Získal nálepku tajemného miliardáře. Aleš Zavoral vybudoval jednu z nejúspěšnějších a nejinspirativnějších firem Česka, přesto se pozornosti médií a veřejnosti dlouhodobě straní. Uplynulý rok však leccos změnil. Zakladatel Alzy o sobě výrazně promluvil v knize mapující historii jeho byznysu.
A taky označení miliardář už není zcela přesné; schází mu dodatek dolarový. Šestačtyřicetiletý podnikatel totiž letos poprvé vstoupil do elitního klubu nejbohatších lidí světa podle Forbesu. Podívejte se, po jaké cestě do něj dokráčel.
Rok 1976
Karel Otčenášek, Jakub Němeček a Aleš Zavoral. Tři významní rodáci Českého Meziříčí podle Wikipedie. O posledního jmenovaného se dvoutisícová východočeská obec rozrůstá 24. října 1976. Přichází do rodiny, která nemá příliš peněz. Zato věří v tvrdou dřinu rukama a v to, že nic není zadarmo.
Zavoral tyto hodnoty odmala obohacuje o podnikavého ducha. Baví ho sbírat věci a měnit je za hodnotnější, ať už to jsou fotografie sportovců z časopisu, céčka, známky, nebo mince. Jako ještě výnosnější se ale časem ukazuje prodej limonády a cigaretových nedopalků, které s kamarády nachází po koncertech pod pódiem a posléze je nabízejí jejich vytrvalým účastníkům.
„Říkali jsme jim hašišáci, a když ráno vstali, měli žízeň a chuť na cigaretu,“ líčí s odstupem čtyř dekád v knize Alza: Příběh firmy, která si do toho nenechala mluvit.
Rok 1986
Moderní technologie doráží i do vesnické školy na úpatí Orlických hor. Jedna z učeben je kompletně vybavena osmibitovými počítači, na nichž povětšinou běží primitivní hry. Když do místnosti poprvé vchází desetiletý Aleš Zavoral, zcela jejich kouzlu propadá.
„Dodnes si pamatuju, že mě to úplně zhypnotizovalo. Pár minut jsem žasl a oni si mě tam pak už nechali,“ vzpomíná na jeden ze svých životních milníků.
Rok 1991
S nejbližším kamarádem Oldou Kurzem čím dál častěji vysedávají u monitoru nežli u řeky, k níž spolu chodívají na ryby. Tím roste i Zavoralova touha pořídit si vlastní počítač. První stroj si objednává v roce 1991 skrze inzerát v odborném časopise.
Model Didaktik M stojí 2990 korun a peníze na něj si vydělává sběrem jablek, které přímo ze stromů sklepává do kárky za jízdním kolem Favorit a rozváží je po okolí. „Tenhle byznys dělal asi jen Aleš a místní cikáni,“ ohlíží se v alzácké knize Olda Kurz.
Rok 1994
Pár dní po osmnáctých narozeninách Zavoral získává živnostenský list a těší se, že bude podnikat. Měsíc nato míří s rodiči do velkoobchodu v nedaleké Dobrušce. Fascinují ho tamní ceny; jsou podstatně nižší než maloobchodní. Když levně koupí, může o něco dráž prodat, uvědomuje si princip ekonomiky.
Začíná tak obchodovat s potravinami a cukrem, který pořizuje v místním cukrovaru, kde pracuje jeho otec a kam jako mladší chodíval na brigády. Mezitím zjišťuje, že stávající počítač mu nestačí, potřebuje výkonnější.
Nedostatek financí na jeho pořízení řeší půjčkou od rodičů, kteří mu po dlouhém přesvědčování na smlouvu půjčují 47 400 korun.
Rok 1995
Nový počítač se doma sotva ohřál a už ho jeho majitel šroubek po šroubku rozebírá. Chce vědět, z jakých součástek je poskládaný. Vidět to tak rodiče… Riskantní akce ale plní účel: Zavoral zjišťuje, že „pécéčko“ je v podstatě stavebnice.
„To byl zásadní přelom. Pochopil jsem, že počítač dokážeme ‚vyrobit‘ z nakoupených součástek. A to levněji a na míru,“ říká. Začíná proto počítače nabízet v okolních vesnicích a městech. Pár jich prodává, ale region na takový pokrok zatím není připravený.
Zlom nastává, když se po maturitě na podzim 1995 přesouvá do Prahy na ČVUT. Zákazníky získává pomocí letáků na vysokoškolských nástěnkách, přičemž jeden takový visí i v sedmém patře koleje Blanice na dveřích s číslem 710.
Právě za nimi má Aleš Zavoral vybudovanou základnu pro svůj rozvíjející se byznys nazvaný Alzasoft. Místnost, přes niž během prvního roku prodá počítače za milion korun.
Rok 1998
Alzasoft má vlastní e-mail, webovou doménu i silnou pozici u studentů. Nastává proto čas otevřít první oficiální prodejnu, která nese adresu Dělnická ulice č. p. 5, Praha-Holešovice. Důležitou roli v tom sehrává Jan Bürger, Zavoralův spolužák z ČVUT, zákazník a nyní také byznysový parťák.
Patrně jediný člověk, jenž se v počátcích Alzy mohl stát jejím spolumajitelem (Olda Kurz ambici nemá, vyhovuje mu být zaměstnancem). Bürger nicméně po studiích míří na vojnu a do firmy se už nevrátí. Stát od rána do večera v malém obchůdku, vyskládaném zbožím od podlahy až ke stropu, ho beztak tolik nebaví.
Prodejní tempo musí být enormní: cílem je „otočit vše“ ideálně jednou denně. „Tady v ten moment to asi reálně začalo,“ připouští Aleš Zavoral.
Rok 1999
Kromě ceníků, které visí na nástěnkách vysokých škol a kolejí, prodejna stále nemá žádnou reklamu. Její popularita přesto strmě roste. Celodenní fronta přede dveřmi se mnohdy táhne i desítky metrů, což nelibě nesou vedlejší obchodníci. Zejména květinář pan Vacík, jemuž fronta zaclání před výlohou.
To ještě netuší, že do Alzasoftu o pár let později nastoupí… Ačkoli Zavoral nemá představu, jak budovat firmu nebo shánět lidi, moc dobře ví, jaké zboží nabízet a jak ho prodat. V krabici od bot či mechaniky se každý večer po zavíračce scházejí statisíce korun.
Monitory, tiskárny, harddisky nebo grafické karty je firma schopná rozeslat do 24 hodin po celé republice, což jí přivádí i mimopražské zákazníky.
Rok 2000
Krcálek v Dělnické už nestačí, přichází proto stěhování do nedaleké Jateční ulice, hned vedle Holešovické tržnice. V prostorách někdejší První české továrny na vodoměry se uchytává Zavoralova přezdívka „továrník“, kterou mu už dříve vymyslela mamka Oldy Kurze.
Vznikají nová oddělení pro reklamace či montáže a zakladatel konečně má svou vlastní kancelář, v níž může nerušeně přemýšlet, kam firma směřuje. „Poprvé existoval prostor, kde jsem měl klid, získal jsem tedy nadhled a najednou mi například došlo, že opravdu budeme potřebovat skutečný e-shop. A to co nejdřív!“
Rok 2002
Spouští se nový e-shop a začíná se psát kapitola, které nezabrání ani tisíciletá voda. Pouhé čtyři dny po nejničivějších povodních v historii Česka se v Jateční ulici zase „dělá obrat“, byť v omezené míře. S odtékající vodou jako by pozvolna odcházely i punkové podmínky a schyluje se ke konci one man show fungující na živnostňák Aleše Zavorala.
O rok později vzniká akciová společnost Alzasoft o dvaceti zaměstnancích, jejíž tržby se poprvé blíží půl miliardě korun. S tím se pojí i profesionální přístup k zákazníkům, kterých na web přijde každý den 27,5 tisíce, a vstup na sousední slovenský trh.
Rok 2006
Poté, co firma trhá v obratu miliardu korun, prochází rebrandingem. Z Alzasoftu se stává Alza.cz, která má v sortimentu přes deset tisíc položek. Vánoce bývají rok od roku hektičtější. Co v průběhu roku funguje na výbornou, se v závěrečných týdnech jeví jako nedostatečné. Alza se dynamicky proměňuje.
Rok 2007
Kultovní barevné ceníky, které zakladatel vyvěšoval sám, začínají postupně nahrazovat reklamy v rádiích, televizích a na billboardech. V té souvislosti vzniká ikonický maskot firmy – mimozemšťan Alzák.
Předlohou provokujícímu a poťouchlému zelenému křiklounovi s otravným hlasem se stávají postavy Erica Cartmena ze South Parku a Mufa ze Studia Kamarád. Když jeho dabér Bohdan Tůma přichází s nápadem, aby promlouval jako Cartmen, jen ne tak naštvaně, Aleš Zavoral navrhuje posunout jeho projev ke zmatenému Mufovi, jehož rád sledoval v dětství.
V jednom z prvních televizních spotů Alzák přichází až ke kameře, kladivem práská do televizní obrazovky a směrem k divákovi zaskřehotá: „Ahoj! Máš to rozbitý!“ Budí tím značné kontroverze, ale plní svou úlohu: pamatuje si ho každý, kdo ho zahlédne.
Rok 2008
Počet zaměstnanců přesahuje dvě stovky a strmě rostou i objednávky. Alza na ně reaguje nasazením takzvaných PayBoxů neboli platebních automatů, jejichž vývoj má na starosti IT koordinátor Tomáš Havryluk, jenž na sebe touto inovací ve firmě významně upozorní.
„Spojilo se mi několik věcí: že existují automaty na kafe, které umějí přijímat a vydávat mince, že v bankomatu je dispenzor, jenž vydává bankovky, a díky kamarádovi, který hrál ruletu, jsem v kasinu viděl automaty, jež umějí bankovky přijímat,“ přibližuje ve firemní knize, jak se mu v hlavě zrodila idea platebních automatů.
Jejich zavedení výrazně zrychluje výdej zboží, zákazníka jsou schopny obsloužit do třiceti sekund. Během roku 2008, prvního úplného, kdy fungují, se skrze ně hradí objednávky za 1,3 miliardy korun, tedy bezmála čtyřicet procent veškerého obratu.
Rok 2013
V Havrylukovi, který ve firmě působí od ledna 2006, Zavoral získává silného parťáka k posunu Alzy do 21. století. Když se v průběhu roku 2013 rodí představenstvo společnosti, její zakladatel nabídku na post místopředsedy dává vedle Oldy Kurze také právě Tomáši Havrylukovi.
Zatímco dlouholetý kamarád odmítá, druhý jmenovaný po krátkém rozmýšlení přijímá. E-shop, jehož obrat se blíží deseti miliardám korun, od té chvíle formálně vedou dva muži. V Holešovicích mezitím roste rozsáhlý moderní sklad; další potvrzení, že z Alzy se stává velký logistický podnik.
Rok 2017
Alza otevírá první kamenné obchody mimo Česko a Slovensko, konkrétně prodejnu v Rakousku a showroom v Maďarsku. Zároveň spouští platby v bitcoinech a online prodej elektromobilů Tesla (prodají se tři – jeden Model X, dva Modely S).
Připravuje se také uvedení privátních značek, které si v následujících letech získají významnou roli, když se na celkových tržbách podílejí jednotkami procent.
Obrat na konci roku přesahuje jednadvacet miliard korun, přičemž hned sedm segmentů překonává miliardu. Alespoň jednu objednávku od ledna do prosince 2017 udělají téměř tři miliony zákazníků.
Rok 2022
Alza už dávno nejsou jen IT komodity nebo elektronika, v její nabídce zákazník najde kolem tři čtvrtě milionu položek od potravin přes domácí a zahradní potřeby po příslušenství pro auto či dětské plenky. I díky tomu může obrat v roce 2021 vyrůst na 45 miliard korun, na nichž se podílejí více než dva tisíce pracovníků.
Denně e-shop vyřídí přes 140 tisíc objednávek a na svých webech přivítá kolem 1,2 milionu uživatelů. E-shop zároveň po šestnácti letech opouští jeden z jeho klíčových mužů Tomáš Havryluk. Představenstvo, které v roce 2020 doplnil Petr Bena, se nicméně rozšiřuje o jiné dva členy – Jakuba Krejčíře a Miroslava Köváryho.
Rok 2023
Po náročném roce, kdy se e-commerce sektor potýkal s odlivem zákazníků i jejich šetřením, Alza dost možná poprvé nebude v tržbách za rok 2022 růst. Přesto nepolevuje v dosažení svého pomyslného cíle: nákup myšlenkou, doručení teleportem.
Nadále je nejistá i její majetková struktura. Kdo konkrétně stojí za kyperskou firmou L.S. Investments Limited, která e-shop léta vlastní, měla přinést evidence skutečných majitelů. Jenže nestalo se.
Alza v ní uvádí právníka Pavla Steinwichta, který drží sto procent hlasovacích práv, nikoli vlastnický podíl, jak ostatně osobně potvrdil Forbesu.
Je tak více než pravděpodobné, že jedna z největších a nejobdivuhodnějších českých firem současnosti patří nadále jejímu zakladateli, což mu poprvé otevírá dveře do klubu dolarových miliardářů s odhadovaným majetkem 46 miliard korun.
Aleš Zavoral se nicméně za bohatého člověka nepovažuje. Peníze mu prý štěstí nepřinášejí, jen dokládají jeho úspěch.
„Že jsem vydělal peníze, neznamená, že budu chodit po blbých krámech, které neuznávám, a kupovat si věci, o než nestojím. A že budu mít v baráku pět lidí, kteří se o mě budou starat,“ říká v knize brýlatý šestačtyřicátník, o němž většina veřejnosti stále nemá nejmenší tušení, jak ve skutečnosti vypadá.
Zdrojem informací a fotografií je kniha Alza: Příběh firmy, která si do toho nenechala mluvit.