Ta firma ji zachránila. Bývalá učitelka ze školky Petra Plemlová rozjela podnikání, když se dostala do krizové životní situace. Na domácím šicím stroji začala šít dětské oblečení, aby uživila své děti i sebe, zaplatila nájem i splatila dluh.

Rychle se jí podařilo vytvořit úspěšnou značku. Unuodesign se stal nejen ukázkou, že i v Česku může být konkurenceschopný oděvní byznys, ale také příběhem, který inspiroval k vlastnímu podnikání mnoho dalších žen.

Teď se však Petra Plemlová, která vytvořila ziskovou a rostoucí firmu, posouvá o kus dál. Prodala sedmdesátiprocentní podíl v Unuodesign, který založila skoro před deseti lety, investičnímu fondu Hartenberg Holding, který spravuje majetek expremiéra Andreje Babiše. Tři roky ve firmě Plemlová ještě zůstane, pak by měla prodat i zbývající část.

Kdy a proč jsi se rozhodla firmu prodat?

O prodeji jsem uvažovala už dávno, ještě před covidem.

A proč? Firma vytrvale roste, je zisková…

Protože jsem si pořád nebyla jistá v kramflecích, jestli je takhle velké podnikání vlastně pro mě. Jestli bych já, původní profesí učitelka z mateřské školky, měla vést tak velký podnik a nést zodpovědnost za sto lidí, kteří u nás pracují. Dost mě to trápilo.

Proč na prodej tedy došlo až teď?

Nabídky nebyly moc zajímavé, protože jsme byli ještě celkem malá firma, a sice jsem potkala dost možných investorů, ale ti chtěli třeba jen deset, dvacet procent. A já chtěla raději kupce, který by dokázal firmě také sám pomoct. Během pandemie to potom bylo úplně marné, celý byznys v tomhle směru zamrzl a pak přišla válka na Ukrajině.

Mohla sis tedy z nabídek na koupi vybírat?

Měla jsem jich během času několik, ale textilka není byznys pro každého. Když má člověk nějaký finanční obnos a přemýšlí nad tím, jestli by si koupil zrovna textilku, tak to většinou vzdá. Nakonec se ale našel kupec, který se toho nebál a navíc má v portfoliu už i několik dalších e-shopů z tohoto oboru.

Co rozhodlo, proč jsi do prodeje fondu Hartenberg šla?

Hodně jsem se bavila s přáteli, kteří tomuto fondu své firmy prodali. Také jsem se dívala na jejich výsledovky a viděla jsem, že všem e-shopům to zásadně pomohlo. Jsou to profíci, kteří to dělají dlouho a i e-shopy jsou řemeslo jako každé jiné. Čím víc zkušeností, tím lépe.

Jaký to je pro tebe pocit, prodat firmu, kterou jsi vybudovala na koleni?

Je to podobné, jako když šla dcera na vysokou. Na jednu stranu je z toho člověk lítostivý, ale na druhou stranu je to nutná podmínka růstu. Firma musí růst a pro další růst je nutná expanze do zahraničí. Mohla bych to zkoušet nějak sama se všemi chybami, které mohou nastat. Nebo to člověk může nechat na někom, kdo tomu rozumí, už pár kotrmelců udělal a poradí, kudy cesta nevede a kudy naopak jít.

Jak ten prodej prožíváš po pracovní stránce?

Je to jiné. Deset let jsem neměla šéfa. Co jsem nevymyslela, to jsem neměla, a když jsem to vymyslela špatně, tak jsem si to odskákala sama se svými výčitkami. Teď nás bude na nápady víc a člověk se bude mít taky komu zpovídat.

Ve firmě zůstaneš ještě tři roky, proč tak dlouho?

Co jsem zjišťovala, tak je to vůbec jedna z nejkratších dob. Původně jsme se bavili o sedmi letech, ale já jsem chtěla, aby to bylo co nejkratší.

Proč?

Myslím, že je to jako ve vztahu. Když v něm člověk je, protože chce, tak má úplně jinou hloubku a kvalitu, než když tam je, protože musí.

Už máš představu, co budeš dělat pak?

Určitě se díky tomu počtu dětí, co mám, nudit nebudu. Jinak ale z toho všeho, co dělám v rámci firmy, mě nejvíc baví finanční řízení. Jestli něco mělo opravdu velký vliv na náš úspěch, tak je to právě tohle. Textilka je hrozně nízkomaržový byznys, bojujeme s Čínou, a tak je potřeba zapnout všechnu analytiku a pečlivě počítat. To nám hodně prospělo a to mi i jde.

Takže se budeš věnovat poradenství?

Dělám to už i dneska, poradenství a mentoring pro středně velké firmy, které třeba nemají ten základ finančního řízení dobře nastavený. Chci se tomu věnovat, protože zatímco marketingu je plný YouTube, co se týká financí, jak si vytvořit finanční plán, byznys plán, jak konkrétně spočítat, jakou potřebuji tu minimální marži a tak dál, to nikde moc není. Už jsem udělala i online kurzy a chci v tom pokračovat, zpracovat to lidskou řečí, abych dokázala poradit a pomoct ostatním.

Zmínila jsi, že jsi o sobě pořád pochybovala, že nejsi pro vedení firmy dost dobrá. Přitom je firma přes náročný obor v zisku, jak to jde dohromady?

Myslím, že být plný pochyb je přirozené. Spíš mě děsí lidi, kteří pochyby nemají. Navíc u nás každý dělá nějak všechno, odbíhám od grafiky přes kreslení střihů k finančnímu řízení, sama si fotím, retušuju fotky, na starosti mám vizuál e-shopu i další věci. A jak toho člověk dělá moc, tak umí trochu všechno a zároveň nic a je na stálých pochybách. Ale to je v pořádku.

Prodej firmy má pomoct expanzi, kde vidíš největší potenciál?

Už jsme ve spoustě zemí Evropy, ale nejvíc nás zajímá Německo a Itálie. Máme tam e-shop, splnili jsme legislativní podmínky, všechno máme nachystané. Ale proto, aby člověk německý trh i jenom naťuknul, je potřeba investice několika desítek milionů korun.

Přestože bychom na ni kapitál měli, tak si na to sama netroufám. Takový dobrodruh nejsem. Tohle má dělat někdo, kdo tomu rozumí. Navíc je to i časově náročné, je potřeba hodně cestovat a to není něco, co bych s dětičkama zvládla.

Máš na ně teď po prodeji firmy víc času?

Paradoxně ne. Teď pracuju snad třikrát tolik než dřív. Když vím, že by někdo mohl vidět někde nějaké smítečko, tak ještě víc zapracuju, aby to bylo bezchybné a měli jsme všechno v pořádku. Ale je hrozně fajn, že když člověk tápe, zvedne telefon, zavolá a zeptá se a na druhé straně se ozve ano, samozřejmě s tím máme zkušenost. Dostanete rychlou odpověď, která je založená na reálných zkušenostech.

Hodně komunikuješ se zákazníky, měla jsi na prodej firmy už nějaké reakce?

Dva zákazníci se nám odhlásili, chtěli smazat účet z e-shopu. Zaměstnanci na to byli asi připravení, viděli, že už potřebuju někoho k sobě. Je fakt, že doba teď není a nebude lehká. Kolem mě krachuje jedna textilka za druhou, skoro denně dostávám zprávy o tom, že někdo někde končí, už to jsou stovky zaměstnanců po republice, proto jsem velmi ráda, že za sebou máme silného partnera.

Jak se firmě obecně daří?

Skvěle. Minulý rok byl úžasný, měli jsme větší obrat i zisk než předchozí rok (loňský obrat 114 milionů korun, zisk 27 milionů korun, pozn. redakce). Letos už taky meziročně rosteme. Leden byl horší, březen je super. Uvidíme, jak to půjde. Nachystali jsme spoustu novinek. Jakmile se něco děje a mám strach, tak na to strašně šlapu, proto jsme připravili spoustu nových produktů, nápadů a doufám, že to zvládneme ve zdraví.

Pořád platí, že se vaše zboží nejlíp prodává, když je venku hnusně?

Ano, pořád to tak je. Zrovna včera bylo skvělé počasí a mohlo by vydržet až do června!