Největší tuzemský e-shop nadále posiluje svou dominantní pozici. Alza meziročně vyrostla o zhruba dvacet procent, když loni utržila rekordních 45 miliard korun. Zisk společnost prozatím nezveřejnila, v roce 2020 si nicméně při obratu 37 miliard vydělala přes dvě miliardy.

„Rok 2021 se nesl ve znamení zákazníka. Usilovně jsme pracovali na zlepšení jeho nákupní zkušenosti a myslím, že se to dařilo,“ komentoval během středečního představování hospodářských výsledků Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva a nejvýraznější představitel trojlístku řídícího firmu.

Prostřednictvím české e-commerce jedničky, jejíž směr spolu s Havrylukem udává další místopředseda Petr Bena i zakladatel a podle Forbesu šestý nejbohatších Čech Aleš Zavoral, v předchozím roce nakoupilo přes pět milionů zákazníků. Ti si v rámci osmnácti milionů objednávek pořídili téměř třiatřicet milionů kusů zboží.

Největší zájem byl loni o mobily, kryty na ně, bezdrátová sluchátka, ale také třeba knihy, lego nebo cartridge do tiskáren.

Hned čtyři segmenty (malé domácí spotřebiče, mobilní telefony, notebooky, příslušenství pro IT a mobily) přinesly Alze v tržbách více než čtyři miliardy. Pokud by se sečetlo více dílčích kategorií, překonal by tuto metu i gaming.

Silné bylo tradičně rovněž bílé elektro s obratem přesahujícím tři miliardy korun. Nad miliardu se vyšplhalo dohromady sedmnáct odvětví, nově se mezi ně zařadily pc sestavy a monitory.

Tomáš Havryluk, Alza
Místopředseda Alzy Tomáš Havryluk se svým psem Melisou, foto: Michael Tomeš

Alze se dařilo mezi zákazníky dostávat i produkty svých privátních značek, které do pokladny rovněž přinesly více než miliardu korun. Největší podíl na tom měly Alza PC, AlzaPower a AlzaErgo. Velké naděje společnost vkládá rovněž do vlastních notebooků, které začala nabízet nedávno.

E-shop, momentálně působící na šesti zahraničních trzích, loni nejvíce rostl v sousedním Německu, a to konkrétně o 206 procent. V Česku se meziročně „nafoukl“ o osmnáct procent, což je ovšem stále o čtyři procentní body více, než byl meziroční růst e-commerce u nás podle dat srovnávače Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Nejsilnějším dnem roku 2021 bylo pro firmu sídlící v pražských Holešovicích pondělí 13. prosince, kdy prodala zboží za 300 milionů korun. Její servery tehdy během čtyřiadvaceti hodin zpracovaly 130 tisíc objednávek, což odpovídá 1,5 objednávky za sekundu.

Závěr minulého roku se Alze obecně vydařil, neboť prožila rekordně dlouhou vánoční špičku, trvající od 7. do 20. prosince. Během těchto bezmála dvou týdnů, které místopředsedové Havryluk s Benou označili za „nácvik na stomiliardovou Alzu“, sedmkrát překonala nejúspěšnější den roku 2020 a utržila kolem čtyř miliard.

V letošním roce by společnost ráda upevnila svou pozici v Evropě. Po loňském vstupu do Francie další expanzi prozatím neplánuje. Na tu by mělo dojít až zkraje roku 2023 nebo v jeho polovině.

Prioritu budou mít trhy v Německu, Rakousku a Maďarsku, kde chce Alza své dosavadní působení podpořit fyzickou přítomností – ať už výstavbou prodejen, či logistických center.