S legendární panenkou Barbie to v době nástupu nových technologických vymožeností vypadalo všelijak, dnes ale zažívá novou vlnu zájmu a opět se stává miliardovou značkou.
Celosvětové hrubé tržby z prodejů Barbie ve čtvrtém čtvrtletí 2018 meziročně vzrostly o 12 procent na 391 milionů dolarů. Za celý loňský rok překročily miliardu dolarů, což je proti roku 2017 nárůst o 14 procent. Jak uvádí server Quartz, jde o nejlepší výsledek za poslední pětiletku.
Panenka se tak stala jedním z hlavních strůjců překvapivého mírného zisku své matky, hračkářské skupiny Mattel.
Akcie firmy po čtvrtečním oznámení zisku i přes mírný pokles tržeb posílily na burze až o 20 procent – a není se vlastně ani čemu divit. Hračkářský segment prožívá těžké časy zejména kvůli nástupu chytrých telefonů a mobilních her, které si dle dat Euromonitoru už loni ukousávaly plnou pětinu z trhu. Ten loni celosvětově dosahoval až 200 miliard dolarů.
Velké hračkářské firmy jako Lego, Hasbro i Mattel strádaly, v Americe dokonce zbankrotoval jeden z největších maloobchodníků s hračkami Toys R Us a další vyhlídky nebyly nijak růžové. Rostoucí poptávka po Barbie a také po závodních autíčkách Hot Wheels dává nové naděje nejen investorům, ale samozřejmě i managementu firmy.
Ten se je rozhodně bude snažit podpořit, k čemuž využije i letošní kulaté výročí modrooké krásky, jak CEO Ynon Kreiz prozradil v konferenčním hovoru s investory.
„Těšíme se, že v tomto roce oslavíme 60. narozeniny Barbie mnoha zajímavými novými produkty a událostmi,“ řekl ve čtvrtek na adresu světově nejznámější blondýnky.
Jednou ze zmiňovaných událostí by mohl být i film o Barbie. Tu by podle posledního vývoje mohla ztvárnit na Oscara nominovaná hollywoodská star Margot Robbie, která se objevila například ve filmu Vlk z Wall Street po boku Leonarda DiCapria.
O filmu se nicméně mluví už od roku 2014, jeho herecké obsazení prošlo několika rošádami a práva na natočení postupem času od Sony převzalo studio Warner Bros. Aktuálně je premiéra plánována na rok 2020. Jestli k ní opravdu dojde, a bude tak moct podpořit prodeje Barbie a Kenů, je ovšem stále nejisté.
Plné jméno nejznámější panenky světa zní Barbara Millice Roberts a poprvé se na veřejnosti objevila 9. března 1959 na veletrhu hraček American International Toy Fair. Její stvořitelka, tehdejší šéfka Mattelu Ruth Handler, ji pojmenovala podle své dcery a Kena, který se po boku Barbie představil v roce 1961, zase po svém synu Kennethovi.
Titul nejúspěšnější edice drží Totally Hair Barbie z roku 1992 s víc než 10 miliony kusů prodaných po celém světě. Během 60 let ale Mattel představil desítky modelů a stovky variací „barbín“, které postupně procházely pozoruhodnými proměnami.