Miliardář Elon Musk zatím v sociální síti Twitter dupe jako slon v porcelánu. Od loňského října, kdy platformu za 44 miliard dolarů koupil, na ní zkouší, co všechno ona sama i její uživatelé vydrží.

Nejdřív udělal čistky ve vedoucích pozicích, pak odstranil řadu filtrů na dezinformace a obnovil některé dříve blokované kontroverzní účty. Spolu s chaosem kolem nových pravidel ověřování účtů si vysloužil nedůvěru zavedených značek, z nichž část na Twitteru pozastavila svou inzerci.

Nově zasáhl do loga platformy i jejího samotného názvu. Značku, z níž se stalo i sloveso, přejmenoval na jednoduché X, dal mu černobílý kabát a modrého ptáčka tak odsoudil k zániku. Podle tuzemských odborníků na reklamu jde přitom nepromyšlený a neprofesionální krok špatným směrem, popírající veškeré marketingové teorie i sestřelující hodnotu značky.

„Na tento rebranding se nemůžeme dívat pohledem nějakého řemesla. To logo a vizuál je řemeslně úplně mimo, nikdo se tím nezabýval. Vůbec bych se nedivil, kdyby to stáhli z fotobanky,“ nebere si servítky marketingový stratég Milan Šemelák, který za svou kariéru pracoval s desítkami českých i světových brandů.

Na druhou stranu ale přiznává, že takový tah si může dovolit jedině Elon Musk – přesně jeho „brandu“ změna Twitteru odpovídá. „Musk dlouhodobě porušuje všechna pravidla a zásady nejen marketingu, ale i byznysu jako takového. Prostě na to slušně řečeno kašle,“ konstatuje.

Přesto Muskovi procházejí věci, které by jinde znamenaly katastrofu. „Z tohoto pohledu rebrandingu Twitteru rozumím, a dokonce si myslím, že byl správný. Těším se, co přijde dál a co o tom budou psát marketingoví teoretici, až je přestane bavit Barbie,“ dodává Šemelák.

Podle legendy české reklamy Josefa Havelky dává Elon Musk světu jasně najevo, že pánem ve svém království je on. Celou akcí nicméně hází obrovskou hodnotu již vytvořené značky přes palubu.

„Existuje velmi málo značek, ze kterých se stala slovesa,“ podotýká s odkazem na „tweetování“. Jednoduché písmeno X se nicméně nabízelo: „Chystá se ho povýšit na jakýsi superbrand ve svém impériu, když SpaceX už má,“ připomíná Havelka, pod jehož vedením kdysi vznikl třeba ikonický spot „Bobika“ odkazující na Centrum.cz.

To grafický designér Aleš Najbrt, dlouhodobě stojící například za vizuálem Karlovarského filmového festivalu, je zatím v hodnocení nového loga i jména zdrženlivější.

„Souvislost se SpaceX se nabízí, ty dvě značky a možná i některé další aktivity mohou do budoucna vytvářet nějaký grafický a vizuální koncept. O tom ale v tuto chvíli nic nevím a tak ani nechci komentovat, proč vyhodili ptáčka a dali místo něj X,“ říká Najbrt. 

Právě ptáčka a modrobílou barevnou paletu považoval dosud za jeden z nejikoničtějších brandů vůbec mladý designér Aleš Nešetřil. „Svou jednoduchostí se lehce pamatoval, vyjadřoval smysl produktu a nesl určité charisma, díky kterému se samotné tweetování hluboce zakořenilo v naší kultuře,“ vysvětluje mladý designér.

Nové logo na něj naopak působí genericky a prázdně a přijde mu celé jako rychlý nástřel bez promyšlenější strategie. „Z toho, co zatím vidím, jde spíš o velkou PR akci než o představení ucelenější identity,“ uzavírá.