Ve světě globálního sportovního byznysu existuje jen málo silnějších značek než Tour de France. A nejslavnější cyklistický závod by v dohledné budoucnosti mohl odstartovat u nás.
Pořád jde o jakési symbolické úvodní šlápnutí do pedálů, ale velký byznysově-sportovní závod se skutečně rozjíždí. „Jakkoli to působí na české poměry až nereálně, má to reálný základ,“ říká Tomáš Pravenec, ředitel agentury Petr Čech Sport.
Jméno jednoho z nejlepších fotbalistů našich dějin má v příběhu důležitou roli – bývalý gólman Chelsea či Arsenalu je akcionářem firmy, která pořádá sportovní akce pro veřejnost a nejaktivnější je v lyžování a hlavně cyklistice.
Právě tudy vede cesta k pomyslnému grálu. Petr Čech Sport už třetím rokem pořádá L’Etape Czech Republic by Tour de France, silniční závod pro „hobíky“ pod brandem a dohledem pořadatelů slavné Tour.
L’Etape každoročně vyjde na nižší desítky milionů korun, zájem amatérských závodníků i firem je obrovský. Navzdory nelehkým časům a krátícím se firemním rozpočtům na podobné aktivity se sponzoři dokonce hlásí sami a Češi v globální konkurenci vynikají.
„V rámci několika desítek L’Etape po celém světě nás uvádí jako číslo jedna, co se týče kvality, zázemí a zabezpečení trasy. Jinde je často ani nemají uzavřené, navíc závod nevyšperkují marketingem okolo, což my děláme od začátku,“ tlumočí Pravenec spokojenost ASO, organizátora L’Etape i samotné Tour.
„Příští rok sem ASO chce dostat ředitele Tour Christiana Prudhommea. Když na vlastní oči uvidí, jak to děláme, může to být rozhodující faktor, aby řekl: Sedněte si k jednacímu stolu, takové jsou podmínky a pojďme řešit variantu startu Tour v Česku,“ říká Pravenec.
Prudhomme vede cyklistický kolos už od roku 2007, ve sportovním byznysu tím pádem platí za globální špičku. Stejné postavení má závod, jemuž šéfuje. Tour se výjezdům za hranice Francie nebrání, naopak. Loni Dánsko, letos španělské Baskicko, za rok italské Toskánsko…
Je to ostatně další možnost, jak vyšperkovat už tak skvěle šlapající byznys. „Tour je oproti L’Etape odstřelená úplně jinam, jen poplatek pro ASO za start činí 150 milionů korun. Plus realizace, servis pro týmy a další věci. V podstatě desetinásobek L’Etape,“ vypočítává Pravenec.
Tady přichází další byznysová i osobní linka. Petr Čech od svých sedmnácti let spolupracuje se Sport Investem, nejsilnějším tuzemským hráčem v oblasti sportovního marketingu. Ten pravidelně zaštiťuje významné sportovní akce u nás, loni například skupinu mistrovství Evropy v basketbalu v Praze.
„U Eurobasketu byla vládní garance osmdesát milionů korun, ale akce stála téměř dvojnásobek, zbytek příjmů tvořil ticketing a peníze od komerčních partnerů, kde jsme se pohybovali kolem čtyřiceti milionů,“ říká Petr Hercík, výkonný ředitel Sport Invest Marketing.
Vzhledem ke stavu české sportovní infrastruktury, které chybí velký fotbalový stadion či okruh formule 1, je jedničkou O2 arena – právě tam nastupovali Satoranský a spol. A vzhledem ke globálnímu rozměru basketbalu platil turnaj za jednu z největších akcí, které tu lze uspořádat.
„Zapojily se hlavně české firmy. I když musely zaplatit částky, které byly o dost vyšší, než na co jsou zvyklé, pochopily a viděly výjimečnost akce,“ vypráví Hercík. „A to si troufnu tvrdit, že start Tour de France je několikrát větší než Eurobasket. Tour je ohromná věc s globálním dosahem.“
A také věc, kterou nelze dělat bez podpory státu. To je od začátku jasné.
„Sehnat sto padesát milionů od komerčních partnerů je u nás upřímně sci-fi,“ vysvětluje Pravenec. „Na dojezdu letošní Tour jsem se v Paříži na semináři ASO bavil právě s kluky z Dánska. Jakmile dostali zelenou, šli za státem: Je tu tato možnost, umíme to udělat, ale je potřeba, abyste se na tom finančně podíleli.“
Státní finanční příspěvky soukromým akcím mají své letité kritiky – stačí vzpomenout, jaké reakce nedávno vzbudilo deset milionů ročně pro Michelin za udělování jeho gastronomických ocenění. U sportu se však velké akce bez tohoto typu spolufinancování neobejdou.
Zástupci Sport Investu mají s jednáními dlouholeté zkušenosti, například z pravidelného pořádání Světového poháru v alpském lyžování ve Špindlerově Mlýně, se zmíněným Eurobasketem, veslařskými šampionáty či letos se závodem Světového poháru v lezení.
„Vždycky záleží na profilu akce. Nesmí to být jen uzavřený komerční projekt, ale něco, co je prospěšné pro českou veřejnost, co udělá dobrou propagaci zemi, přitáhne sem lidi. Jak v daný okamžik, tak v dlouhodobém horizontu,“ vysvětluje Hercík.
Tour de France je podle něj na úrovni velkých fotbalových šampionátů, olympijských her. „Je jasné, že u Michelinu to nebude tak, že něco zaplatíme a přijede k nám hned sto tisíc lidí. U Tour ano. A není to jen o Praze, což je pro stát zcela zásadní,“ dodává Hercík.
Tour totiž při Grand Départs, jak vznosně označuje svůj start, zamíří za hranice na tři etapy. To by v praxi znamenalo české a moravské cesty obsypané fanoušky, obsazené hotely, plné restaurace a hlavně těžko vyčíslitelnou propagaci.
Letecké záběry, jak peloton míjí přírodní i historické atrakce, každoročně dosáhnou ke 3,5 miliardám lidí na planetě. „Na tom je celý koncept Tour postavený. Není to jen cyklistický závod, ale událost pro celý region,“ souhlasí Hercík.
O vážnosti celého úmyslu svědčí i další dvě události. Agentuře Petr Čech Sport skončí příští rok čtyřletá smlouva na organizování L’Etape, ale prodloužení si přejí obě strany, dokonce za výhodnějších podmínek.
„Navíc příští rok přidáváme druhý event, abychom si otestovali lokality, kde jsme schopni udělat horskou etapu,“ předznamenává Pravenec, že v roce 2024 bude mít L’Etape kromě silniční klasiky i perličku pro vrchaře.
„Marketingově a obchodně jsou u nás Praha a střední Čechy nejsilnější, ale pro horskou etapu vybíráme tři čtyři místa jinde.“
Mezi variantami jsou Jihočeský, Královéhradecký a Moravskoslezský kraj. Už nyní pro L’Etape organizátoři uzavírají sto padesát kilometrů silnic, v tomto směru by měli být připraveni.
„Liší se ale samozřejmě zázemí pro týmové účastníky, servis pro závodníky, hotely, mediální kolotoč z celého světa,“ vyjmenovává Pravenec jen část z toho, co cirkus Tour de France obnáší.
Na to všechno má ASO precizně naformulovaný playbook. „S čímž máme zkušenosti z lyžování, basketbalu, veslování i dalších sportů. Vždycky jste řízení jejich biblí,“ usmívá se Hercík.
Česko dlouhodobě prožívá boom všeho, co je spojené s cyklistikou, ať jde přímo o kola, doplňky, anebo závody typu L’Etape či série Kolo pro život, kterou rovněž vlastní Petr Čech Sport. „U tak velké akce, jakou je start Tour, ale už na zaměření firem nezáleží,“ říká Hercík.
Zdaleka by proto „nelovili“ jen mezi firmami přímo spojenými s cyklistikou. Jako příklad uvádí filmový festival v Karlových Varech, který díky jeho síle také sponzorují společnosti nevěnující se primárně kultuře.
„Anebo je tady olympiáda v Paříži, kde je mezi partnery LVMH. Standardně ve sportu nejsou, nezavadí o něj, ale když jde o hry v jejich Francii, je to úplně jiná úroveň akce a jdou do toho,“ připomíná.
O závod L’Etape je v Česku obří zájem, start Tour de France by ale znamenal zážitek z daleko vyšší kategorie
Oblíbenosti kol v Česku odpovídá i zájem o L’Etape. Zásadní partnerství typu Škody či dalších firem, kde jde o sedmimístné částky, mají vyřešena rok dopředu.
„Ukazuje se, že pokud se někomu takto silný projekt líbí, je schopný prostředky najít. Podepsali jsme třeba smlouvu i pouhé tři týdny před L’Etape – firma u toho chtěla být už proto, aby nikomu jinému nepustila exkluzivitu do dalších let,“ říká Pravenec.
Na letošním ročníku se mimo jiné poprvé osobně objevil i Petr Čech, což akci dodalo další zviditelnění. A ocenila ho i mocná organizace ASO.
„Byli rádi, ale pro start Tour de France ani tohle nehraje moc velkou roli,“ přiznává Pravenec. „Kdybychom neměli takový výkon a kdyby oni měli jen špetku pochybností, nepomůže nám ani David Beckham. Jedou to tvrdě byznysově.“