Největší česká služba pro prodej a pronájem nemovitostí bez zprostředkovatele přitahuje stále více lidí.
Ze 40 tisíc rezidenčních nemovitostí, které se v Česku loni prodaly, se jich zhruba pětina udala právě přes Bezrealitky. Meziroční nárůst o 68 procent v prodaných nemovitostech pak stíhají pronájmy, kterých platforma loni zprostředkovala na 25 tisíc, tedy téměř dvakrát víc než v roce 2017.
„Loňský rok pro nás byl rekordní,“ pochvaluje si CEO Bezrealitky Hendrik Meyer.
Němec, který v Česku žije 20 let a má zkušenosti z korporací typu Microsoftu nebo Vodafonu, vede úhlavního nepřítele realitních kanceláří třetím rokem. „Za tu dobu se nám z neřízeného chaosu podařilo vybudovat funkční rostoucí firmu,“ dodává šéf dvacetičlenného týmu.
Jeho slova dokládá i výsledovka – projekt loni utržil na 30 milionů korun, což představuje oproti roku 2017 padesátiprocentní nárůst, skončil v zisku a financuje se sám.
Byznysmodel je postavený na platbě za zveřejnění inzerátu, případně na doplňkových službách, jako je příprava smlouvy nebo nafocení nemovitosti. Server také prodává reklamní prostor relevantním inzerentům typu UPC či Zonkyho.
Ve druhé polovině letošního roku se Bezrealitky chystá spustit novou platformu pro nájemce s ambicí dostat všechny nájemní úkony (data, upomínky, faktury či právní jednání) na jedno místo.
Projekt s chytlavým názvem založil v roce 2007 jako svůj první počin internetový podnikatel Jakub Havrlant, o dva roky později jej prodal jihoafrické skupině Naspers. Po necelých devíti letech se do vlastnické struktury znovu vrátil, když skrze svou investiční skupinu Rockaway koupil třetinový podíl. Většinu 51 procent získala česká skupina Media Bohemia, která kromě sítě tří desítek rádiových stanic úspěšně rozvíjí například módní e-shop Urbanstore.
Ze synergických efektů Bezrealitky těží naprosté maximum. „Loni nám běžela poměrně intenzivní rádiová kampaň a vidíme tam krásnou korelaci – v regionech, kde má Media Bohemia své stanice, jsme rostli o poznání víc,“ vysvětluje pětačtyřicetiletý Meyer.
Přímý realitní trh roste na úkor tradičních zprostředkovatelů, tedy realitních kanceláří. Makléři se často snaží pod identitou běžných zájemců na inzeráty na Bezrealitky reagovat, případně nabídky vystavovat. Pomocí algoritmů je však v drtivé většině případů Meyerův tým dokáže odhalit. „A pokud se to nevyřeší domluvou, nebojíme se jít k soudu,“ popisuje Meyer vztahy se svými rivaly.
Jedna z tradičních realitních kanceláří, pražská Maxima, se dokonce vůči populární P2P platformě vymezuje ve své outdoorové kampani. „Těší mě to, protože se z nás po dlouhých letech konečně stala reálná konkurence,“ usmívá se Meyer.
Tuzemský úspěch by Meyer se svým týmem rád zopakoval i za hranicemi. Podle něj chybí srovnatelně velký hráč pro celý středoevropský region – a tuto mezeru chce zaplnit. Právě ladí poslední detaily na Slovensku, kde Bezrealitky plánuje mít do tří let pod kontrolou pětinu trhu.
V roce 2020 se chystá služba s obdobnou strategií dobýt Polsko a následně Maďarsko či Rumunsko.
„V dlouhodobějším horizontu se chceme podívat i k západním sousedům. Netransparentní systém provizí realitních kanceláří je přežitý a věřím, že budeme těmi, kteří to dokážou v celém regionu změnit,“ uzavírá výhled Meyer.