Na začátku byla odvážná myšlenka přinést zážitek z luxusního hotelového povlečení do běžných domácností. Teď hotely od Česka po Seychely samy žádají, aby mohli jejich hosté spát v povlečení od české značky Lejaan.
Ve fotbale si sáhl na ty nejvyšší mety: poznal Premier League i reprezentaci. „A Lejaan je teď pro mne jako Liga mistrů,“ říká bývalý úspěšný záložník Marcel Gecov (na titulní fotografii vpravo) o svém současném byznysu s luxusním povlečením. Založil ho před třemi lety spolu s přáteli Janem Bartošem a Janem Kmochem.
„Chtěli jsme dát českým domácnostem hotelový feeling z povlečení, aniž by si ho musely jít koupit do Four Seasons. Chtěli jsme, aby to, co je normální pro B2B, bylo normální i pro B2C,“ vysvětluje důvod vzniku firmy Jan Bartoš (na fotografii vlevo).
Lejaan vstoupil na trh v roce 2020, a od té doby neustále roste. Jen v loňském roce se jeho obrat zvýšil o padesát procent. Na Instagramu ho sleduje přes 25 tisíc lidí a stal se mimo jiné velmi oblíbeným dárkem.
„Věříme, že do dvou tří let budeme dělat stamilionové obraty. A ani u nich bychom se nemuseli zastavit,“ říká Marcel Gecov, když se potkáváme v kavárně v pražské Jaromírově ulici. To místo pro rozhovor nevybrali náhodně: „O pár metrů dál budeme již brzy otevírat nový showroom.“
Smíchali jsme dva materiály s jedinečnými vlastnostmi, které se k sobě na první pohled nehodí.
Firma si rychle našla své zákazníky. V původních prostorách bývalé liberecké textilní továrny Kolora jí začíná být těsno, a tak tři společníci už rekonstruují další prostory, tentokrát v bývalé textilce v Chrastavě. Chystají i mezinárodní expanzi.
„Chceme působit v rámci Evropy, ale zatím vyhodnocujeme směr, který bude pro nás nejlepší. Každopádně platí, že sky is the limit,“ říká přesvědčivě Jan Bartoš.
Game changer
Značka, za jejíž vizuální identitou stojí kreativní ředitelka Jana Hučíková, sází na minimalistický jednobarevný design, vlastní barevnou paletu, která je promyšlená tak, aby spolu většina barev ladila napříč sortimentem, a na kvalitní materiály, od klasické bavlny přes organickou bavlnu až po směs s lyocellem. Látky si nechává vyrábět přímo na míru, v požadované gramáži a struktuře.
„Teď se například už rok snažíme smíchat dva materiály s jedinečnými vlastnostmi, které se k sobě na první pohled nehodí. My ale věříme, že se nám je po dlouhém vývoji a testování povedlo dát dohromady,“ líčí.
„Bude to game changer. Ještě nechceme prozrazovat detaily, ale jde o to, že jsme materiálu, který jsme doteď neprodávali, protože se nám nelíbily jeho vlastnosti, přidali vlastnosti jiného materiálu, které nám u něj chyběly,“ doplňuje Gecov, který hrál mimo jiné za Slavii či anglický Fulham. V osmadvaceti letech se však rozhodl s vrcholovým fotbalem skončit a zkusit něco úplně jiného.
Lejaan si rychle získal oblibu a daří se mu i proto, že nepolevuje v tempu. „Máme spoustu věcí, které jsou v procesu, kousek před spuštěním. Tento rok určitě přibudou další novinky a pořád si hrajeme s konstrukcí a vazbou materiálu,“ potvrzuje Bartoš, který se výrobou ložního prádla do hotelů živí již dvacet let.
Nečekaný bestseller
Právě jeho zkušenosti vedly k tomu, že se parta přátel rozhodla spojit své síly a pustit se do ložnicového byznysu.
„Stále jsem ho prosil, aby mi něco ušil, až nás napadlo, že bychom si založili vlastní firmu,“ vzpomíná Marcel Gecov. Spolu s Janem Kmochem, který v tu dobu spoluvlastnil čistírny We Hate Ironing, se sešli u kafe a shodli se na tom, že na trhu chybí kvalitní povlečení za dostupnou cenu.
„Původně jsme chtěli prodávat jen bílé povlečení, ale pořád jsme se setkávali s feedbackem, že lidé nebudou chtít mít bílou doma. No, a nakonec byla bílá dva roky náš bestseller,“ vypráví Jan Bartoš.
Cesta od myšlenky k realizaci byla dlouhá. „Na začátku jsme si řekli, že nám bude stačit milion korun a že za půl roku vstoupíme na trh. Realita byla tři roky a desítky milionů. Neustále jsme ladili každý detail, měnili jsme název, několikrát předělávali e-shop a strávili na něm tisíce hodin,“ vypráví Gecov.
Ten sám má aktivit ještě víc: rovněž vlastní podíl ve We Hate Ironing, je spolumajitelem developerské skupiny Delicode, která spravuje nemovitosti za 1,3 miliardy korun, a v pražských Holešovicích rozjíždí sportovně-rehabilitační kliniku.
Bílé povlečení bylo první dva roky náš bestseller.
Důraz na kvalitu se vyplatil. Celý sortiment Lejaanu barevně ladí včetně froté do koupelny, kolekce povlečení jsou vzájemně barevně kombinovatelné, zákazníci si nemusejí kupovat celé sety, ale mohou si pořídit každý kus zvlášť, povlaky jsou bez zipů, které jinak odcházejí u povlečení jako první, a prostěradla mají označenou kratší stranu.
A i nákup samotný se majitelé snaží zpříjemnit co nejvíce, a tak si v libereckém showroomu Lejaanu můžete vybírat povlečení s makronkami na jazyku a sklenkou prosecca.
V Istanbulu i na Seychelách
Na začátku byla myšlenka dát Lejaan do českých ložnic, s poptávkou se ale stále častěji začínají ozývat také nejrůznější hotely. V povlečení od Lejaanu se vyspíte například v hotelu Savoy ve Špindlerově Mlýně, ale i v butikových hotelech od Istanbulu po Seychely.
„To, že si nás hotely samy nacházejí a že se jim líbí náš koncept, je pro nás hezká odměna,“ říká Jan Bartoš.
„Radost nám dělá i posun v tom, jak lidé přemýšlejí o estetice svých domovů a trvalé hodnotě věcí, které si do svých domácností kupují. Začínají hodně dbát na design, a i povlečení se stává součástí této kultury,“ všímá si Bartoš.