Téměř třetina Čechů nakupuje produkty, které zahlédli na sociálních sítích. Vůbec nejčastěji využívanou platformou je v tomto směru Facebook. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Klarna.
Do šetření Klarna’s Shopping Pulse, který původem švédský poskytovatel odložených plateb
realizoval s výzkumnou agenturou Napa během druhého čtvrtletí letošního roku, se zapojilo
více než devatenáct tisíc zákazníků z osmnácti zemí.
Konkrétně v Česku se nabídkou zboží na sociálních sítích nechá zviklat ke koupi 28 procent
respondentů, přičemž 40 procent z nich následně uskuteční nákup přímo z platformy. Přes nejpopulárnější Facebook nakupuje 64 procent Čechů, shodně 32 procent oslovených
využívá Instagram i YouTube.
Nákupní zvyklosti se nicméně liší podle pokolení. Například na generaci Z, tedy lidi
narozených v polovině 90. let minulého století a později, má největší vliv ze sociálních sítích
Instagram, skrze nějž nakupuje 59 procent oslovených. Až poté následuje Facebook (37
procent) a hned za ním Tik Tok (35 procent).
Více než čtvrtina respondentů nakupuje na internetu alespoň jednou týdně, a to většinou
prostřednictvím počítače (59 procent), který u nás nadále převažuje před nákupy pomocí
mobilních telefonů (35 procent).
Oproti tomu v celosvětovém srovnání se letos smartphony poprvé staly nejpreferovanějším
způsobem online nakupování, když je jako prioritu vnímá bezmála polovina dotázaných.
Jako největší výhody internetových nákupů čeští zákazníci uvádějí jednodušší možnost
porovnání cen, úsporu času, větší výběr produktů anebo nižší ceny.
Stále oblíbenější jsou také takzvané odložené platby, které umožňují zboží koupit ihned, ale
zaplatit později, případně platbu rozložit na vícekrát.
Podle průzkumu by tuto metodu upřednostňovali před nákupem prostřednictvím kreditní
karty nakupující ve všech zúčastněných zemích, kromě USA. U nás by tuto možnost využila
čtyřicet procent oslovených – zejména proto, že mohou plnou cenu za objednané zboží zaplatit až po doručení a rozhodnutí, zda si jej ponechají.
Švédská společnost Klarna, která od loňského roku působí také na tuzemském trhu, je přední
světovou společností zabývající se zprostředkováváním odložených plateb v e-commerce, od
které se v minulosti inspirovalo například české Twisto. Spolupracuje se značkami jako jsou
H&M, Ikea, Sephora, Macys.