho práce je formálně bez chybičky, akorát ‚lže‘ zcela bez uzardění – smíchá pravdu a výmysly lépe než leckterý politický marketér, a když ho načapáte, pokorně se vám omluví a zalže znovu. Nemáte na něj žádnou páku, jste mu úplně jedno. Je přímo předurčen k úspěchu.“
Umělá inteligence pod dohledem ale může být možnost, jak rutinní úkoly delegovat na stroj a mít víc času na kreativní práci. Protože zatímco schematické texty a smlouvy za vás AI naťukat zvládne, tak rozvíjet strategii, inovace, řešit komplexní problémy a dělat věci empaticky stroj neumí.
To je pořád práce pro člověka. Která povolání by se na příchod nové éry měla začít připravovat už teď? Jednoduše: všechna. Ale některá intenzivněji. Jestli patříte do některé z následujících skupin, zbystřete. A pokud jste si ještě nezačali s AI hrát a nezkoušeli si ji ochočit, je nejvyšší čas se do toho pustit. Možná bylo včera pozdě.
Zákaznická podpora, personalistika, právníci
Zákaznický servis se pro použití konverzačních technologií umělé inteligence vyloženě nabízí – lze je totiž snadno použít k podpoře chatbotů nebo jejich trénování. Tak prvky GPT-4 využívají třeba v české firmě Agnostix.
„Nezanedbatelnou silou velkých jazykových modelů je vysoká přesnost při určování kontextu konverzace v delších výměnách mezi chatbotem a uživatelem,“ popisuje spoluzakladatel firmy Martin Franc.