Vstup do Schengenu a cesta bez hraničních kontrol na jedné straně. Na straně druhé přechod na euro, inflace a výrazně dražší dovolená. Takové podmínky panují během letošní turistické sezony v Chorvatsku, které se každoročně řadí mezi nejoblíbenější destinace Čechů.
Letos si však cestu k Jadranu mnozí turisté nechávají ujít a namísto Chorvatska plánují dovolené v donedávna méně populárních zemích.
O poklesu turistů v oblíbených jadranských letoviscích mluví od začátku letošní turistické sezony chorvatská i zahraniční média. Například na Makarské riviéře, jedné z nejnavštěvovanějších místních destinací, klesl podle místní stanice N1 počet turistů i přenocování za červen meziročně o šest procent.
Dalšího poklesu návštěvnosti oblíbených turistických letovisek a ohrožení celé letošní turistické sezony v Chorvatsku se podle agentury HINA obává i tamní ministr financí Marko Primorac. A důvod? Zdražování.
Podle analýzy hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila totiž vyjde letošní dovolená v Chorvatsku o zhruba deset procent dráž než v minulém roce. Výrazný nárůst cen se dotýká právě především cestovního ruchu a nejcitelněji zdražily především potraviny, stravování v restauracích, ale i služby a ubytování, kde se místy zvýšily ceny meziročně o třicet procent.
„Když slyšíte, jak tu rostou ceny, je to něco, co je v každém případě nepřijatelné a musím se přiznat, že z toho mám určitým způsobem obavy,“ komentoval na dotaz novinářů Primorac.
Zároveň uvedl, že pro růst cen nevidí ekonomické opodstatnění, a připomněl, že vláda v Záhřebu dotuje ceny energií a snížila DPH na řadu služeb a výrobků. „Krátkodobé neodůvodněné zvýšení cen je krátkodobý užitek a výdělek, dlouhodobě by mohl mít velmi nežádoucí účinky,“ varoval ministr financí.
Už nyní se však objevují informace o tom, že místní hotely a pláže nejsou zdaleka tak plně obsazené jako obvykle. Významně slabší prodeje pobytů v Chorvatsku potvrzuje i portál Slevomat, podle jehož ředitele Ladislava Veselého nejen čeští turisté preferují kvůli vysokým cenám pobyty v zemích s nižšími cenami. Na popularitě na úkor Chorvatska podle něj nabírá například Polsko a dovolená u Baltského moře.
Podle ředitelky tuzemské Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřiny Chaloupkové pak negativně ovlivnily zájem českých turistů o dovolenou v Chorvatsku především zprávy médií o zdražení.
„Nezřídka bylo možné v cestovní kanceláři či agentuře zaslechnout, že je Chorvatsko letos drahé, tak do jaké jiné destinace pojedeme…,“ říká s tím, že za letošní rok očekává podobnou návštěvnost Chorvatska jako loni. „Loňská čísla však pravděpodobně nebudou překonána,“ dodává.
Ani pravidelný vlakový spoj RegioJetu, který vyjel poprvé přímo z Prahy do Chorvatska v pandemickém roce 2020, už letos nezažívá takový boom jako v předchozích letech. Svědčí o tom i snížená frekvence linky, kterou mluvčí Alexandra Janoušek Kostřicová nicméně přisuzuje i výlukám na chorvatském území, kvůli kterým musela linka z Prahy změnit trasu.
„Sezona je nyní v plném proudu, poptávka po cestování do Chorvatska je. Vzhledem ke změnám našeho provozu, kdy vlaky jezdí letos třikrát týdně do Rijeky oproti loňskému roku, kdy jezdily denně až do Splitu, nelze v tuto chvíli dělat obecné závěry a srovnání s minulými roky,“ vysvětluje Kostřicová.
„Aktuálně máme prodáno přibližně polovinu vlakových jízdenek jako ve stejném období loni, což je s ohledem na snížení frekvence spojení a zkrácení trasy očekávané číslo,“ dodává. Od příštího roku má podle ní má k obnovení provozu na každý den, a to až do Splitu.