Večer splněných snů. Alespoň těch s logem Porsche. Taková byla včerejší oslava pětasedmdesáti let, které uplynuly od 8. června 1948, kdy vůbec první Porsche 356 dostalo povolení vyjet na silnice.
Tři čtvrtě století jedné z nejslavnějších automobilových značek defilovalo před muzeem Porsche ve stuttgartské čtvrti Zuffenhausen, kde automobilka téměř stejnou dobu sídlí. První poválečné roky fungovala v rakouském Gmündu a právě tam se sportovní Porsche 356 začalo původně vyrábět, než se výroba po sestavení zhruba padesátky aut přestěhovala do Německa.
Pro Ferryho Porscheho, syna zakladatele značky Ferdinanda Porscheho, který měl vývoj modelu na starost, bylo malé sportovní auto se skvělou aerodynamikou splněním snu. Snu, který v podobě nejvýdělečnější automobilky současnosti trvá dodnes.
Slávu automobilce později přineslo také ikonické Porsche 911, ale i přelomové supersportovní modely, bořící hranice.
Nejrychlejší sériový vůz své doby? Porsche 959 z roku 1985. První sériové porsche vyrobené z uhlíkových vláken? Porsche Carrera GT z roku 2003. První vůz, který prolomil hranici sedmi minut okruhu Nürburgring Nordschleife? Deset let staré hybridní Porsche 918 Spyder.
V den oslav pak automobilka představila jejich nástupce, kterým je koncept hypersportovního elektrického Porsche Mission X. Za předpokladu, že se dostane do sériové výroby, se Porsche netají ambicí mít z Mission X nejrychlejší silniční auto Nürburgringu.
Světu ho představil šéf Porsche i celého koncernu Volkswagen Oliver Blume. Na podiu před ním stálo čtyři a půl metru dlouhé, dva metry široké a jen něco málo přes metr vysoké porsche s dveřmi ve stylu závodních aut z Le Mans vyklápěnými směrem vzhůru, karoserií s množstvím karbonových dílů a jedenadvacetipalcovými koly na zadní nápravě. Přední kola jsou pak kvůli lepší aerodynamice o palec menší.
Pozornost upoutal také pro porsche nezvyklý tvar předních světel, který si ale zachovává charakteristickou čtyřbodovou grafiku značky a úplně neznámý není: designéři čerpali inspiraci u historických závodních vozů jako byly Porsche 906 a 908.
Vzadu pak dominuje světelná linka přes celou šířku auta a osvětlený nápis Porsche, jehož písmeno E během nabíjení baterie pulzuje.
Technické detaily automobilka zatím tají. Zatím se tak spekuluje, že výkon by se mohl pohybovat někde mezi 1400 a 1500 koňmi. Oficiálně se dostalo ven pouze to, že, že kromě ambice urvat rekord na Nürburgring by auto mělo nabídnout poměr výkonu a hmotnosti zhruba jednoho koně na jeden kilogram váhy. A hodnota přítlaku má výrazně převyšovat hodnoty, dosahovaných současným supersportovním modelem 911 GT RS.
Další, co by mělo být superrychlé, bude nabíjení Porsche Mission X. Zajistit to má devítisetvoltová architektura elektrického systému, což ve výsledku přinese dvakrát rychlejší dobíjení než Porsche Taycan Turbo S.
Nejtěžší část konceptu, kterým je zcela jistě baterie, technici umístili uprostřed za sedadla vozidla tak, aby se jízdní vlastnosti co nejvíc přiblížily spalovacím autům s motorem uprostřed.
Mission X bude stran nejvýkonnějších modelů pro Porsche radikální novinkou, ale Oliver Blume věří v její úspěch.
„Odvaha snít a auta snů jsou pro nás dvě strany jedné mince: Porsche zůstalo Porsche jen díky neustálým změnám. Mission X je technologickým majákem sportovního vozu budoucnosti,“ prohlásil šéf automobilky.