Sto milionů uživatelů za pět dní od spuštění. Tedy daleko větší příliv, než zaznamenala například aplikace ChatGPT. Co stojí za razantním nástupem Threads?
Zatímco návštěvnost Twitteru v červnu oproti květnu nepatrně klesla a na velké zlepšení to nevypadá ani v červenci, Mark Zuckerberg si může pískat. Jeho kopie Twitteru už dosáhla na více než čtvrtinu twitterové populace.
Když se v březnu začaly objevovat první zmínky o tehdy ještě tajemném projektu P92, brala to většina světa spíš jako bizarní zajímavost. Měl si rozumět s decentralizovanými sociálními sítěmi postavenými na protokolu ActivityPub a ukousnut část tržního podílu konkurence.
Kdo bral, alespoň soudě svých veřejných projevů, celou věc asi nejméně vážně, byl Elon Musk. Dnes vypadá situace jinak. Musk dokonce nevydržel s nervy a po raketovém nárůstu uživatelů mikroblogovací platformy od Mety označil Zuckerberga velmi nevybíravým jménem.
Svým způsobem to není překvapivé. Musk kritizuje Threads prakticky od jejich spuštění a dokonce podal žalobu, v níž obvinil Metu z přetažení bývalých zaměstnanců Twitteru.
Nedělní tweet byl ale od výzvy k zápasu a předchozího navážení se do Zuckerbergovy osobní historie první, kde Musk odhazuje všechny zábrany. Paroháčem obvykle své byznysové soupeře nenazýváte – pokud k tomu nemáte vážný důvod.
I když by celá přestřelka obou titánů na sociálních sítích mohla navenek vypadat jako nevinné špičkování, nejde jen o poměřování pánských přirození, jak naznačuje Musk v dalším tweetu, ale také o peníze.
A jejich ztráta, nebo v daném případě potenciální ztráta, bolí. Co je za úspěšným startem Threads a skutečně jsou pro Twitter hrozbou?
I když si Zuckerbergova nová hračka nemůže stěžovat na nedostatek vesměs pozitivní reklamy (paradoxně sama zatím žádnou nezobrazuje), hlavním důvodem rychlého nástupu, který se může rychle stát i její slabinou, je sázka na obyčejnou lidskou pohodlnost.
Trik prvotního raketového nárůstu byl postaven na přihlášení na jedno kliknutí – skrze účet na Instagramu. A pokud budete chtít svůj účet na Threads zrušit, musíte smazat i ten instagramový.
Málokdo si při porovnávání mikroblogovacích platforem uvědomuje, že Instagram použije alespoň jednou měsíčně zhruba sedminásobek uživatelů Twitteru. S takovým potenciálem se dá prvotní nástup Zuckerbergovy platformy označit vlastně i za selhání.
Elon Musk šel do nákupu Twitteru – i když na to soudě podle některých změn, které na síti provádí, možná zapomněl – z jednoduchého důvodu: jde o jedinou masově úspěšnou sociální platformu, postavenou na modelu asymetrické komunikace.
Ta v praxi znamená, že můžete sledovat jen zdroje, které vás zajímají, nesledovat všechny, kdo sledují vás, a zároveň nejde jen o pasivní odebírání doporučených kanálů. Přítomné celebrity šlo snadno a v reálném čase konfrontovat a naopak kdokoli mohl to samé udělat u vás.
Centrem dění se tak vedle slavných osobností stávali lidé, kteří měli co říci, cool značky nebo média s unikátním a včas přinášeným obsahem.
Na rozdíl od Instagramu nebo YouTube o úspěchu informace tolik nerozhodoval její virální potenciál, masivně podpořený algoritmy, jejichž jedinými cíli bylo držet vás déle u obrazovek a získat o vás maximum dat pro přesnější cílení reklamy. Rozhodovala zajímavost obsahu.
Stejná očekávání byla i vůči Threads – a zatím nejsou naplněna. Zobrazení příspěvků připomíná spíše TikTok, s omezenou možností záplavu nabízeného balastu smysluplně ovlivnit. Twitter sice v poslední době dělá se svými algoritmy psí kusy, ale základní princip zobrazování primárně navolených kanálů si zatím drží.
Co z celé této šarády Zuckerberg vedle škádlení Muska vlastně má? Hlavní zbraní nové platformy je opět sběr dat o svých uživatelích, které Threads luxuje ve velkém. I proto je aplikace zatím zakázaná v Evropské unii.
Evidentně ale zase o tolik nepřicházíme. Obsah zde ostatně podléhá stejným omezením jako na Facebooku a Instagramu. A co se konkurence Twitteru týče? I když Musk svými nekoncepčními rozhodnutími podkopává důvěru v celou tuto platformu, síťový efekt není tak snadné setřást.
Pokud však něco ohrožuje budoucnost sociální platformy s ikonou modrého ptáčka, je to především její současný majitel – nikoli Mark Zuckerberg, který se nám snaží v novém obalu znovu prodat svůj starý známý a už trochu zatuchlý produkt.