Technologický podnikatel Václav Muchna postavil z Brna globální firmu, která loni utržila bezmála miliardu korun. Jeho Y Soft se stará o správu a zabezpečení tisku, čtvrtinu klientů má z žebříčku Fortune 500 a pomalu vstupuje i do světa 3D tiskáren.
Jak podle Václava Muchny vydělat první milion?
První milion jsem vydělal, když mi bylo devatenáct. Pro ajťáka s byznysovou duší to není zrovna nic složitého (my jsme prostě psali programy na zakázku), ale až do mých 23 let jsme se „plácali“ kolem tří až pěti milionů ročně a dlouho nám trvalo se od této hranice odlepit.
První utržený stomilion přišel o poznání později, když mi bylo 28, a první miliarda na sebe nechala čekat ještě dalších 10 let.
Tohle jsou lekce, které jsem se za 20 let podnikání naučil a které mě na každou metu dostaly.
Začněte brzy
Pokud chcete vybudovat velký podnik, připravte se na to, že bude potřeba riskovat a že můžete hodně ztratit.
Když proto začnete podnikat brzy, disponujete jednou obrovskou výhodou – nic nemáte, a nemůžete tak o moc přijít. Jakmile se naopak dostanete do stadia, kdy máte rodinu, živíte děti, platíte hypotéku a splácíte auto, váš apetit na risk se sníží a úměrně s tím klesnou i šance na úspěch.
Vymyslete, jak budete byznys škálovat
Zásadní přelom u nás v Y Softu nastal tehdy, když jsme se dokázali v roce 2003 (tedy v mých 23 letech) odpoutat od zakázkového vývoje softwaru a začali jsme vyvíjet vlastní produkt. Plán byl jednoduchý – jednou vyvinout něco, co dokážeme několikrát prodat.
Je to trošku zjednodušené, ale princip škálování byznysu je zřejmý. Jde o to, jak moc dokážete snižovat jednotkové náklady s rostoucím objemem.
Jak vymyslet ten správný produkt
S oblibou říkám, že pokud jste Steve Jobs, tak vás něco napadne a vysvětlíte světu, že to je super myšlenka. Pokud ale nejste, zkuste to jako já – dívejte se kolem sebe a pozorně poslouchejte. Intenzivně se bavte s firmami (nebo spotřebiteli) a snažte se zjistit, co je pálí.
A pokud zjistíte, že stejná věc by pomohla více potenciálním zákazníkům, máte myšlenku, kterou stojí za to rozvíjet.
Neustále se ptejte, kde je vaše přidaná hodnota
Podle mého názoru závisí úspěch firmy (v dlouhodobém měřítku) na tom, zda dokážete posloužit zákazníkům lépe než konkurence.
Pravidelně (ročně nebo častěji) proto analyzujte, jaké máte jako firma klíčové kompetence a jak je dokážete zúročit v příležitostech, které trh nabízí. Neustále si opakujte, že to, co přidávalo hodnotu před rokem, ji dnes už přidávat nemusí.
Postavte tým, který doplňuje vaši osobnost
Na začátku podnikání jsem udělal chybu, že jsem postavil management z kamarádů, kteří mi byli charakterově velmi podobní. Výsledkem bylo, že jsme měli nahoře v organizační struktuře samé vizionáře, ale chyběli nám lidé, kteří by naše vize dokázali dotahovat do konce.
Snažte se tedy svůj tým postavit tak, aby se silné stránky jednotlivých členů dobře doplňovaly.